Andres Kärssin • 26. november 2003 kell 22:00

Praamiliinidest huvituvad laevafirmad ja advokaadid

Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium ootab praamikonkursi pakkumisi 1. detsembriks. Enne seda ei soovinud lennundus- ja merendusosakonna juhataja Margit Markus hinnata seda, kui palju on huviliste hulgas tõsiseid pakkujaid ja kas tegemist on Eesti või välismaiste ettevõtetega. Ta lausus, et seni on ministeeriumilt täpsustavalt muu hulgas küsitud nii sadamamaksude kohta kui ka seda, kas võib hõljukit kasutada.

Praeguseks on saarte ja mandri vahelise praamiliikluse riigihanke dokumendid välja võtnud 16 huvilist, viimasena tegi seda eile advokaadibüroo Markus, Meidra, Missik & Co. Lisaks huvitub konkursist veel kolm advokaadibürood ja investeerimispank LHV, kaks eraisikut, kaks bussitranspordiga tegelevat ettevõtet ja paar vähetuntud firmat. Ka Tallinna transpordiamet huvitus asjast, kuid siin oli ametnike sõnul tegemist lihtsalt sooviga tutvuda hanke jaoks koostatud dokumentidega.

Laevanduskogemusega huviliste hulka kuuluvad Eesti Merelaevandus, perekond Kõuhknale kuuluv Dagomar, praegune vedaja Saaremaa Laevakompanii (SLK) ja Tallink Grupp.

Üheks komistuskiviks praamikonkursil võib saada nõutavate laevade puudus, uute laevade ehitamiseks jääb aga aeg napiks ning riski suurendab suund püsiühenduse loomisele mandri ja saarte vahel. Ilmselt seetõttu ei osale konkursil Nordic Jet Line, Silja Line ja Eckerö Line. ?Pean tõdema, et madala süvisega laevu, mis sobiksid Väinameres kasutamiseks, on suhteliselt vähe,? tõdes Markus.

Ministeerium plaanib laevaühenduse dotatsiooniks eraldada 700 miljonit krooni ning leping praamiühenduse pidamiseks sõlmitakse seitsmeks aastaks.

SLK nõukogu liikme Aivar Jõgi sõnul on kõige tõsiseltvõetavam konkurent Tallink: ?On teada, et mõned Skandinaavia laevandusfirmad on osalemisest eri põhjustel loobunud.? Hinnates konkursitingimuste keerukust viitas Jõgi muu hulgas tulevase lepingu trahvisanktsioonidele. ?Kindlasti on kõigi vedajate huvides korraldada liiklus võimalikult kiirelt, kuid rasketes jääoludes ja suurte tuultega on laevaliikluses momentaalselt teine olukord,? märkis ta.

Jõgi lausus, et SLK pole teinud veel ostust pakkumise esitamise kohta. Sama ütles oma tööandja kohta Tallinki finantsjuht Marek Mägi. Ta lisas, et võimalike konkurente hinnates, et kõige tugevam neist on SLK, kel on kõige parem ülevaade mandri ja saarte vahelistest liinidest.

Hetkel kuum