• OMX Baltic−0,31269,27
  • OMX Riga−0,19931,24
  • OMX Tallinn−0,231 748,74
  • OMX Vilnius0,38997,09
  • S&P 5000,415 611,37
  • DOW 300,2941 317,21
  • Nasdaq 0,4418 075,56
  • FTSE 1000,618 237
  • Nikkei 225−2,3640 126,35
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,19
  • EUR/RUB0,0096,07
  • OMX Baltic−0,31269,27
  • OMX Riga−0,19931,24
  • OMX Tallinn−0,231 748,74
  • OMX Vilnius0,38997,09
  • S&P 5000,415 611,37
  • DOW 300,2941 317,21
  • Nasdaq 0,4418 075,56
  • FTSE 1000,618 237
  • Nikkei 225−2,3640 126,35
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,19
  • EUR/RUB0,0096,07
  • 25.11.03, 00:00

Sihtturu mittetundmine hävitab ettevõtte edu

?Ärge pakkuge tolmuimejat maarahva lehes ja koorelahutajat ametnikkude lehes,? kirjutas 30ndate lõpus reklaamimees Harry Malm. Hea soovitus tolleaegsele sihtturundusega tegelejale. Kujutle end kinniseotud silmadega vibu laskmas ? kui sa oma sihtmärki ei näe, on peaagu võimatu märki tabada. Nii on see ka äris.
Et edukas olla, tuleks teada, kes on su kliendid, millised on nende soovid, kus nad elavad, milline on nende ostuvõime ning motivatsioon jne. Teisisõnu tuleks koostada oma potentsiaalse tarbija profiil, arvestades oma sihtgrupi demograafilist (vanus, sugu, elukutse jne), psühhograafilist (elustiil, uskumused, emotsionaalsus jne) ja käitumuslikku (ostmisharjumust mõjutav faktor) profiili.
Ülesanne on keeruline ja mõttekas oleks see suunata turu-uuringufirmale. Suur turg pakub tarbijasegmentide leidmiseks paremaid võimalusi. Näiteks pakuti 80ndatel Ühendriikides välja teooria, mille kohaselt jaguneb Põhja-Ameerika kontinent väärtuste ja elustiili poolest Põhja Ameerika üheksaks ?rahvuseks?.
Teine levinud tarbijasegmentide leidmise printsiip põhineb väitel, et samasse naabruskonda kuuluvad inimesed kalduvad tarbima ka sarnaseid kaupu ja teenuseid.
Kaheksakümnendate lõpus läbi viidud uuringu põhjal jaotati ameeriklased koguni 62 naabruskonnaks linnastumise astme ja sotsiaalmajandusliku staatuse põhjal (raha & ajud ehk erudeeritud abielupaarid kesklinna piirkonnast või hallkraedest naabrid ehk äärelinna vananevad paarikesed). Mitmed firmad avastasid seni varjatuks jäänud sihtrühmi.
Millele võiks toetuda Eesti turundaja? Ilmselt on väga detailsete uuringute tellimine väikese tururuumi tõttu ebaotstarbekas. Ka Eesti turu-uuringufirmad pakuvad konsultatsioone, turusegmendi analüüse ja erinevaid omnibussuuringuid, mis suurematele firmadele kindlasti palju kasu võiks tuua.
Väikefirmale on ressursside nappuse tõttu heaks alguseks aktiivne eneseanalüüs, millega leida vastus mõnele esialgu äraspidisena tunduvale küsimusele. Miks on asjad läinud hästi? Miks on äri olnud edukas? Vastused annavad infot seniste ja tulevaste sihtrühmade kohta ning asjalikke ideid reklaamikanalite valikul.
Autor: Toomas-Vahur Lihtmaa

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 18.07.24, 11:28
Kulla hind hüppas uute rekorditeni, 2500 dollari tase on käeulatuses
Kulla hind tõusis nii dollaris kui euros uute rekorditeni. Turgude hinnangul on pärast Föderaalreservi juhi Jerome Powelli esmaspäevast sõnavõttu aina tõenäolisem, et keskpank otsustab juba septembris intressimäärasid kärpida. Just see andis lühiajalist pilti vaadates kullale tõuke ületada maikuus saavutatud tipud.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele