Andres Kärssin • 1. detsember 2003 kell 22:00

Praamiliinide konkursil neli firmat

Liinidele Heltermaa?Rohuküla, Kuivastu?Virtsu esitasid majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile pakkumise AS Tallink Grupp, AS VLF, Tiandra Shipping Limited ja Väinaliinid OÜ. Liinile Sõru?Triigi esitasid pakkumise AS VLF, Tiandra Shipping Limited ja Väinaliinid OÜ.

Laevanduses tuntud Tallinki kõrval on pakkujate hulgas Eesti taustaga VLF, mille asutajaks on juhatuse liikme Toivo Alti sõnul kolm merenduse ja Saaremaaga seotud ettevõtet ? Altile endale kuuluv OÜ Reio Invest, AS Saare Kalur ja OÜ Klip Marine. VLFi finantsnõustaja oli investeerimispank LHV.

VLF on sõlminud kokkuleppe, et konkursi võidu korral kaasatakse operaatortegevuse korraldamisesse strateegilise partnerina Rootsi firma B&N Hornet AB, mis on osa Rootsi laevandusfirmast B&N Nordsjöfrakt. Ettevõttel on laialdane reisilaevaliikluse korraldamise kogemus koostöös kohalike omavalitsustega Rootsis, ütles Alt.

Väinaliinid OÜ pakkumise taga on advokaadibüroo Markus, Meidra, Missik & Co. Viimase asutaja Raul Markus on ka Väinaliinid OÜ asutajaks. Küprose päritolu Tiandra Shippingi pakkumise esitas konkursile OÜ Advokaadibüroo Luiga & Mugu.

Veidi enne pakkumiste esitamise tähtaega eile lõuna paiku teatas praegu saarte ja mandri vahel praamiliiklust korraldav Saaremaa Laevakompanii (SLK) konkursil osalemisest loobumisest, kritiseerides raskeid hanketingimusi, mis muu hulgas lubavad trahvida vedajat hilinemise korral ka raskete jääolude puhul.

SLK nõukogu liikme Aivar Jõgi sõnul otsib laevakompanii koostöövõimalusi teiste pakkumisel osalejatega. Samuti on SLK viimastel kuudel otsinud võimalusi tegevuse osaliseks viimiseks välisturgudele.

Majandus- ja kommunikatsiooniminister Meelis Atonen ütles, et riigihanke tingimused olid kõigile pakkujatele võrdsed, mistõttu jäävad talle arusaamatuks SLK etteheited ebamõistlike nõuete osas. ?Seda, kas üks firma otsustab praamikonkursil osaleda või mitte, on mul majandusministrina raske kommenteerida. SLK on valinud tõenäoliselt teise arengusuuna, mis on ettevõtte omanike otsustada,? kommenteeris minister.

Pakkumiste hindamiskomisjon, kuhu kuuluvad ministeeriumi asekantsler Andres Tint, ministri nõunik Alo Kelder, teede- ja raudteeosakonna juhataja Ain Tatter, Hiiumaa maavanem Hannes Maasel ja Saare maavanema kohusetäitja Hans Teiv, peab 90 päeva jooksul kontrollima pakkujate kvalifikatsiooni ja esitatud pakkumiste vastavust tingimustele ning selgitama välja võitja.

Komisjon võib pakkumised tagasi lükata, kui need ületavad Saare- ja Hiiumaa liinide puhul kokku 700 miljonit krooni. Kahe saare omavahelise laevaühenduse ehk Triigi?Sõru liini dotatsiooni puhul on piiriks 45 miljonit krooni. Ministeerium plaanib praamiühenduse pidamiseks sõlmida lepingu seitsmeks aastaks.

Aprillis lükkas endine majandus- ja kommunikatsiooniminister Liina Tõnisson tagasi SLK poolt ainsana eelmisele konkursile tehtud pakkumise, sest see ületas planeeritud dotatsioone ligi kaks korda. SLK liinileping lõpeb 2004. aasta sügisel.

Hetkel kuum