Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Meretransport sobib kaalukate ja mahukate kaupade veoks
Eestis veetakse meritsi peamiselt naftatooteid, väetisi, turvast, konteinereid, ro-ro-kaupu. ?Merevedu suudab tänapäeval edukalt konkureerida lennu- ja autotranspordiga, kasutatakse kiireid ro-ro-laevu. Näiteks Saksamaalt Eestisse on võimalik kaup merekonteineriga kohale toimetada sama kiiresti kui autotranspordiga,? lisab CF&S Agentide ASi juhataja Ants Ratas. ?Hinnad on mereveol üldjuhul autotranspordi omadest madalamad ja kaalult raskemate kaupade puhul on mereveol selge hinnaeelis.?
Tänapäeval ei saa Ratase hinnangul enam niisama lihtsalt öelda, milline transpordiliik sobib mingi kauba veoks kõige paremini. ?Otsus tuleb langetada võrreldes veohinda, veoliigi kasutamiseks vajaliku minimaalse kaubapartii suurust ja transpordiaega. Näiteks saematerjali veetakse nii autode, vagunite, tramplaevade kui ka konteineritega ja väärispuitu vahel ka lennutranspordiga,? lisab ta.
Mereveo hind sõltub kliendi soovidest. ?Täna on enamik ekspediitoreid ja laevaliine suutelised korraldama lisaks mereveole kaupade auto- või raudteeveo sadamast sihtkohani. Lisaks veoteenusele pakuvad laevafirmad kliendile kaupade tollimise, kindlustamise, hoiustamise, ümberlaadimise, pakkimise, markeerimise ja muid teenuseid,? räägib Ratas.
Laevafirma valimisel soovitab Ratas lähtuda lihtsast loogikast. ?Siin on asi sama nagu kaugel eksootilisel maal sobiva toidukoha otsimisega ? McDonald?si Big Mac on kindel valik nii Tallinnas, Bakuus kui ka Hongkongis,? selgitab ta. ?Lihtsam ja kindlam on kasutada mõnda suuremat rahvusvahelisse ketti kuuluvat laevaagendifirmat. Sellisel juhul võib kindel olla, et satutakse kokku oma ala professionaalidega, kes tunnevad asja ja oskavad kauba saatjale parima meretranspordiskeemi välja pakkuda. Samuti on sellisel firmal usaldusväärsed koostööpartnerid kõikjal maailmas.?
GS Cargomasters Eesti ASi tegevjuht Raido Rebane ennustas eelmise aasta lõpus, et mereveohinnad tõusevad. Põhjuseks madalseisust väljatulek.
Kaug-Idast Tallinnasse konteinerit vedades võib see kliendile tähendada ainuüksi prahtimisteenuse hindade kerkimise tõttu 3200?3900kroonist (250?300 USA dollarit) hinnatõusu. Lisaks on oodata kütusehindade tõusu, mis kulusid veelgi suurendab.
Suurim hinnatõus tuleb tänavu Rebase ennustusel Kaug-Ida ? Euroopa suunal, Euroopa ? Kaug-Ida suunal on hinnatõus väiksem. Esimesel suunal on hinnatõus 3900?4500 krooni (300?500 USD) 40jalase konteineri kohta, teisel suunal 1300?2600 krooni (100?200 USD) 40jalase konteineri kohta. Euroopa-siseste vedude hinnad peaksid tänavu Balti Logistika juhataja Vallo Arumäe ennustusel langema.
Kaubad liiguvad merel peamiselt konteinerites, need on vedudeks kohandatud ja suletud veoühikud, mida saab toimetada saatjalt vastuvõtjale kauba vahepealse käsitlemiseta. ISO soovituste järgi on konteinerid standardiseeritud mõõtmete, kuju, kaalu, tugevuse, ehituse ja otstarbe järgi.
Põhiliselt valmistatakse konteinereid terasest. Peamisi konteineritüüpe on neli: konteiner ? külgsein või külje sees asuv uks avaneb; konteiner ? eemaldatava kõva või tentkatusega;
- kinnine konteiner ehk bokskonteiner ? üldlevinud segakauba ja väikesaadetiste veoks, peamiselt kahes suu- ruses: 20- ja 40jalased;- open-side
- open-top
- poolkõrge konteiner ? sobib raskete kaupade veoks.
Lisaks kasutatakse mitmesuguseid eriotstarbelisi konteinereid: termo-, külmutus-, paakkonteinerid jne.
Konteinerite mõõtühikuna on kasutusele võetud TEU-nimeline ühik (1 TEU on võrdne 20jalase konteineriga). Veoraha arvestust peetakse peamiselt TEUdes.
20jalasesse konteinerisse mahub 11 EUR-alust, 40jalasesse 25 EUR-alust.
Konteinereid kasutatakse peamiselt meretranspordis ja sellistel vedudel, kus üks vedajatest on laevandusfirma.
Peamiselt veetakse konteineriga raudteel või maanteel sadamast sadamasse või autotranspordiga sadamast kliendile. Rahvusvahelist kaubavedu üldiselt maanteel konteineriga ei tehta.
Konteinerite veosekäive suureneb aastas keskmiselt 10%.
Peamiselt kasutatakse konteinervedusid ookeanide ületamisel ja mandritevahelises liikluses.
Konteinerveo plussid
- Võimaldab vähendada laadimiskulusid- Kauba pakendamisnõuded ei ole ranged- Kaup on kaitstud sademete ja päikese eest- Üsna turvaline varguste vastu- Kindlustusega seotud kulud on väiksemad kui muudel veoviisidel- Standardseid konteinereid saab kiiresti ja paindlikult ümber laadida ühest veovahendist teise- Lai valik erinevaid konteinereid, mida saab kasutada erinevate kaupade veoks- Vajadusel saab konteinerit kasutada ajutise laona
Konteinerveo miinused
- Konteineri kasutamine on suhteliselt kallis odavate kaupade veoks- Konteineri tagastamine rendileandjale suurendab kulusid- Konteinerite all on kinni kapital