Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Logistika põhimõisted
järeltarnete osakaal
järeltarnetega tarnitud tarneridade protsentuaalne osa mingi ajavahemiku jooksul tarnitud kõikidest tarneridadest. Leidmiseks jagatakse järeltarnitud tooteridade arv kõigi mingi perioodi jooksul tarnitud tooteridade arvuga.
jaotusladu
enamasti vaheladu suurte hulgiladude ja jaekaubanduse vahel. Piirkondlik ladu, kus on suur kauba liikumise tihedus. Jaotusladudes konsolideeritakse igapäevaselt saadetisi ja teostatakse cross-docking?ut.
juurdehindlus
hinnalisa protsentides, mis näitab, kui suur osa ostuhinnast on sellele lisatud müügihinna saamiseks. Arvutamiseks jagatakse müügi- ja ostuhinna vahe ostuhinnaga (KM = 0)
kaaluline täiteaste
koormaruumis paikneva kauba kaalu ja koorma maksimaalselt lubatud kaalu suhe, mida väljendatakse protsendina. 80?90% kaalulist täiteastet peetakse üldjuhul heaks.
käsikahveltõstuk
inimjõul töötav lihtne ja kerge tõsteseade, mõeldud koormate või kaubaaluste siirdamiseks lühidistantsidel. Sageli veetakse kaasas jaotusauto furgoonis, et siirata kaubaaluseid autole ja autolt. Mugav ja ratsionaalne kasutada kohtades, kus aluseid pole vaja tõsta riiulitele või virna ning neid pole vaja eriti palju siirata.
külmladu
automaatse temperatuurireguleerimisega (küte ja jahutamine) ladu, kus hoitakse temperatuuri enamasti vahemikus 6?8 rC. Kasutatakse enamasti toiduainete säitamiseks allajahutatud tingimustes (küi re?iim).
klienditeenindus (customer service)
käsitletakse enamasti kui teatud tegevust, mida organisatsioon pakub oma klientidele. Samas ka kui teatud abinõude ja toimingute kompleks. Viimasel ajal peamiselt kui teatud standard soovitud logistiliste tegevuste kvaliteeditaseme saavutamiseks.
klientide segmenteerimine
selle abil püütakse eraldada suure käibega/kasumiga tähtsad kliendid vähem tähtsatest. ABC-analüüsi abil identifitseeritakse kõige tähtsamad kliendid, kes annavad põhiosa ettevõtte käibest ja kasumist. Selleks, et saada ABC-analüüsi abil adekvaatsed tulemused, on vaja sageli teha kliendikohaseid omahinna arvutusi. Erineva tähtsusega klientidele pakutakse sageli erineva tasemega teenindust.
kogukulude analüüs
eesmärk on leida kõik logistiliste tegevuste ja nende alternatiividega seotud kulud. Erinevaid alternatiive võrreldakse ja lõpuks valitakse selline, mis tervikut silmas pidades põhjustab kõige vähem kulutusi. Analüüs võib olla hea viis leidmaks suurimad potentsiaalid tegevuste optimeerimiseks.
Allikad: Eesti Logistikaühing, Äripäev
Autor: ÄP