• OMX Baltic−0,31269,27
  • OMX Riga−0,19931,24
  • OMX Tallinn−0,231 748,74
  • OMX Vilnius0,38997,09
  • S&P 5000,245 601,87
  • DOW 30−0,1841 125,59
  • Nasdaq 0,618 105,73
  • FTSE 1000,628 237,97
  • Nikkei 225−2,3640 126,35
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,19
  • EUR/RUB0,0096,12
  • OMX Baltic−0,31269,27
  • OMX Riga−0,19931,24
  • OMX Tallinn−0,231 748,74
  • OMX Vilnius0,38997,09
  • S&P 5000,245 601,87
  • DOW 30−0,1841 125,59
  • Nasdaq 0,618 105,73
  • FTSE 1000,628 237,97
  • Nikkei 225−2,3640 126,35
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,19
  • EUR/RUB0,0096,12
  • 28.10.03, 00:00

Veo hilinemise korvab hoolikus

Anobion Hulgimüügi OÜ logistikajuhil Anton Sarvel on ette tulnud vedajalt valuraha küsimist, mida teenusepakkuja on ka maksnud. ?Riigisisese jaotusveo puhul oleme saanud hüvitist kogu veosumma ulatuses, rahvusvaheliste vedude puhul, kus summad suuremad, kogu veosummale kahjunõuet pole esitanud,? lisas Sarv.
Anobion kasutab töös peamiselt maanteetranspordi, harvem ka meretransporti, mis on kombineeritud maanteetranspordiga. ?Siseriiklikud jaotusveod suudetakse reeglina teha üsna täpselt. Hilinemisi tuleb ette harva, näiteks hooaegadel, kui lühikese aja jooksul on vaja teenindada suurt hulka kliente või kui mõni karp suudetakse toimetada valesse linna,? rääkis Sarv. ?Hilinemised ei ületa tavaliselt ühte tööpäeva. Halvem on lugu rahvusvahelises transpordis ? aastas kuni kuus saadetist hilineb ikka.?
Juhul, kui vedaja tunnistab oma süüd hilinemisel, selgitab ta Sarve sõnul tavaliselt kliendile hilinemise põhjuseid ning pakub allahindlust veosummalt. ?On vedajaid, ekspedeerijaid, kes pingutavad rohkem, et hilinemisi vältida, ja ka neid, kes ei pinguta ja tõenäoliselt kaotavad seetõttu ka kliendi. Ilmselt vedajad-ekspedeerijad ei tea alati, kui oluline on kliendi kauba õigeaegne saabumine sihtkohta. Tublimad leiavad tihti lahenduse hilinemiste vältimiseks,? rääkis Sarv.
Rahvusvahelises transpordis on Sarve sõnul palju hilinemisi seotud sellega, et veok ei jõua õigel ajal laadimisele, ja sellest informeeritakse tavaliselt ette. Samas, kui klient saab hilinemisest teada vahetult enne laadimist, siis on raske alternatiivi leida.
?Kliendisõbralikud vedajad, ekspedeerijad leiavad lahenduse ise, teised tõstavad käed üles ja sorritavad ning pakuvad laadimiseks järgmist nädalat. Sihtpunkti hilinevad saadetised tihtipeale tolli pikkade järjekordade tõttu, aga on tulnud ette ka juhuseid, kus autojuht sõidab ringiga kodust läbi või magab kaineks, ja sellistel juhtudel antakse kliendile väga vale infot näiteks auto kohesest saabumisest,? rääkis Sarv.
Riskide maandamiseks tellib Sarv tükikaubad ekspedeerijatelt, mitte otse vedajatelt, kasutab erinevaid allikad, omades kontakte mitme vedaja, ekspedeerijaga. Lisaks hindab ta pikaajalist partnerlussuhet, sest palju ettearvamatuid probleeme tuleb just uute vedajate ja ekspedeerijatega, sama kehtib ka suhetes tarnijatega. ?Osa hooajakaupadest tellime siiski ajavaruga, sest hilinemise risk läheks liiga suureks,? lisas Sarv.
IF Kindlustuse veosekindlustuse müügijuht Vadim Paltmann selgitas, et ICC kindlustuskaitse ei kata kulutusi, kindlustusobjekti kaotust ega kahjustumist, mille on otseselt või kaudselt põhjustanud viivitus. Ka juhul, kui viivituse on põhjustanud kindlustusrisk. ?Kui autovedaja vastutab viivituse eest, millega ta on põhjustanud kahju, mille kaubasaaja ära tõestab, siis peab ta selle hüvitama. Kui tema autovedaja vastutus oli kindlustatud, siis kindlustus maksab,? lisas Paltmann.
NBI Speditsiooni ASi müügijuht Andres Leht soovitas kliendil veotellimusse või lepingusse sisse kirjutada tarnetähtaeg ja valuraha hilinemise eest. ?Summa on kokkuleppeline ja sõltuvalt kaubast ja äri kriitilisusest võib olla suurem või väiksem, aga reeglina mitte rohkem kui kokku lepitud veotasu. Vajadusel võib vedajaga kokku leppida ka suurema hüvitise,? selgitas Leht.
Alusetute nõudmiste vältimiseks hüvitatakse aga vaid tõendatud kahjud.
Kui kaup või osa kaubast juhtub päriselt kaduma minema ja seda kolmekümne päeva jooksul ei leita, siis on kliendil õigus nõuda kauba hüvitust ja üldjuhul vedaja seda ka maksab vastavalt kuni 8,33 SDRi (SDR on IMFI arveldusühik = ca 20 krooni) ühe kadunud kaubakilogrammi kohta. Kallimaid kaupu soovitab Leht aga täiendavalt kindlustada.
Kullerifirmad pakuvad lisaks tavateenusele ka kellaajalise lubadusega teenust. Euroopa suurematesse linnadesse viiakse dokumentsaadetis kohale näiteks kas kell 9 või 12.
Mõlemad teenused on tavateenusest ehk dokumentsaadetisest kallimad, kuid samas pakub ajalubadusega kulleriteenus raha tagasi saamise garantiid. ?Kui saadetis jääb hiljaks kas või ühe minuti, saab klient tagasi kogu hinnavahe, mille võrra ajalubadusega teenus on kallim tavateenusest,? lubas DHLi tegevjuht Janne Tulvik. Et raha tagasi saada, peab klienditeenindusele nõudest teada andma.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 18.07.24, 11:28
Kulla hind hüppas uute rekorditeni, 2500 dollari tase on käeulatuses
Kulla hind tõusis nii dollaris kui euros uute rekorditeni. Turgude hinnangul on pärast Föderaalreservi juhi Jerome Powelli esmaspäevast sõnavõttu aina tõenäolisem, et keskpank otsustab juba septembris intressimäärasid kärpida. Just see andis lühiajalist pilti vaadates kullale tõuke ületada maikuus saavutatud tipud.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele