Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Toyota Venemaal välismaine turuliider
Kui arvestada illegaalselt Venemaale viidud uusi autosid, mille osakaal arvatakse ajakirja Autorevüü analüütikute hinnangul olevat vähemalt 10 000 auto piiresse, osteti mullu Venemaal enam kui 200 000 uut välismaist autot. Oleks müüdud veel rohkemgi, kuid kohalikud autoesindused ei osanud aasta alguses tellimusi vormistades arvestada sedavõrd suure müügikasvuga ning enamiku populaarsemate mudelite osas tekkis juba aasta keskel defitsiit.
Välismaiste autotootjate jaoks on Venemaa autoturu hüppeline kasv kahtlemata väga oluliseks sõnumiks. Seda enam, et välismaa autotootjate uued sõidukid moodustavad esialgu veel kõigest seitsmendiku kogu uute sõiduautode turust Venemaal. Endiselt ostetakse idapiiri taga peamiselt kohalikku toodangut, mille kogumahtu hinnatakse 1,2 miljonile ühikule. Kuid Moskva tegi juba möödunud aastal ajalugu, võrdsustades välismaiste ja kodumaiste uute sõiduautode müügiarvu. On ütlematagi selge, et igaüks, kellel rahakott vähegi lubab, jätab ajast ja arust ning eluohtliku omatoodangu kus see ja teine ning soetab endale mõne märksa vastupidavama ning turvalisema välismaa auto. Autotootjate potentsiaal Vene turul on tohutu ja kes suudab seal juba praegu läbi lüüa, tagab eduka äri ka tulevikus.
Miks mullu Venemaal selline hüpe toimus, on mitmeid põhjuseid. Esiteks muidugi venelaste elatustaseme üleüldine kasv, kuid olulist rolli mängis ka dollari langus euro ja muutus vene rubla suhtes. Sestap kasvas just nende markide müük, mis valmistatud väljaspool eurotsooni: Jaapani, Korea ja Ameerika autod, samuti nende Lääne autotehaste toodang, mis omavad koostetehaseid Venemaal. Kui 2002. aastal oli Venemaal kokku pandud autode osakaal 19%, siis 2003. aastal juba 27%. Loomulikult aitas automüügile tublisti kaasa ka tõsiasi, et lõpuks ometi on hakanud Venemaal toimima korralikud krediidisüsteemid ning intress on alanenud viimase paari aastaga ligi kaks korda.
Siiani ongi Venemaal olnud müüduimad välismaised margid just need, mis omavad seal koostetehaseid. Et mudelite lõikes tõusis mullu absoluutseks liidriks Peterburi lähistel kokku pandav teada-tuntud kvaliteediga Ford Focus, jättes Opel Kadetti meenutava aegunud Daewoo Nexia enam kui tuhande autoga selja taha, oli etteaimatav. Kuid et markide lõikes jättis Toyota selja taha nii senise liidri Daewoo kui ka Fordi ning Corolla tõusis mudelite arvestuses kolmandale kohale, tuli paljudele analüütikutele üllatusena.
Sestap ei tihka keegi ka mingit täpsemat prognoosi alanud aasta osas teha. Uute välismaiste sõiduautode hulk peaks tänavu jääma Venemaal umbes 250 000 auto kanti ning nii illegaalselt riiki toodud uute autode kui ka pruugitud välismaiste autode osakaal väheneb veelgi. Samuti on oodata, et kasvab Venemaa roll uute autode transiidiriigina. ELi laienemise järel peavad need autotootjad, kellele riik eksporditoetust maksab (EList välja müüdud autodele), leidma uusi kanaleid, kuidas autosid selle raha kättesaamise nimel riigist-riiki edasi-tagasi liigutada.