Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Tuleviku tarbeauto ühendab kaubaveo ja reisimise
Scania Eesti ASi turundusjuht Alar Prääm usub, et kiireim areng toimub tõenäoliselt läbi IT ja veoki integreerumise. ?Juba täna on veok varustatud hulga elektroonikaga. Veokiga seotud osapooled ? veoki hooldaja, veoki omanik, logistikaettevõte, veose tellija, finantseerija, kindlustus, kontorid ? on varustatud kaasaegsete IT-lahendustega,? selgitab Prääm. ?Uue põlvkonna mobiilside arenemisega jõutakse varsti sinnamaale, kus veok on püsiühenduses läbi interneti selle veokiga seotud osapooltega. Kõik osapooled saavad informatsiooni just temale vajaliku teabe kohta: kütusekulu, asukoht, turvalisus, saabumisaeg, koorma seisukord, juhi juhtimisvõtted jne.? Hetkel takistab sellise lahenduse käikulaskmist Präämi sõnul püsiühenduse hind.
ASi Veho Eesti müügijuht Urmas Sild arvab, et tulevikukaubikud konstrueeritakse logistikast ja kehtestatud logistilistest mõõtudest ja normidest lähtuvalt. ?Kindlasti muutuvad nende laadimiskõrgus ja muud sellised tehnilised omadused, juhi töökohad ja ka kindlasti turvavarustus. Erinevatel näitustel on juba näidatud madalaid ja laiu kontseptsioone, millega pääseb maa-alustesse parklatesse ja ladudesse,? selgitab Sild.
Seda, et tulevik võiks tuua uue tarbesõidukiklassi, kus oleks ühendatud näiteks kaubik ja reisibuss, Sild ei usu. ?Just spetsialiseerumine ja ühene maksustamine erinevatelt sõidukiliikidelt seab need piirid,? lisab ta.
Tänaste klasside kõrvale uue klassi teket Prääm samuti ei usu. ?Palju sõltub sõidukitele esitatavatest tehnilistest tingimustest. Veoki pikkuse ja registrimassi piirangute muutmisega võivad ka meie teedele ilmuda 60tonnise täismassiga ning 25,5 meetri pikkused veokid nagu Rootsis ja Soomes,? räägib Prääm. Kaubaruumi pikkusepiirangu säilitamine, aga veoki kogupikkuse piirangu kaotamine annaks disaineritele suuremad võimalused kabiini kujundamisel.
Mootorite poolel rakenduvad üha karmimad keskkonnanõuded. ABC Motorsi turundusjuht Merje Salla arvab, et tarbesõidukid jagunevad lähitulevikus laias laastus kaheks. Ühtedega veetakse kaupa ainult linna piires, need autod liiguvad elektri- ja erinevate hübriidmootoritega. Teised, veelgi ökonoomsemate diiselmootoritega varustatud autod jäävad esialgu pikemaid vahemaid läbima. ?Tehnilise poole pealt on märksõnaks elekter ja juba lähiajal ei räägita enam 12 V elektrisüsteemist. Sellega seoses muutuvad paljud mehhanismid ja sõlmed oluliselt, kõik ikka kütusekulu vähenemise ja keskkonnasõbralikkuse suunas. Funktsionaalsuse poolest on kaubikud juba niigi täiuslikkuseni lihvitud, pigem on oodata ikka tehnilises vallas peadpööritavaid uuendusi.?
Järgnevalt mõned autofirmade tarbesõidukite kontseptsioonid.
Nissan Nails
- Pikkus mm: 4250- Laius mm: 1720- Kõrgus mm: 1470- Istekohti: 2- Teljevahe mm: 2580
Nissani auto Nails ühendab endas nii praktilisuse kui ka lõbu.
Nissani andmeil on Nails eeskuju paindlikuks sõidukikasutamiseks. Autot saab kasutada nii kaubaveoks kui ka pick-up?ina.
Auto disain on lihtne, ent samas ka silmapaistev. Sellest hoolimata on auto vastupidav karmile töökoormusele. Keredetailid nagu uksed ja tagaluuk on eriti vastupidavatest materjalidest, mistõttu ei pea omanik muretsema nende kriimustamise pärast. Kõrvalistme saab hõlpsalt alla voltida ja kabiini tagumise seina pooleks murda, mistõttu saab sõidukiga ka pikemaid kaupu vedada.
Töömasina asemel võiks autot Nissani nägemuse järgi rohkem neljarattaliseks sõbraks pidada.
Isuzu Zen ühendab linna-maasturi ja kaubaauto. Sellel on nelikvedu ja kaubaruum.
