Tõnis Oja • 5. november 2003 kell 22:00

Toyota kinnitas kanda maailma kolmandana

Septembriga lõppenud esimesel rahanduspoolaastal kasvas Toyota puhaskasum ajalehe The Wall Street Jornal andmetel 23 protsenti 524,5 miljardi jeenini (65 miljardi kroonini). Viimase kvartali kasumi kasv oli koguni 68 protsenti.

Enamik analüütikuid ootas kompanii poolaastakasumi jäämist samale tasemele, sest finantsaasta esimeses kvartalis tegevuskasum kahanes 13 protsenti. ?On väga muljetavaldav, et Toyota kasvatab oma kasumit, samal ajal kui kõik konkurendid tulevad välja uute initsiatiividega klientide meelitamiseks,? kommenteeris uudisteagentuurile Bloomberg 2,7 miljardi dollari suuruse portfelliga, kuhu kuulub ka Toyota aktsiaid, Tokyo fondi haldur Hideaki Kurimoto.

Üleeile möödus 111 miljardi dollari (1,5 triljoni krooni) suuruse turuväärtusega autotootja telefonioperaatorist NTT DoCoMo ja tõusis sellega väärtuslikemaks firmaks Tokyo börsil. Turuväärtuselt on Toyota suurem kui General Motors, Ford ja DaimlerChrysler kokku.

Poole aastaga rohkem kui viiendiku võrra turuväärtust kasvatanud Toyota on kõige kasumlikum autotootja maailmas ning kompanii jätkab kiiret kasvu kõikidel olulisematel turgudel nii USAs, Jaapanis, Euroopas kui ka mujal Aasias.

Samal ajal kui konkurendid General Motors ja Ford teevad ostjate ligimeelitamiseks allahindlusi ja annavad nullintressiga laenu, on Toyota oma turuosa USA uute sõidukite turul kasvatanud aasta algusega võrreldes 11,2 protsendini võrrelduna 10,4 protsendiga 2002. aastal. Ka Toyota on sunnitud USAs tegema allahindlust 1000 dollarit auto kohta, võrrelduna 500 kuni 600 dollariga möödunud aastal. Teisel poolaastal allahindlused tõenäoliselt kahanevad.

Augustis murdis Jaapani autotootja USA turgudel nn kolme suure (General Motors, Ford ja Chrysler) ülemvõimu ning möödus viimasest uute autode müüginumbris. Esimesel poolaastal kasvatas Jaapani juhtiv autotootja uute sõidukite müüki USAs 8,2 protsendi võrra, 1,12 miljonini, aastaga loodetakse müüa Põhja-Ameerikas 2,2 miljonit autot.

Lisaks tugevale müügitulemusele aitas Toyota kasumi kasvule oluliselt kaasa jeeni madal kurss euro suhtes, mis omakorda tasandas jeeni tugevnemisest dollari suhtes põhjustatud kahjumit. Tugevnev jeen ongi peamiseks riskifaktoriks teisel poolaastal, mis kahandab terve aasta tegevuskasumi 210 miljardi jeeni võrra, kirjutas uudisteagentuur Bloomberg. Isegi sellisel juhul oleks kasum rekordiline, teatas aga kontsern ise.

Ehkki mahtude poolest jääb Toyota General Motorsile ja Fordile alla, kasumlikkuse poolest Ameerika autotootjatest vastast ei ole. Toyota puhaskasum aktsia kohta oli eelmises kvartalis 7,3 USA senti aktsia kohta, võrrelduna 0,9sendise kasumiga General Motorsil ja kahjumit saanud Fordiga. Kontsern teatas, et suurendab esimese poolaasta dividendi 4 jeeni võrra, 29 jeenini aktsia kohta. ?Toyota on tõeline rahamasin,? kommenteeris uudisteagentuurile Bloomberg Scott McGlashan Londonist. Pool aastat tagasi ennustasid analüütikud kasumi kahanemist.

Poolaastaga kasvas Toyota käive 8 protsenti, 8,2 triljoni jeenini (66,3 miljardit krooni).

Hetkel kuum