Virkko Lepassalu • 5. november 2003 kell 22:00

Žiletiärist bensiinimüügi võtmeisikuks

Mažeikiu Nafta Eesti müügiesinduse juhi väljakuulutamine oli augustis kütuseärimeeste hulgas ilmselt uudis number üks. See varjutas kõik hinnakõikumised ja omavahelised sõjad. Valdav osa kütuseärimeestest ei oodanud nimelt, et leidub nii üüratu eneseusaldusega inimene, kes päevagi kütuseäriga tegelemata julgeks astuda sisulisele võtmepositsioonile Eesti kütuseturul. Üllatusena astus platsi Tõnu Ääro.

Mažeikiu Nafta esindajat Eestis võib kohalikus kütuseäris võrrelda jumala esindajaga maa peal. 80 bensiinist saabub riiki Mažeikiaist ning Tõnu Ääro hakkab hulgimüügiasju ajama kõigi suuremate kütusekettidega. Kui nii mõelda, on tal oma ametis seega väga raske kõrbeda. Enne tegid kütusefirmad lepinguid Mažeikiu Nafta müügiosakonnaga Leedus, mis tänaseks laiali saadetud.

Õliühingu tegevjuht Toomas Saks kostab, et saab üldiselt Mažeikiu Nafta valge lehe kaadrivalikust aru: ?Firma palkab juhi, kes eelkõige tema mõtteid ellu viiks.? Samasugust valge lehe valimise põhimõtet pidi vahel kasutama Statoil.

Õliühinguga ei ole Ääro Saksa väitel veel ühendust võtnud: ?Muidugi tunneksime huvi selle vastu, et ta liikmeks astuks.?

Kuigi Ääro ei ole end kiirustanud kohalike kütusegurudega tuttavaks tegema, ei õhku sellisest hoiakust isegi mitte arrogantsi, vaid teisetasandilist mõtlemist. Isegi mitte Ääro, vaid tema ülemuste poolt, kelle jaoks Eesti moodustab lihtsalt ühe mitte just väga olulise rea müügitulemuste tabelis. Ääro saab Õliühinguta läbi küll, aga Õliühingu liikmed Mažeikiai ehk Jukose bensiinita läbi ei saa.

Ääro väidab ise, et Õliühing kui klientide esindaja on tema jaoks oluline ja et ta ei taha üleolevat muljet jätta.

Enne kui Ääro personaliotsingufirma kaudu esinduse juhi kohale kandideeris, töötas ta ümmarguselt kuus aastat Gillette?i Balti ja Eesti esindaja ning müügijuhina.

USA peakorteriga Gillette?i kompaniile kuuluvad muu hulgas ka kaubamärgid Braun, Duracell ja Oral B, mis samuti Ääro hoolde olid antud. Tänu nendele ilmakuulsatele nimedele ta Mažeikiai bosside huvi üldse paelus.

Mõned tema tuttavad puistavad Ääro kohta fraase ?õpihimuline? ja ?saab tööga väga hästi hakkama?. Kui kirjandust uskuda, kehtivad samad standardsed omadussõnad ka King Camp Gillette?i ehk selle kuulsa kompanii looja kohta. Temale oli ülemus 19. sajandi lõpus õpetanud, et on üks kindel tee edule. Leiuta odav ese, mille igaüks pärast tarvitamist ära viskab. Kümme aastat tööd ja väljanaermise kannatamist ja žilett oli sündinud.

Mõni hulgimüüja väidab, et Eestis ronivad Gillette?i toodete müüginumbrid juba aastaid ülesmäge. Turg ei ole veel küllastunud. Heast renomeest ja edust hoolimata oli EBSi haridusega Ääro ise minema tahtnud, sest 6?7 aastaga kipud end ammendama.

?Koormad on juba siiapoole teel,? ütleb Ääro oma kütusemehe karjääri alguses lootusrikkalt. ?Katsume oma masinavärgid käima panna. 2004. aastal loodame näiteks optimistlikult Eestis ainuüksi bensiini müüa 350 000 tonni.?

Hetkel kuum