Tõnu Tramm • 17. detsember 2003 kell 22:00

Tüli auto garantiide pärast

Autode Müügi- ja Teenindusettevõtete Eesti Liit (AMTEL) otsustas kujundada ühise seisukoha uute sõiduautode müüjate vastu, kes toovad autod Eestisse odavamalt ja annavad kaasa garantiilubadused, mille täitmine jääks ametlike esinduste kanda. Konkreetset sisu AMTELi esindajad esialgu veel ei avalda. Küll aga tõlgendavad nad ütlustes väiksemate vahendusfirmade tegevust kui ebaausat konkurentsi ja katteta lubaduste jagamise näol tarbijate petmist.

Ametlikest edasimüüjatest madalama hinnaga autosid müüvad vahendajad omakorda aga väidavad, et tegemist on suurfirmade kartellikokkuleppega, et neid turult välja tõrjuda. Et ka neile autodele kehtib tehasegarantii nii nagu ametlikust esindusest ostetud autole, puudu on vaid lisaboonused, mida müüja autodega sageli kaasa annab (vahetusauto võimalus, lisagarantii jms).

Amserv Grupi ASi nõukogu esimees Raivo Aavisto ütles, et nende poole on pöördunud mitmed autoomanikud, kelle autol puuduvad igasugused garantiidokumendid. ?Garantii ei käi lihtsalt niisama autoga kaasas, selleks peab olema dokument, millele on volitatud müüja löönud pitsati ja kirjutanud kuupäeva. Ilmselt on tegemist oma esimese uue auto ostnud inimestega, kes ei oska garantiidokumenti küsidagi,? lausus Aavisto.

Sama väidab Nissanite maaletooja, ASi Nissan Balti tehnikadirektor Peeter Londo, kes peab täpselt järgima tehase poolt ette nähtud protseduurireegleid, tegema eelülevaatuse jms ning alles siis saab Nissan Balti avada autole garantii. ?Kui see auto on ostetud mõne teise ametliku esindaja juurest, kes on täitnud kõik needsamad reeglid, siis tõepoolest ei ole meil mingit alust keelduda sellele autole garantiiremonti tegemast,? lausus Londo.

Samas teatas Nissan Balti eile Täitemenetluse Õigusbüroole, et viimase OÜ EU Autoimport kaudu Taanist ostetud uuele Nissan X-Trailile garantii ei laiene, ehkki väidetavalt on auto ostetud Taani esindajalt koos garantiiraamatuga ja klient teadis kuni eilse päevani, et garantii kehtib. Täitemenetluse Õigusbüroo kaalub nüüd võimalust anda Nissan Balti garantiiremondi tegemisest keeldumise eest kohtusse.

Peeter Londo sõnul oli keeldumise põhjuseks nende samade protseduurireeglite rikkumine ehk autoga kaasas olev garantiidokument ei vastanud neile tingimustele, mida Nissan Europe on ette näinud. ?Kui keegi tahab meid selle eest kohtusse kaevata, ei saa me teda takistada ja tõtt öelda oleks see isegi kasulik nii meile kui ka klientidele,? lausus Londo, kes kinnitab, et kõnealusel juhul oli rikutud kolme protseduurireeglit ja see on piisav alus garantii tegemisest keelduda.

Auto Eestisse toonud OÜ EU Autoimport juhataja Tiit Luide on aga kindel, et tegemist on Nissan Balti sooviga neid turult välja tõrjuda ja kasutades oma monopoolset seisundit keelduvad nad tema vahendatud autodele garantiiremonti tegemast. AMTELi vasturinnet vahendajate vastu võib tema hinnangul käsitleda kartellikokkuleppena.

?Mina ei tea, milline on Taani Nissani esindaja leping, kuid vaevalt ta oma lepingut rikub. Ma ei näe selleks mingit vajadust,? lausus Luide ja lisas, et ka tollilaos on lubatud kauba (autode) töötlemine ehk siis teha eelülevaatust jms. ?EU Autoimport ei anna nimetatud autodele garantiid, seda teeb Nissani Taani esindaja. Kui see oleks ebaseaduslik või lepingut rikkuv, siis esiteks ma ei usu, et ta seda üldse teeks, teiseks ei oleks midagi lihtsamat kui see kohe Nissan Europe?i poolt ära keelata.?

AMTELi juhatuse liige Arno Sillat on siiski seda meelt, et olgu garantiiga kuidas on, kokkuvõttes on tegemist siiski ebaausa konkurentsiga, sest ametlikele esindustele esitatakse üha rangemaid nõudmisi, nad peavad üha rohkem investeerima salongi, teenindusse jne.

Samal ajal võtab keegi ära olulise osa nende sissetulekust ja toob kaasa lisakohustusi, millega nad pole arvestanud. ?Ega miski ei saa toimida lihtsalt niisama, ilma rahata, kaasa arvatud uute autode müük ja klienditeenindus. Sisuliselt sülitatakse näkku neile autoostjatele, kes osalevad reeglipärase klienditeeninduse ülesehitamisel,? lausus Sillat.

Vastab ASi Premium Motors nõukogu liige Tiit Arge

Küsimusele, kas AS Premium Motors annab kliendile kaasa tembeldatud garantiidokumendid, vastas Amserv Grupi ASi nõukogu esimees Raivo Aavisto, et nende poole on pöördunud inimesi, kelle autodel pole mingeid garantiidokumente?

Jah, see võis tõesti nii olla esimeste müüdud autode puhul. Samas saab autoriseeritud töökoda garantii kehtivust kontrollida auto VIN-koodi järgi.

Ametlike esinduste väitel saab garantii anda ainult ametlik müüja? Mida see tähendab?

Garantii annab valmistajatehas.

Kui ma tulen ja ostan Teilt auto, kas ma saan garantiilepingu?

Jah.

Millise garantii saab klient Premium Motorsist autot ostes?

Premium Motorsist saab klient uuele autole vähemalt tehasegarantii tingimustele vastava garantii.

Mis asi üldse on tehasegarantii? Mida see sisaldab? Millised on kliendi õigused, millised on kliendi kohustused?'is.

Euroopa automüügireeglid on kirjas EÜ Komisjoni määruses nr 1400/2002 (31.07.2002) ning sinna juurde käivas Explanatory Brochure

Kus see garantii kehtib?

Garantii kehtib kõikjal Euroopa Liidus.

Millised töökojad peaksid selle garantii raames kliendi autot parandama?

Kõik vastava margi autoriseeritud töökojad.

Kustkohast ostab Premium Motors autod?

Euroopast.

Hetkel kuum