Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Tunnustatud piiripunktide ja tervisemärgi puudus piirab toidukauba müüki
Ehkki alates liitumishetkest Eesti ettevõtetele toiduainetega Euroopa Liidus kauplemise osas veterinaar- ja toiduohutusalaseid piiranguid ei tehta, võib siiski tekkida üks tõrge: toidukaup peab olema varustatud ühenduses tunnustatud tervisemärgiga. Samas on paljud ettevõtjad ELis järgitavate ettekirjutuste põhjal soodsama hinna nimel sisse ostnud suures koguses pakkematerjali, kus nõuetekohane tervisemärk puudub. Eesti veterinaar- ja toiduameti direktori Ago Pärteli sõnul on erinevad ettevõtjad paigutanud sisseostetud pakkematerjali kokku umbes 50 miljonit krooni.
Euroopa Komisjon on lubanud antud küsimuse ametlikult päevakorda võtta juba lähiajal ning on võimalik, et uutele liikmesriikidele antakse tervisemärgi osas teatav üleminekuperiood.
Toidukaupade müüki ELi maades ohustav probleem tekib ka veterinaarkontrolliga piiripunktidel. Ago Pärtel räägib, et Eesti sai hiljuti Euroopa Komisjoni esialgse nimekirja Euroopa Liidu nõuetele vastavatest piiripunktidest. Komisjoni arvamust mööda saab Eestis nõuetekohast veterinaarkontrolli teostada vaid kahes piiripunktis, Luhamaal ja Paldiski sadamas. Eesti palus kiiresti nimekirja lisada ka Paljassaare sadamas asuv punkt, mis on välja ehitanud Euroopa Liidu rahadega. Ka kolme nõuetekohaselt toimiva veterinaarkontrolliga piiripunkti puhul tuleb muudelt piiridelt antud situatsioonis inimesi koondada. Valitsuse initsiatiivil peaks 1. maiks valmima veel kaks ühenduse standarditele vastavat piiripunkti Narvas ning Muuga sadamas, kuid paraku aktsepteerib Euroopa Komisjon piiripunkti vaid selle füüsilise inspekteerimise järel.
Veterinaar- ja toiduameti piiriteenistuse direktori Vladimir Razumovski sõnul on suur probleem selles, et üheski Venemaale suunduvas raudtee piiripunktis ei saa veterinaarkontrolli teha. Sellises olukorras saab Venemaale kauba vedamiseks kasutada vaid autotransporti ja kauba peab saatma läbi Luhamaa piiripunkti. ?Kui kaup ei saa Eestist Venemaale väljuda, siis ta ei tulegi siia, vaid läheb näiteks Leetu,? nägi Razumovski ohtu kaubatransiidile.