Virkko Lepassalu • 4. juuli 2003 kell 9:45

Autovedajate peasekretär: hirmus mõelda, kui piirang poleks kadunud

Autovedajate peasekretär Toivo Kuldkepp ütles kütuse maksustamise kaotamise kohta alates 200 l veoautode paakides, et terve mõistus võitis.

'Piirangu kaotamine oli meie kannatliku selgitustöö tulemus,' ütles Eesti Rahvusvaheliste Autovedajate Assotsiatsiooni peasekretär Toivo Kuldkepp. 'Hirmus mõelda, mis oleks juhtunud, kui piirangut poleks kaotatud.'

Peasekretär rääkis, et tänu 7. juulist ehk järgmisest esmaspäevast jõustuvale aktsiisiseaduse parandusele saavad Eesti vedajad nüüd Venemaalt veolubasid juurde. Kuldkeppi kinnitusel seadis Vene pool veolubade lisaks andmisele tingimuseks, et Eesti lõpetab Venemaaga sõlmitud lepingute rikkumise, millena Vene pool käsitleb kütuse maksustamist Eestisse sisenemisel alates 200 l.

Vastavalt riikidevahelisele lepingule on Eesti kvoodiks määratud 11 000 veoluba, kuid meie tegelik vajadus aastas ulatub 20-22 000 veoloani. Mis puudu jääb, tuleb Venemaalt juurde kaubelda. Eestis valitseb seega Soomega vastupidine olukord, kus ühe kolmandiku kahe riigi vahelistest vedudest teevad Soome juhid ja lõviosa Vene juhid. Vene vedajad jätavad Eesti puhul, vastupidi, osa kvooti tarvitamata.

Toivo Kuldkepp märkis veel, et Riigikogus valitses seoses seadusemuudatusega mõneti pikantne olukord. Keskerakonna valitsemise ajal rahandusministeeriumis kirjutati nimetatud punkt 200 l kohta uude, 1. aprillist jõustunud aktsiisiseadusesse . Nüüd algatati Keskerakonna poolt ka seaduse parandus. 'Loodame, et edaspidi selliseid kahjulikke otsuseid ei tehta,' märkis Kuldkepp piirangu kehtestamise kohta.

Otsus maksustada kütus veoautode ja busside paakides riiki sisse sõitmisel alates 200 l kehtestati alates 1. aprillist jõustunud uue aktsiisiseadusega. Ametnikud põhjendasid siis piirangut vajadusega kaitsta kütuse siseturgu Vene odava kütuse eest ja parandada nõnda ka aktsiisilaekumist. Venemaale vedusid korraldavad firmad on oma majandamisel ja veotariifides aga arvestanud, et autod saavad enne Eestisse tagasisõitu tankida paagitäie ehk 80-100 l Venemaa odavamat diislikütust. Kuldkeppi hinnangul aga töötab enamik veofirmasid, kes oma autosid liisivad, n-ö piiri peal, s.t, et vähimgi kulude tõus ajaks nad pankrotti.

Hetkel kuum