Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Saaremaa Laevakompanii küsib riigilt hiigeldotatsiooni
Saaremaa Laevakompanii küsib eelmisel nädalal alanud läbirääkimistel majandusministeeriumiga 2004. aasta esimeseks üheksaks kuuks 72,6 miljonit krooni dotatsiooni, mis on üle 7 miljoni enam kui selle aasta sama perioodi eest.
Majandusminister Meelis Atoneni sõnul on riigieelarves arvestatud summaga veidi üle 60 miljoni. ?No 65 miljonit oleks suurim summa, millest Saaremaa Laevakompaniiga võime rääkida,? ütles Atonen.
Saaremaa Laevakompanii nõukogu liikme Aivar Jõgi kinnitusel tulenes 72,6 miljoni krooni küsimine teadmisest, et 1. mail 2004 rakendub ettevõtte poolt kasutatavale kütusele aktsiis.
?Juhul kui aktsiis rakendub, on taotletav dotatsioon 72,6 miljonit krooni, juhul kui ei rakendu, on see 5?6 miljoni võrra väiksem. Usun, et oleme siin ministeeriumiga suhteliselt sarnastel positsioonidel,? kommenteeris Jõgi.
Jõgi on kindel, et läbirääkimised ei luhtu. ?Dotatsiooni suuruse üle peetavate läbirääkimiste sisu on ikkagi tellitud reiside arv. Kui riik tellib rohkem reise, on number suurem ja vastupidi,? ütles ta.
Atoneni sõnul ei ole firmal mingit mõistlikku põhjendust küsida rohkem raha kui 2003. aastal. ?Saan neist kui ettevõtjatest aru, eks nad püüavad võimalikult suurt kasumit teenida. Surve avaldamine Saaremaa Laevakompanii poolt ja ähvardused vähendada reiside arvu on aasta-aastalt hoogustunud,? lisas Atonen.
Saaremaa Laevakompanii kümneaastane kontsessioonileping lõpeb tuleva aasta oktoobris. Praegu on käimas riigihankekonkurss, et leida firma, kes teenindab Lääne-Eesti saari järgmisel viiel aastal. Majandusministri sõnul peaks uus leping lõpetama olukorra, kus dotatsioon määratakse igasügisese kemplemisega.
?Võitja ise teab, kui palju ta riigilt raha küsis, ja peab selle eest praamiteenust pakkuma. Kuidas ta seda teeb, on juba tema enda äririsk,? nentis Atonen.
Konkursile pakkumiste esitamise tähtaeg kukub 1. detsembril ja seni on huvi osalemise vastu olnud suur ? dokumendid on välja võtnud teiste hulgas ka Tallink, Eesti Merelaevandus ja Hiiu Kaluri gruppi kuuluv Dagomar.
Konkursil tahab osaleda ka Saaremaa Laevakompanii, kellele see on mõnes mõttes elu ja surma küsimus. ?Kui me ei võida riigihankekonkurssi, siis ettevõte lõpetab sellisel kujul oma tegevuse,? kommenteeris Jõgi. ?Otsime aga siiski pidevalt võimalusi oma riskide maandamiseks. Juhuks, kui riik leiab uue partneri.?
Majandusminister Meelis Atoneni sõnul ei ole plaanis teha Saaremaa Laevakompaniis 10aastase lepingu lõppemise tõttu revisjoni, et kontrollida, kas riigi raha on ikka eesmärgipäraselt kasutatud.
?Olen selle suhtes väga skeptiline,? ütles Atonen. ?Erafirmat riik siiski täies mahus kontrollida ei suuda. Neid kontrolle on seal firmas käinud küll ja midagi huvitavat leitud ei ole. Tegemist on erafirmaga, kes ei peagi riigile aru andma.?