Kaido Einama • 18. detsember 2003 kell 22:00

Purjelaevaga maailma meredel

Sahinal kerivad purjed end lahti ja kokku, kui mitmemastiline alus sadamast avamerele suundub. Pardalolevad reisijad madruseid tekil askeldamas alati ei näe ? moodne purjereis käib automaatikat täis purjelaevadel vähese meeskonnaga, kellest enamik tegeleb hoopis reisijate teenindamisega.

Kuid automaatika, kõrgtehnoloogia ja metalli asemel saab endiselt ankru hiivata ka vana kahemastilisega, kus meeskond vanaviisi köite ja purjedega mässab ning aeg-ajalt mõnele vajaliku nööripuntra peal istuvale reisijale käratab. Kohati pole muutunud midagi peale selle, et vana kaljasega merelemineku kohta ei öelda enam ?tavaline?, vaid ?eksootiline?.

Purjelaevakruiise oleks nõukogude ajal saanud teha ka kuulsa Krusensterni pardal, nüüd on selleks võimalus vaid ainsal suuremal kodumaisel purjedega alusel, mil nimeks Iris. Soomlaste vanade laevade liitu kuulub aga koguni 22 merekõlblikku alust.

?Vanad purjelaevad on Euroopas praegu nn tõusev täht turisminduses,? ütleb auväärset Irise reederi ametit pidav Herkki Haldre. ?Kõik Euroopa sadamalinnad uhkeldavad purjelaevamastidega. EMH (European Maritime Heritage) koondab praegu umbes 5000 ajaloolist sõidukõlblikku laeva.? Ajalooliste laevade hulka kuuluvad nii vanad laevad kui ka replikatsioonid ehk praegu ehitatud koopiad, selgitab Haldre.

Maailmakuulsa purjelaevana soovitab Haldre tutvuda näiteks kuulsa mässulaeva Bounty täpse koopia ehk replikatsiooniga, mis on viimase kui detailini täpselt selline kui 200 aastat tagasi. Tänapäeva inimene teab laeva vastavast filmist, kinolinal kasutatud alust saab reisiks kasutada ka praegu Austraalia või USA vetes.

www.kippar.ee

Kaljas Iris ehitati Porvoos rannasõidu halulaevana. Nüüd on ta Eesti ainus suurem töökorras purjelaev. Kuigi hooaeg on siinses Läänemere otsas juba läbi, saab kevadisteks reisideks juba plaane teha. Näiteks pakub kaljas stiilipidu piraatide stiilis. Irise kodulehel reklaamitakse seda märulireisina Silver Kakssilma, Arabella ja Lombaka Joosepiga. 24tunnine merereis sisaldab nii jooke kui ka sööke ning piraadipealiku asjakohaseid lustimänge.

Windstar Cruises www.windstarcruises.com

Luksuslikke purjelaevareise tegev Windstar Cruises toob oma uue neljamastilise luksusaluse saabuval suvel ka Tallinna. 1990. aastal valmistatud Wind Surf mahutab 308 reisijat, Tallinna silueti taustal kõrguvad tema neli masti 16. juulil kella 8st hommikul kella 16ni pärastlõunal. Linna peal kiire tiiru tegevad turistid majutuvad 123 merevaatega kajutisse, et edasi Peterburi poole sõita.

Windstar Cruises korraldab oma nelja suure purjekaga reise kõikjal maailmas. Hinnad lepitakse kokku reisiagendiga.

Mangareva, Prantsuse Polüneesia www.thebounty.com

Mässulaeva Bounty Uus-Meremaal 1979. aastal ehitatud koopia osales filmi ?The Bounty? võtetel, kus mängisid Mel Gibson ja Anthony Hopkins. Praegu veab see turiste Prantsuse Polüneesia saarestikus, kodusadamaks on Mangareva.

Reisile võetakse 14 turisti, 10päevase kruiisi hind jääb 80 000 ja 100 000 krooni vahele. Külastatakse Uus-Meremaad, eksootilisi ja ajaloolisi Pitcairni saari, kus mässuliste originaallaev põletati paarsada aastat tagasi.

Galapagos www.scottdunn.com

Kolmemastiline kuunar Alta mahutab 16 reisijat ja tiirutab turistidest tulvil Galapagose saarte piirkonnas. Laeva omanikfirma Scott Dunn nimetab Altat üheks luksuslikumaks reisipurjekaks sealkandis. Kruiisisõitjad mahutatakse sviitidesse, laeval on esinduslik salong ja pingid tekil vee-elu ja ümbruse jälgimiseks. Eined serveeritakse söögisalongis või tekil vastaval platvormil.

Nädalane retk kuunariga Alta läheb maksma ligi 37 000 krooni.

St Petersburg, USA www.tallshipbounty.org

Kuulsal mässulaeval on mitu koopiat. Üks neist, valminud 1960. aastal Hollywoodi filmitööstuse tarbeks MGMi tellimusel, osales filmis ?Mäss Bountyl? peaosas Marlon Brandoga. Alus on filmides ja TV-saadetes kasutusel olnud hiljemgi, näiteks 1989. aastal filmiti sellel ?Aarete saar?. 1985. aastani oli purjelaev USA idarannikul asuva St Petersburgi peamine turismiatraktsioon, 2002. aastal sai valmis põhjalik remont ja pärast merereise on Bounty alates 12. detsembrist taas St Petersburgi kai ääres, pakkudes ekskursioone ja kruiise Atlandil ja Kariibi meres.

Laeva meeskond on komplekteeritud vabatahtlikest, mõned neist maksavad koguni ise peale, et saaks töötada vanal purjealusel.

Hetkel kuum