Auto sisustus lubab autoga nii perepiknikule sõita kui ka firma väiksemaid kaubaveosoove rahuldada. Isuzu kontseptsiooni järgi saab autot kasutada igal pool, igal ajal, igaks asjaks igaühe poolt. Lahti seletatuna tähendab igal pool, et auto nelikvedu suudab kaupa vedada igasugustes tingimustes; igal ajal ? et tegemist on suhteliselt ruumika sõiduvahendiga, saab seda kasutada seisuajal maja laiendusena, kas siis väikese laona või isegi magamistoana; igaks asjaks ? ümber paigutatav sisustus teeb mugavaks mõõdult erinevate kaupade veo; igaühe poolt ? Isuzu arvates sobib Zen igaühele olenemata vanusest ja soost. Välisdisain pärineb robustsest tööstusarhitektuurist ja Jaapani rahvapärandist. Sisu ühendab endas kauba- ja reisijaruumi.
Renault Modus
- Mõõdud mm (p×l×k): 3600× 1630×1750- Hübriidmootor: linnas liigub elektriga, mujal diisli või gaasiga- Mullikujuline esiaken- Mõeldud reisijateveoks
Modus2 ja Operandi ühendavad endas kompaktsed mõõdud ja austavad keskkonda loodussõbralike mootoritega. Renault? kontseptsioon näitab, et kasulikkus ei pea olema vastuolus mugavuse ja elegantsiga.
Kompaktne kergtarbesõiduk suudab vedada kaupa, aga on muudetav ka reisibussiks. Suur klaasipind pakub juhile hea vaatevälja.
Salong on luksuslik, kuid turvaline, sisaldades nii juhi kui ka kõrvalistuja turvapatju ja põrutust neelavaid patju.
Mootor on vaikne ja keskkonnasõbralik, linnapiirkonnas kasutab auto vaid elektrimootorit. Linnast välja sõites saab auto ümber lülitada turbodiiselmootorile.
Beeline?i täpseim tõlge on ilmselt ?otsetee kahe koha vahel?.
Auto esindab uut Nissani kontseptsiooni, mis ühendab endas nii transpordivahendi kui ka mobiilse kontori. Bussis on lisaks mahukale kaubaruumile vaid üks istekoht, nii saab kabiini lihtsalt kontoriks muuta.
Et bussi rooli saab üles tõsta ning istet vabalt kabiinis liigutada, pääseb töökohale bussi kaubaruumist ligi nagu tavalisele kontoritöökohale.
Juhi selja taha paigutatud reisijaistmed saab põrandaga ühele tasapinnale kokku voltida. Suured katuseaknad heidavad kaubaruumi piisavalt valgust, eraldi elektrit valgustamiseks pole vaja. Sisustuse toonid on kaubaruumis pastelsed hallid, juhi töökohal liitub kollane.
Auto välisdisain on segu tarbesõidukist ja sõiduautost. Bussil on üks suur lükanduks ja üks uks kabiini.
Autodisaini õppiv Björn Koop räägib, et on keeruline ennustada, mis suunas autofirmad disainiga liiguvad, sest klientuur muutub pidevalt. Ka erinevad muudatused piirkonniti, nt prantslased on Koobi sõnul alati veidrusi loonud ja seda siis õhinaga tarbinud.
?Kõige tõenäolisem on, et Saksa tarbeautod muutuvad kandiliseks objektiks, kuhu mahub tõesti palju, ja auto ise näeb välja kui tikutops,? selgitab Koop. ?Prantslased ja itaallased jätkavad loomingulist lähenemist, sest just siin nähakse suurt võimalust auto vormimängudeks ja esialgu jaburatena näivateks ideedeks. See on loogiline, kuna kaubiku puhul saab rakendada koomilisi lahendusi ja nendega tarbijat harjutada. Tavaliselt on suurklientideks firmad, kes niikuinii auto välimust ei arvesta. Kvaliteedi poolest ei saa näiteks Renault Kangoole ja Fiat Doblole midagi ette heita ning nüüdseks on ka välimusega harjutud.?
Üks Peugeot? disaineriks kandideeriv disainitudeng arvab Koobi sõnul, et on mõistetav, kui firmajuht soovib ühte naljakat autot juba lõbu pärast, et endalgi oleks hea meel sõita. Tööauto ei pea ju olema igav, vastupidi, see peaks olema emotsionaalne ja näitama firma positiivset suhtumist töösse.
Renault nägemus: Turule tulevad uued ühistranspordivahendid, mis ühendavad busside ja trammide omadusi.
Reisijaid mahutavad uued sõidukid 70 kuni 200.
Sõiduvahendid on jagatud sektsioonideks, uksed on suured ja töötavad elektriga.
Sõiduvahendite põhjad on madalad, et reisijail oleks lihtsam siseneda.
Hübriidmootorid, ühendades elektrijõu ja diisli või gaasi, töötavad loodussäästlikult ja vaikselt.
Turule tulevad uued ühistranspordivahendid, mis ühendavad busside ja trammide omadusi.
Reisijaid mahutavad uued sõidukid 70 kuni 200.
Sõiduvahendid on jagatud sektsioonideks, uksed on suured ja töötavad elektriga.
Sõiduvahendite põhjad on madalad, et reisijail oleks lihtsam siseneda.
Hübriidmootorid, ühendades elektrijõu ja diisli või gaasi, töötavad loodussäästlikult ja vaikselt.