Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kingikotid jäävad tänavu pooltühjaks
Kui kahe aasta eest jättis detsembriks tehtud valeprognoos elektroonikatarvete müüjate laod kaupa täis, siis tänavune jõulumüügiperiood tõotab sarnaseid ilminguid. ?Väga palju on jäänud müüki selle taha, et rahval pole järelmaksu jaoks enam ressurssi. Ostude tegemise aeg on edasi lükatud, ? tõdes Eesti suurima koduelektroonika jaemüügiketi PlussMiinus Elektroonika juht Jaan Koppel, viidates samuti sellele, et ka pangad on karmistanud omapoolseid tingimusi kaardikasutajatele.
Koppeli sõnul on küll jõuluajal ostjad aktiivsemad, aga tegemist pole mingi hiigelmüügiga: ?Ei saa rääkida ka normaalsetest jõuludest, müügiks läinud ninn-nänn, mitte suured asjad?. Viimaste kuude kahe peamise reklaambuklettidega postkastirisustaja ? koduelektroonika ning toidu- ja esmatarbekaupade jaekettide ? sõjast klientide pärast on seega võitjana väljumas viimased. Toidukauba edukale müügile erinevatel tähtpäevadel viitab Koppelgi.
Koppeli hinnangul võib sarnaselt elektroonikamüüjatega aastalõpumüük klientide piiratud järelmaksevõime tõttu olla loodetust tagasihoidlikum ka mööblimüüjatel. ?Järelmaksukaart on mõeldud rohkem mööbli või kodutehnika ostmiseks. Kuid tundub, et seda kasutatakse teatud tüüpi krediitkaardina ? sellega ostetakse bensiini ja toitu,? lausus ta.
Koppeliga sama meelt oli ka üks koduelektroonikat müüv tagasihoidlik väikekaupmees ning sama keelt rääkis pilt eelmise laupäeva lõunal Magistrali kaubanduskeskuse koduelektroonikaosakonnas, kus uudistaid oli täpselt sama palju kui müüjaid ehk neli. Samas jäid teised küsitletud suuremad elektroonikamüüjad oma hinnangutes reserveeritumaks.
ONOFFi tootejuhi Jan Andre sõnul on võrreldes mullusega on kauplusel natuke paremini läinud, kuid aasta tervikuna siiski pole kiita: ?Meie valdkonnas ei pea see paika, et oli hea aasta.? Ta lisas samuti, et ilmselt ei teinud elektroonikamüüjad tänavu ka peadpööritavaid prognoose ning seetõttu pole praegune seis nii võrreldav detsembriga 2000. Kuid samas lõpliku vastuse jõuluperioodi müügitulemuse kohta annavad pärast 1. jaanuari hinnasildid kauplustes, tõdes Andre.
Expert Tehnikakauplused juht Aivar Kuningas ütles, et Expert-keti jõulumüük on olnud plaanipärane, eelmise aasta sama perioodiga võrreldes ollakse mõne protsendiga ees. ?Kuna jõulumüük on just alanud, on raske ennustada lõpptulemust, aga mingit müügilangust me ei ole täheldanud,? lausus ta.
Hansa Capitali väikefinantseerimise divisjoni direktor Agnes Makk lasus, et väikefinantseerimistoodete müügi tipphooaega on traditsiooniliselt olnud aastalõpp ning erandiks pole ka see aasta. ?Ego kaardi kasutatud limiit on ligi 70 protsenti, see on saavutatud eelkõige suurte ostudega,? märkis ta.
Maki sõnul on järelmaksuga soetavate kaupade ring on laienenud pidevalt, kuid panga statistika kohaselt on enimostetavad järelmaksuga kaubad ikkagi kodumasinad, tehnika, arvutid ja mööbel - näiteks kõige enam on tõusnud arvutite osakaal kogu portfellist. ?Jõuluperioodil on tarbimise kulud kõrgemad. See kui 10-15 protsenti limiidist kasutataks muuks otstarbeks ei ole probleem.? See ?muu? on hinnanguliselt kuni 100 miljonit krooni, kui arvestada ainult Ego kaardi kasutajaid.
Erinevalt Koppeli viidatust märkis Makk, et järelmaksukaardi tingimusi karmistatud pole ? eestlast peetakse põhjamaiselt konservatiivseks ja ei täheldata ülekuumenemise ohtu. Samas jälgib pank klientide riskisust ja limiidi kasutust. ?Iga kliendile oleme lähenenud kogu aeg individuaalselt jälgides väga täpselt tema eelnevat krediidiajalugu panga ees, korrektsust, kui suure osa tema sissetulekutest moodustab kuumakse,? ütles ta.
Microlink Arvutite juhatuse esimehe Mait Rahi sõnul on arvutite müügis on detsember traditsiooniliselt aasta kõige tugevam kuu ja sama paistab ka sel aastal juhtuvat. ?Müügiga oleme tänase kuupäeva (20. detsember) seisuga üsna täpselt
graafikus ja eelmise aasta sama kuupäevaga võrreldes üle 15 protsendi võrra eespool.
Pigem kipub juhtuma see, et ei jõua piisavalt kätte anda,? lisas ta.
Rahi märkis, et viimane poolaasta on tervikuna eesti arvutimüügis väga tugev olnud.
