Aili Sandre • 5 veebruar 2003

ÄP: kaubanduses ei lähe alanud aastal kehvemini

Äripäeva arvates on Tallinna Kaubamaja prognoos liiga sünge, enamik ettevõtte loetletud pidurdavaid faktoreid eksisteeris ka mullu.

Äripäeva meelest on prognoos ? kaubanduse kasvutempo langeb poole võrra 7-8 protsendile aastas säästmise, pensionisammast, autoliisingute ja eluasemelaenude tõttu ? liiga sünge. Pigem on kaupmeestel soov tõrjuda uusi Eesti turule pürgijaid. Sellel või järgmisel aastal võivad lisaks konkurentsi tihendama tulla näiteks sakslaste kaubakett Lidl ja norrakate Linstow.

Õige on see, et uut kaubanduspinda on lisandunud kiiremini, kui on tarbimise kasv. Hiljuti avatud marketid peavad alles hakkama täisvõimsusega tööle ja turuosa sisse töötama ning sellega suuri investeeringuid tagasi teenima. Seetõttu võivad praegused kaubaketid teha n-ö negatiivset lobi kommertspankade suunas, et viimased ei kiirustaks laenude andmisega uustulnukatele. Kasulikum on näidata olukorda veidi tumedamates värvides.

Mis puutub eluasemelaenudesse, mida tõepoolest väljastatakse üha suuremas mahus, siis ei pidurda eluasemelaenud tarbimist kui sellist, vaid muudavad tublisti tarbimise struktuuri. Märkimisväärse osa tarbimisest annavad turistid, aga nende voolu pidurdumist pole ette näha.

Teine põhjus negatiivse signaali andmiseks võivad olla Tallinna Kaubamaja neljanda kvartali kehvad tulemused, mistõttu tuleb aktsionäre veidi ette valmistada.

Hetkel kuum