Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Pagasist leitud keelatud esemete eest vastutab reisija
Kõige karmimad nõuded kehtivad reisides lennupagasile. Registreeritud pagasis aktsepteeritakse reisiks vajalikke, salongipagasis reisijale esmavajalikke ja väärtuslikke esemeid. Estonian Airi direktori Erki Urva sõnul saab äriklassis reisides kaasa võtta 30 kg pagasit, turistiklassis 10 kg vähem. Lisaks võib salongi võtta käsipagasi, mille maksimaalne kaal kaheksa kg ja mõõdud 45×35×20 cm. Vahepeatuseta Ameerikasse, Mehhikosse või Kanadasse reisi jätkates võib pagas kaaluda ca 32 kg.
Lisakilode eest tuleb maksta, määrad erinevad lennufirmati.
Vastavalt Rahvusvahelise Lennutranspordi Assotsiatsiooni (IATA) ohtlike ainete regulatsioonile ei ole lennukiga lubatud vedada aineid-esemeid, mis võivad normaalsetes, lennutranspordile iseloomulikes tingimustes (näiteks rõhu- ja temperatuurimuutus) plahvatada, tekitada ohtlikke reaktsioone, süttida, kuumeneda või eraldada toksilisi, söövitavaid, samuti kergesti süttivaid aineid, gaase või aure.
Patareidega töötavad esemed tuleks lahti võtta, et need reisi ajal tööle ei hakkaks. Samuti ei tohi pagasis vedada vedelikke, mis võivad reisija enda ja teiste pagasit kahjustada. Lisaks ei aktsepteerita reisija salongipagasis teravaid relvasid, torke- ja lõikeesemeid.
Lennueelsel julgestuskontrollil avastatud keelatud esemed kas eemaldatakse reisija pagasist ja reisija kas:
- ei võta neid lennule ja loovutab need teda saatvatele inimestele;- loobub omandiõigusest vastava eseme suhtes ning keelatud ese hävitatakse;- võib esemed anda teatud tasu eest lennujaama vastavasse hoiuruumi, kuid kõigis lennujaamades ei pruugi sellist hoiuruumi olla.
Kadunud pagasi hüvitavad lennufirmad umbes 340 krooni (17 SDRi, Rahvusvahelise Valuutafondi arveldusühik) väärtuses kilogrammi kohta.
Bussiga Euroopasse või Venemaale sõitjail on lubatud kaasa võtta bussisalongi üks käsipagas kaaluga 5 kg, mis ei ületa mõõtmeid 45×35×20 cm, see paigutatakse istmete kohal olevale riiulile. Lisaks võib kaasa võtta ühe kohvri või koti, mis kaalub kuni 30 kg mõõtmetega 70 ×30×55 cm, mis pannakse pagasiruumi.
?Pagasi kogus bussiga reisimisel sõltub bussis olevate reisijate arvust. Mida rohkem reisijaid, seda vähem saab iga reisija kaasa võtta pagasiüksuseid,? selgitas Mootorreisi ASi reisiteeninduse juht Ingrid Seppar. Lisapagasi eest tuleb maksta juurde.
Pagasis sisalduva kohta bussifirma piiranguid ei tee, reisija peab aga kinni pidama tollieeskirjadest.
Kui kotist midagi keelatut leitakse, tõstetakse reisija pagasiga piiril maha. ?Bussimeeskonnale seletusi nende reisijate kohta ei anta, oli mahatõstmise põhjuseks pagas või persoon,? lisas Seppar.
Bussifirma vastutab pagasi, aga mitte selles sisalduva eest.
Laevaga reisides pagasile kaalu- või mahupiiranguid pole. Peamine, et reisija ise oma kotid laevale suudab toimetada. Küll on Tallinki investorsuhete juhi Marek Mägi sõnul kaasa keelatud võtta ohtlikke ja kergesti süttivaid aineid. ?Kui keelatud asjadega vahele jääda, saab need üldjuhul tagasi, kui antud probleemist ei tule tõsist konflikti ? vastasel juhul sekkub politsei,? lisas Mägi. ?Erijuhtum on relvad ? need tuleb anda hoiule. Kui sellest keeldutakse, laeva ei lubata. Kui laev on juba merel, antakse relvaomanik sihtsadamas üle ametivõimudele.? Ka peab laevareisija Silja Line?i Tallinna terminali juhataja Triin Rangi sõnul arvestama tollieeskirjadega.
Õnnetusjuhtumite tarbeks peab reisija ise pagasi kindlustama, laevafirma selle eest ei vastuta.