15. detsember 2003 kell 22:00

Infosüsteemide ühendamisele mõelge enne nende ostmist

Internetilahendused on trendikas teema. Kodulehekülje sisuhaldus, intranet, veebipõhine toote- ja kliendihaldus on nendest tõenäoliselt levinuimad. Pärast vastavate lahenduste kasutuselevõttu muutub aktuaalseks nende koosmõju, tarkvarakeeli süsteemiintegratsioon. Integratsiooni eesmärk on erinevate infosüsteemide koostoime saavutamine. Praktikas tähendab see eri tarkvaralahenduste andmete ja funktsionaalsuse sidumist. Süsteemides, mis pole omavahel seotud, hakatakse varem või hiljem andmeid dubleerima. Välja arvatud varundamise eesmärgil oleks andmeterviklikkuse seisukohalt andmete topelt esinemine võrreldav surmapatuga. Süsteemide koostöötamise võimalikkusele mõelge enne nende ostu. Lahenduste kasutuselevõtu järel kujuneb koosmõju saavutamine keerukamaks ja kulukamaks.

Probleemid saavad alguse pinnapealsest suhtumisest. Kui varasemate süsteemide loomisel ei oldud piisavalt ettenägelik, kujuneb tarkvarasüsteemide ühendamisest programmeerija õudusunenägu. Tihti põhjustab probleeme see, et lahendused on loodud eri arendusfirmade poolt. Näiteks on üks teinud avaliku kodulehe sisuhaldusmootori, teine intrane-ti, kolmas veebipõhise kliendihalduse. Arendusettevõtetel on erinevad väärtused ning programmeerimisstiil. Ühtsete arenduspõhimõtete ja standardite puudumine mõjutab sealhulgas süsteemide turvalisust.

Sõna otseses mõttes ületamatuks takistuseks tarkvarasüsteemide koosmõju saavutamisel kujunevad omavahel seotavate süsteemide ülesehituse põhimõtted. Eelprojekteerimata ja räpakalt programmeeritud tarkvaralahendusi on pea võimatu koos teistega toimima panna. Komponentarhitektuuril ehk loogilise sisemise tööjaotusega programme võib omavahel ühendada kümneid, kui mitte sadu kordi efektiivsemalt.

Tarkvaralahenduste ühendamist saab alustada juba neid soetades: valige hea sisemise ülesehitusega toode. Erinevate lahenduste olemasolul pole mõtet kõiki neid omavahel ühendada. Valige olemasolevatest universaalsemate omadustega lahendus ja tehke sellest nn närvikeskus ehk tsentraalne tarkvaraline keskkond. Kui organisatsioonil on näiteks viis erinevat veebilahendust, poleks kõike omavahel ühendada otstarbekas ? kokku tuleks siis luua kümme lahendusi ühendavat liidest. Keskseks süsteemiks tuleks valida võimalikult modulaarne lahendus.

Samuti soovitan eelistada ?kõik ühes? lahendusi. Organisatsioonile on vajalik üks terviklik infosüsteem, mille allosad on omavahel seotud. Süsteemi allosa võib toetada ühte äri funktsiooni või mitte: kui ei toeta, siis midagi hullu ei juhtu. Näiteks kliendihaldust ümber korraldades võite kvaliteedis alla andmata loobuda tarkvara vahetades ühest konkreetsest võimalusest, mida seni olite harjunud kasutama. Kuid ei ole võimalik kvaliteeti tõsta süsteemide ühendamiseta. Süsteemi terviklikkuse ehk koosmõju huvides tasub alati allfunktsioone ohverdada. Näiteks lahendus, milles on algselt ühendatud kliendihaldus ja töövoogude juhtimine, päästab teid tulevikus nende süsteemide ühendamisest. Erineval ajajärgul soetatud süsteemide integreerimise vajadus tekib varem või hiljem. Süsteemiintegratsiooni kulude minimeerimiseks on parim tee multifunktsionaalsetele platvormidele üleminek.

Autor: Ahto Reinaru

Hetkel kuum