• OMX Baltic−0,21269,3
  • OMX Riga−0,71915,86
  • OMX Tallinn−0,021 754,18
  • OMX Vilnius−0,32989,23
  • S&P 5000,285 631,22
  • DOW 300,5340 211,72
  • Nasdaq 0,418 472,57
  • FTSE 100−0,858 182,96
  • Nikkei 225−2,4541 190,68
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,19
  • EUR/RUB0,0095,89
  • OMX Baltic−0,21269,3
  • OMX Riga−0,71915,86
  • OMX Tallinn−0,021 754,18
  • OMX Vilnius−0,32989,23
  • S&P 5000,285 631,22
  • DOW 300,5340 211,72
  • Nasdaq 0,418 472,57
  • FTSE 100−0,858 182,96
  • Nikkei 225−2,4541 190,68
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,19
  • EUR/RUB0,0095,89
  • 11.11.03, 00:00

Uus Venemaa tollikoodeks lihtsustab uuel aastal piiriületust

Venemaa tolliametnike maine pole importööride silmis laitmatu. Paberitööd on palju ja dokumentide töötlemine aeglane. Peale selle valitseb kõikjal bürokraatia. Kunagi ei ole ette teada, mis võib piiril toimuda, millist sertifikaati vajatakse täna või milliste tooterühmade import on tänasest keelatud jne. Palju esineb subjektiivsust ja erinevust tollipunktide töö tasemes. Vene tolli käitumine on ettearvamatu ja läbinähtamatu, tolliprotseduur ise aga kauakestev ja importöörile vaevaline.
Millised on olulisemad muudatused Venemaa tolliseadustikus? Kui praegu tuleb toimetada riiki imporditud kaup tolliorganite määratud kohta, siis uus tollikoodeks lubab selle viia kohta, kus kaupa vajatakse. Tollivormistuse koha teatud kindlatele kaubagruppidele ei määra edaspidi riiklik tollikomitee, vaid selle otsustavad importöörid ja eksportöörid.
Uus tollikoodeks näeb ette ka võimaluse ületada piir mööda nn rohelist koridori. Rohelise koridori toimimist kontrollitakse katseliselt juba praegu Viiburi piiriületuspunktis. Soome ja Venemaa piiril on ellu rakendatud ka mitmeid muid piiriületuse pilootprojekte.
Praegu määravad tolliorganid kaupade liikumise kohustuslikud marsruudid Venemaa territooriumil. Edaspidi otsustab kaupade liikumise marsruudi vedaja ja informeerib sellest tolliorganeid.
Uus tollikoodeks näeb ette kaupade eeldeklareerimise võimaluse enne nende saabumist piiripunkti. Tollimaksud tasutakse praegu enne tollivormistust või samal ajal tollideklaratsiooni vormistamisega. Uue korra kohaselt on võimalik tasuda tollimaksud ka tagantjärele. Kaubad võivad ületada riigipiiri ja minna vabasse ringlusesse veel enne, kui nende pealt on tasutud erinevad maksud. Vastutuse maksude õigeaegse tasumise eest võtavad maaklerifirmad.
Pidevate kaubavoogude ja suurte kaubasaadetiste korral on võimalik üle minna perioodilisele tollimisele.
Kaup võib viibida tollikontrolli all senise kümne päeva asemel kolm päeva. Kui varem võis toll pidada kaupa kinni kuni kümme ööpäeva alates viimase dokumendi esitamisest, siis uuest aastast antakse tollile kaupade kinnipidamiseks kolm ööpäeva. Toll on kohustatud nimetatud aja jooksul leidma tõsised põhjused seaduserikkumiste näol kauba edasiseks kinnihoidmiseks. Vastupidisel juhul tuleb kaup kolme ööpäeva jooksul tingimusteta vabastada.
Kaupade ajutise hoiustamise piiraeg on praegu kaks kuud. See on ajavahemik, mille jooksul peab olema vormistatud tollideklaratsioon. Uus tollikoodeks näeb ette võimaluse pikendada ajutise hoiustamise aega nelja kuuni.
Tollilao kohta kehtiv tollirežiim ei näe praegu ette võimalust kaupade müügiks tollilaos. Uue koodeksi järgi tekib kauba omanikul võimalus müüa kaup tollilaos osade kaupa või tervikuna. Seejuures tekib ostjal õigus teostada vajalikud tolliformaalsused.
Tolliterminali võib avada iga juriidiline isik, kes vastab seadusega kehtestatud nõuetele. Kaupu võidakse hoida ükskõik millises tolliterminalis, mis on sobiv importöörile ja kaupadele.
Koodeks täpsustab tollimaakleri staatust ja toob ära suhteliselt ranged nõuded maakleriõiguste taotlejale. Kehtima hakkavad nõuded on eriti ranged tollimaaklerite finantsgarantiide osas. Ettevõte, kes pürgib uue tolliseaduse järgi maakleriks, peab esitama riigile garantii 20 miljoni rubla ulatuses. Enamikule praegu tegutsevatele maaklerfirmadele on see suureks probleemiks. Lahendust nähakse maaklerfirmade liitumises. Võib arvata, et seoses riskide ja vastutuse suurenemise ja maaklerfirmade arvu vähenemisega suurenevad ka tasud teenuste osutamise eest.
Uue tollikoodeksi jõustamisega on selgelt näha riigi tahe piirata tolliorganite ja -ametnike õigusi ning vähendada omavoli. Samal ajal soovitakse muuta importööride ja eksportööride tegevust vähem reglementeerituks ja rangelt kontrollitavaks. Tolliametnike tegevus kavatsetakse muuta nii, et see vastaks rohkem muude riikide tolliorganite tegevusele.
Uue tollikoodeksi sätete rakendamine sõltub tulevikus palju sellest, mida eelistavad ettevõtjad. Kas otsustatakse kasutada uue koodeksi antud võimalusi või püütakse anda pistist tolliametnikele.
Lugu on kirjutatud 2.?3. oktoobrini toimunud Läänemere maade logistikafoorumi ettekannete materjalide põhjal.
Autor: Ain Tulvi

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 10.07.24, 11:20
Põlvkondade vahetust tuleks hakata varakult planeerima
Kui oled midagi suure hoole ja armastusega üles ehitanud, on loomulik, et soovid tagada ka selle püsimise. Olgu tegemist ettevõtte või perekonna varade edasiandmise planeerimisega, siis LHV privaatpanganduses ollakse oma klientidele toeks, et korraldada põlvkonnavahetus sujuvalt.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele