Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Eesti piirab Venemaa liikluskindlustuse müüki
Alljärgnev kommentaar on ajendatud Vene Föderatsiooni kohustusliku liikluskindlustuse poliiside ostmise ja müümise ümber tekkinud segadusest ja vajadusest kummutada mõned väärarusaamad.
Kohustusliku liikluskindlustuse müümine piiril on tavapärane praktika. Liikluskindlustuse omamise kohustus riiki sissesõidul kehtib Eestis alates 1993. Sellest ajast ei ole ühelgi Vene Föderatsiooni kindlustusandjal ega kindlustusvahendajal olnud õigust müüa Eesti piirikindlustust. Seda on müünud Eesti kindlustusandjad piiril riiki sisenemisel.
Tõsi, piiril müüdava liikluskindlustuse hind on siseriiklikult kasutatavatest kindlustusmaksetest kõrgem, aga seda seetõttu, et kindlustusandja ei tunne kindlustusvõtjat ega tea midagi tema poolt varem põhjustatud liiklusõnnetustest, sõidukogemusest jne.
Olukorras, kus oleme harjunud, et reisimisega seotud teenused on mugavalt ja lihtsasti kättesaadavad, ei tundu Vene liikluskindlustuse poliiside müügi piiramine Eesti riigi poolt ehk mõistlik. Selline piiramine näib isegi vastuolus olevat tarbijate ning kindlustusvahendust pakkuva ettevõtjate heaoluga.
Piirangud kolmandate riikide kindlustusandjate kindlustuslepingute pakkumiseks Eestis kehtivad eesmärgiga kaitsta meie kindlustusvõtjate huve. Kindlustusandjate järelevalve peab tagama, et kindlustusandjad oleksid igal ajahetkel suutelised täitma endale võetud lepingulisi kohustusi ja nende pakutav teenus vastaks väljakujunenud ja kehtestatud standarditele.
Vene Föderatsioonis on üle tuhande kindlustusandja. Finantsinspektsioon ei saa tagada Vene kindlustusandjate suutlikkust täita nende võetud kohustusi ega oma täit ülevaadet nende pakutava teenuse kvaliteedist.
Klient, kes ostab Vene liikluskindlustuse poliisi Eesti kindlustusandjalt, eeldab, et selle teenuse kvaliteet on samaväärne Eesti liikluskindlustusega, kuid kehtiv Vene liikluskindlustuse seadus seda ei taga. Tagamaks kindlustusvõtjate huvide kaitstust, võivad kindlustusagendid seaduse kohaselt vahendada ainult Eestis registreeritud kindlustusandjate kindlustuslepinguid ning kindlustusmaaklerid Eesti, Euroopa Majanduspiirkonna ja Euroopa Vabakaubandusühenduse kindlustusandjate lepinguid.
Euroopa Liidu direktiividest tulenevalt võivad kolmandate riikide kindlustusandjad pakkuda oma teenuseid liikmesriigis ainult liikmesriigi kehtestatud registreerimise protseduuri läbimisel.
Vene Föderatsiooni kindlustusandjad saavad oma kindlustuslepinguid Eestis pakkuda kas tütarseltsi või alates 2000. aastast filiaali asutamise vahendusel. Seda eeldusel, et nende tegevus, maksejõulisus ja nende üle teostatav kindlustusjärelevalve kvaliteet vastavad vähemalt Eestis kehtivatele standarditele.
Väidetavalt eksisteerivat Vene liikluskindlustuse poliiside müügi musta turgu ei likvideeri mitte vastava regulatsiooni muutmine Eestis, vaid kliendi teadlikkus ja selge soov vältida olukorda, kus, põhjustades liiklusõnnetuse, selgub, et ?mustalt? omandatud poliis osutus võltsituks või poliisi väljastanud kindlustusandja on oma tegevuse lõpetanud ning tekitatud kahju tuleb täies ulatuses endal hüvitada. Vene liikluskindlustuse omandamine piiril selleks ette nähtud kohas maandab kindlustusvõtja jaoks võltsitud poliisi ostmise riski.
Tänane olukord muutub, kui Vene Föderatsioon liitub Rohelise kaardi süsteemiga ehk Venemaa liikluskindlustust saab omandada samadel alustel, nagu oleme seda harjunud tegema, reisides läänesuunas.
Hetkel on Eestis ümbervaatamisel kindlustustegevuse seadus. Selle käigus antakse muuhulgas ka hinnang võimalusele lubada kindlate tingimuste täitmisel Eestis registreeritud kindlustusvahendajatel kolmandate riikide kindlustusandjate kindlustuslepingute vahendamist.
Isikute nimekiri, kel on õigus sõlmida kindlustuslepinguid või tegelda nende vahendamisega Eestis, on kättesaadav finantsinspektsiooni kodulehel (www.fi.ee?Järelevalvesubjektid).
Autor: Kaido Tropp