Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Autovargad pööravad oma pilgu rahva(auto) poole
Mitu aastat järjest on Eesti varastatuima automargi ?tiitlit? enda käes hoidnud Audi ja on seda ka eilehommikuse seisuga. Kui aga jätkub novembri alguse trend, mil Volkswageneid on varastatud peaaegu kaks rohkem kui Audisid, võib tänavune liidrikoht vahetuda veel enne aasta lõppu. Vahe on politseiameti tagaotsitavate sõidukite andmebaasi alusel kahanenud vaid üheksale autole ehk 300:291 Audi kasuks.
Nende kahe järel on tükk tühja maad ja siis jätkub samalaadne võistlus BMW ja Mercedese vahel. BMWsid on varaste saagiks langenud 187, Mercedeseid 171.
Viimased kaks aga n-ö liidrikohale ei pretendeeri ja nõnda peavad kõige enam valvsust oma neljarattalise vastu üles näitama eeskätt Audi ja Volkswageni omanikud. Eriti need, kes on soetanud endale Audi 80 või Volkswagen Passati. Ainuüksi novembris on varastatud juba 13 Volkswagenit, neist 10 Passatit. Audisid oli varastatud seitse, neist kolm Audi 80, kolm Audi 100 ja üks luksusauto A8.
Tänavuse aasta kokkuvõttes on Eesti varastatuim auto aga endiselt Audi 80, mida on minema viidud 185, talle järgneb VW Passat 156 autoga. BMW puhul läheb kõige paremini kaubaks 5-seeria, Mercedese puhul 124-seeria mudel, ehk siis see kandiline mudel, mis pärast mersu punnsilmastumist tootmisest maha läks.
Ehkki tavakodaniku jaoks jääb autovargus varguseks, liigitab politsei autode ärandamised kahte kategooriasse: üks on sõiduki omavoliline kasutamine, teine autovargus. Viimase alla liigitub tegelikkuses vaid neljandik, lõviosa läheb hoopis sõiduki omavolilise kasutamise alla.
Politseiameti kriminaaljälituse ülemkomissar Risto Kasemäe sõnul on politseinikud ka ise vahel segaduses, millise paragrahvi alla autokadumist liigitada ja pärast seda, kui inimene teeb avalduse, ripub see juhtum veel tükk aega n-ö õhus, enne kui asjaolud selguma hakkavad. ?Lihtsalt lahti seletades on erinevus selles, kas auto viidi minema eesmärgiga sõita punktist A punkti B või eesmärgiga see omandada, varuosadeks lammutada, edasi müüa või omanikule tagasi müüa,? lausub Kasemäe. Oluline on see, kas auto ärandamisel taheti saada rahalist kasu või mitte ja sageli vaatavad autojälitajad juba n-ö õunte pealt, kumma variandiga on tegemist. Kui viidi minema VW Passat, siis on üsna selge, et tegemist on vargusega, kui aga vana Lada, siis ilmselt omavolilise kasutamisega.
Miks just Audi ja Volkswagen autovarguste edetabelit kroonivad, selleks on mitu põhjust. Esiteks on VW-Audi grupi autode vargakindlus pehmelt öeldes tagasihoidlik. Teiseks on nendele autodele suur turg. ?Mida rohkem neid varastatakse, seda rohkem neid varastatakse,? lausub Kasemäe. Teisisõnu, kui mingis ringkonnas sõidetakse ümberlöödud kerenumbritega varastatud autodega, siis mingil ajal hakkavad need autod ka juppe vajama. Ja kui on suur jupiturg, siis pole ka mõtet soetada mingit muud autot. Isegi kui tegemist ei ole varastatud autoga, tasub ikka osta Passat, sest neile on juba illegaalne ja odav jupiturg olemas. Suletud ring, mis üha suureneb. Sellesse kategooriasse liigituvad ka Audi 80, BMW, Mercedes-Benz 124 jt, mis on kurikaelte seas väga popid.