Automüügitingimuste leevendamine suurendab konkurentsi ELi turul. Uute sõidukite hindade erinevus siseturul hakkab vähenema, autode hooldus ja remont odavneb.
Oktoobrist jõustus Euroopa Liidu automüügitingimusi reguleeriv direktiiv, mis laiendab oluliselt automüügi võimalusi ELi liikmesriikides.
Analüütikud on Pricewaterhouse-Coopersi konsultandi Tõnu Peki sõnul skeptilised uute autode hindade alanemise suhtes. Automüügitingimusi leevendati aasta tagasi, ometi on Euroopa Komisjoni juuli lõpus avalikustatud raporti kohaselt hinnaerinevused endiselt liikmesriigiti väga suured. Suurim erinevus täheldati Fiat Seicento hinnas ? see maksis Austrias 45,5 rohkem kui Hispaanias ja nt Peugeot 406 sai Kreekas 5000 euro võrra odavamalt kätte kui Saksamaal. Euroopa odavaimad autod on aga eurotsooni mitte kuuluvas Taanis, kus keskmine hinnatase on 7 madalam kui Kreekas.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Tegemist oli siiski üleminekuaastaga, mille jooksul võisid veel kehtida enne 1. oktoobrit 2002 autotootjate ja volitatud müügiesindajate vahel sõlmitud lepingud. 1. oktoobrist 2005 jõustub kõnealune direktiiv täielikult ning automüüjad võivad oma müügivõrku laiendada üle kogu ELi ja rohelise tule saab ka automüük interneti teel. See kiirendab hindade alanemist.
Meie hinnatase on madalam kui Euroopas. Tekib küsimus, kas uued autod võiksid meil esialgu hoopis kallineda. Automüüjad soovivad ju endiselt kasumit, aga nt võib autoteenindus ? mis oli müügiesindustele hoopis kasumlikum tegevus kui automüük - uute reeglite järgi müügiesindusest ka lahku lüüa. Samas ei lase kaupmehel uute sõidukite hinda suurt kergitada tõsiasi, et turule tuleb teisi müüjaid, kes kauplevad samade markidega.
Uued reeglid lubavad ühes müügisalongis müüa erinevaid automarke ja tekivad autokaubamajad. Eestis on juba üks autokaubamaja tegevust alustanud ? Premium Motors. Selline ettevõte ei pea enam investeerima autotehase ettekirjutuse kohaselt kõikvõimalikku atribuutikasse - logod, mööbel, koolitus, teeninduse sisseseaded -, ja suudab seetõttu müüa uusi autosid odavamalt kui senised volitatud müügiesindajad.
Autoteenindusettevõtete sõltumatus müügisalongist, nende võimalus osta varuosi otse varuosade tootjailt teeb autohoolduse ja -remondi odavamaks - ka varuosad odavnevad. Ja ka autoomanik ei ole kinnistatud enam ühe kindla teenindusfirma juurde. Päevapealt remondihinnad siiski ei kuku - iga remonditöökoda pole võimeline hooldama iga automarki, selleks on vaja koolitust, vastavaid seadmeid ja paraku ka tootjalt sertifikaati.
Autokaubandus hakkab seega liikuma samas suunas nagu praegune tarbekaupade jaemüük - suurte müügikeskuste ja nende ketistumise suunas. Info-Auto juht Viktor Siilats osutab teoreetilisele võimalusele, et tulevikus võib Eestis tegutseda vaid üks autokaubamaja, ja see ei pruugi olla Eesti ettevõtja, ja uute autode hinnad tõusevad taas.
Kohalike kaupmeeste muret võib mõista - meie autoturg on väike, aastas müüakse 13000-15000 uut sõidukit. Arengud muudes valdkondades näitavad, et turule mahub rohkem tegijaid kui üks: Eestis on mitu suurt panka, mitu jaekaubandusketti jne. Kindlasti jääb mõni kohalik müüja konkurentsis kaotajaks, mõni siinne diiler liitub/liidetakse suuremaga. Tarbija jaoks on tulevik aga kindlasti meeldivam kui kaupmehele ? tema kulutused sõidukile hakkavad tasapisi ikkagi vähenema.
Autor: ÄP