Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Telesaadete tootjatel hoogne areng viimase paari aastaga
Balti Video, mille kaubamärk on BEC, käive võrreldes 2001. aastaga kolmekordistus, kaubamärgi Ruut järgi tuntud ettevõte Eetriüksuse käive viiekordistus ja Filmimehe käive kahekordistus.
Kuigi suured tootjad saavad järjest enam tellimusi ning teevad enam tehnika- ja tööjõumahukaid projekte, on valdkonnas tegutsemas ka palju ühemehefirmasid. ?Ütleks, et turul on paar suurt firmat, üks või kaks väiksemat ja ülejäänud on pigem juhuüritajad,? ütles Ruudu televisiooniosakonna peaprodutsent Olavi Paide.
?Ma ei alahindaks ühe saate firmasid. ?Nad teevad oma ühte saadet suure pühendumuse ja andumusega,? ütles Filmimehe juhataja Raivo Lugima.
Balti Video produtsent Raivo Suviste: ?Väiksed firmad on tublid, näiteks Teet Margna on telemängude tootmisel väga professionaalne.?
Ühemehefirmade eluiga võib kujuneda lühikeseks, sest lepingud saate tootmiseks sõlmitakse telejaamadega üheks hooajaks. ?Kui tootmises on rohkem saateid, annab see võimaluse riske hajutada,? ütles Suviste.
Lepingute lühiajalisusega on seotud ka firmade investeerimisvõime. Suurtel on võimalus teha aasta-aastalt suuremaid investeeringuid uue teletehnika soetamiseks, väiketootjad rendivad kogu vajaliku tehnika.
?Ma ei oska öelda, kas tegemist on turu koondumisega suuremate kätte, aga uusi projekte tuli meile eelmisel aastal palju,? ütles Balti Video produtsent Raivo Suviste.
Möödunud aasta suvest hakkas Balti Video tootma igapäevaseriaali ?Kodu keset linna?, Urmas Oti jutusaadet ?Happy hour? ning viktoriine ?Kes tahab saada miljonäriks? ja ?Kuldvillak?. Viimased kaks saadet tulid kaasa Mati Mihkelsoniga seotud firma Studio3 ostuga. Balti Video käive läinud aastal oli ligikaudu 15 mln krooni.
Balti Video ehk BEC tugev külg on lavastatud saated, nagu legendaarne ?M-klubi? või praegu teleekraanidel jooksvad ?Pehmed ja karvased?, ?Kodu keset linna? ning ?Õnne 13?. Viimane on ka Eestis kalleim eetris olev teleprodukt, iga seeria maksumus läheneb 100 000 kroonile. ?Täpne summa on vastavalt lepingule saladus,? ütles Suviste.
Eesti suurimaks telesaadete tootjaks on kolme tegutsemisaastaga kasvanud Eetriüksus ehk Ruut, mille käive oli läinud aastal 22 miljonit krooni. Käesoleval telehooajal toodab Eetriüksus kümmet saadet, millest enamik on stuudios salvestatavad jutusaated ja mängud.
Filmimees peab enda tugevuseks eksporti ja koostööd välismaiste teletootjatega, mis moodustab seitse protsenti käibest. Ekspordile mõeldes on Filmimees teinud investeeringu satelliidiühendusse. Filmimehe käive oli läinud aastal 15,5 mln krooni.
Eesti teleproduktsioonifirmade kasvu toetab ka ringhäälinguseaduses telekanalitele esitatud nõue näidata teleprogrammis mingi osa omatoodangut.