Isku Mööbli tegevdirektor Riho Lass ütles, et erinevalt eelmise aasta detsembrist kujunes ettevõttel tänavu aastalõpu aktiivsemaks müügiperioodiks novembri kaks viimast nädalat, mil ilmselt tehti ära jõuluostud. ?Tänavu detsembris on meil tavaline müük,? tõdes ta.
Lassi sõnul pole Isku edasimüüja, kellelegi võlgu ei olda ning kui ka kaup laos seisab, siis see otseseid probleeme ettevõttele ei tekita.
___________________________________________
Lääne-Euroopas ja USAs kulgeb jõulumüük tänavu aeglasemalt kui mullu, kauplused panevad lootuse viimasele minutile jäetud jõuluostudele.
Mitmetes kauplustes on tavapärane jõuludele järgnev allahindlus juba alanud.
Eurotsoonis, kus ühisraha euro on esimest aastat jõuluostudeks käibel, erilist ostuindu tänavu ei ole. Põhjuseks on nii nõrk majandusseis ja kõrge tööpuudus kui hinnatõus, mille euro kasutuselevõtt kaasa tõi. Itaallaste väitel on jõulukuuskede hind tõusnud pea 20 ning traditsiooniline jõulukook on 11 kallim.
Piirkonna suurimas riigis Saksamaal valitseb majandusspetsialistide sõnul selline ostuhuvi puudumine, mis ületab nii 1970.ndate naftakriisile kui Saksamaa taasühendamisele järgnenud tagasilanguse. Tuhanded väikepoed on pankrotis, aasta arvestuses kahaneb eratarbimine Saksamaal Credit Suisse First Bostoni hinnangul tänavu 0,6. Eurotsoonis tervikuna kasvab eratarbimine vaid 0,6 ning vähesed eksperdid usuvad, et viimase minuti jõuluostud midagi päästavad.
Surutisest hoolimata kulutavad sakslased jõuluostudeks keskmiselt 4690 krooni inimese kohta.
Optimistlikumad jõuluostude sooritajad Euroopas on tänavu väljaspool eurotsooni ? Rootsis ja Suurbritannias. Rootsis ennustab Kaubanduse uurimisinstituut HUI jõulumüügi kasvu tänavu 4,5. Detsembris ostavad rootslased kaupu kokku 69,5 miljardi krooni eest, iga üle 16aastane rootslane kulutab jõuluostudeks keskmiselt 9680 krooni. Parim minek on raamatutel (pärast käibemaksu alandamist), DVD-mängijatel, spordi- ja elektroonikakaupadel.
Suurbritannias ennustab uuringufirma Verdict Research neljandas kvartalis jaemüügi kasvu 4,5. Poemüüjad nii optimistlikud ei ole, väites et läinud aasta 11. septembrile järgnenud ostubuumile tänavust aastat võrrelda ei anna. Mitmed kauplused on juba alustanud allahindlustega. Siiski on britid jõulude ajal ühed suuremad kulutajad ? keskmiselt 1000 eurot ehk 15 640 krooni elaniku kohta. Osalt sõltub see tugevast naela kursist, teisalt süüakse palju ja kalleid toite. Kingivalikus on tänavu hea minek muusika- ja videokaupadel, DVD-del, elektroonikakaupadel.
Soome kaubanduse keskliit ennustas Soome jõulumüügi käibeks tänavu umbes 10,4 miljardit krooni. Uurimisfirma Taloustutkimus küsitlus aga näitas, et keskmiselt kavandasid soomlased kingitusteks kulutada 4400 krooni. See teeb jõulumüügi käibeks 15,6 miljardit krooni.
Soome alkoholikontsern Alko loodab aasta kahe viimase nädalaga müüa oma tooteid pooleteist miljardi krooni eest. Sel aastal on Alko käive kasvanud 7 ja see tuleb kokku 17,2 miljardit krooni. Ainuüksi detsembrikuu müük annab 13 firma kogukäibest. Minevaimad joogid on aasta lõpul glögid, vahuveinid ja punased veinid.
Üsna optimistlikud teated tulevad Venemaalt, kus elatustaseme kasv kajastub ka jõulumüügis. Aasta kahel viimasel nädalal ennustatakse läinud aastaga võrreldes müügi kahekordistumist. Seda siiski vaid suurlinnades, Moskvas ja Peterburis, kus on esindatud maailma kalleimad ja tuntumad kaubamajad. Moskvas ennustatakse detsembri jaemüügi käibeks ajalehe Vedomosti andmeil umbes 600 miljonit eurot ehk 9,4 miljardit krooni.
USAs nagu Euroopas on jõulumüük aeglaselt hoogu võtnud ning kaupmehed loodavad tarbijatele, kes on jätnud ostud viimasele minutile. Nende osakaal on aasta aastalt kasvanud ? mullu langes viimasele jõulueelsele nädalale 34 kogu pühade aja läbimüügist. American Express Retail Indexi 800 ameeriklase küsitlus näitas, et 22 neist on oma ostudega ühelpool alles jõuluõhtuks. Ajelehe Wall Street Journal andmeil ennustavad majandusspetsialistid jõulumüügi kasvu 2-3. Selge surve alla on jaemüüjate käibed seadnud tööpuudus ning sõjaoht, allahindlused on alanud juba enne jõule.