Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Viking valitseb Rootsi?Soome liinil
Eesti ja Soome vahelises laevaliikluses on firmal Tallinki ja Silja Line?i järel kolmas koht.
OÜ Viking Line Eesti tegeleb piletite broneerimise ning müügiga Viking Line?i laevadele, ütles siinse firma tegevdirektor Monika Rajala. Tema sõnul oli kümne aasta eest firmas kuus töötajat, tänase seisuga on personal kasvanud 45 inimeseni. Viking Line alustas Eestis tegevust 1994. aastal, siis hakkasid Tallinna ja Helsingi vahel sõitma Viking Express katamaraanid. Katamaraaniliiklus kestis kolm aastat, siis otsustas selle projekti juht Mikael Granrot luua oma firma Nordic JetLine, ütles Rajala.
OÜ-l Viking Line Eesti oli lõppenud 2002/2003 majandusaasta neljas tegutsemisaasta. Firma juhi sõnul on hea, et nad on suutnud kõigil aastatel kasumit veidi kasvatada.
Pärast katamaraaniliiklusest loobumist otsustas kontsern koolitada oma töötajad ümber Viking Line?i broneerimiskeskuse töötajateks.
Rajala märkis, et Viking Line?i võib tervikuna nimetada transpordiettevõtteks, mis pakub reisijatevedu, restorani- ja majutusteenust ning kaubavedu. Tema sõnul on kontserni jaoks siiski kõige kasumlikum reisijatevedu.
?Meie ettevõttes ei ole kahjuks tavaks aktsiate või optsioonide kaudu töömotivatsiooni mõjutada,? ütles Rajala. Ta lisas, et asutamisaastatel see siiski nii oli ja kontserni juhatuse liikmetel on aktsiaid, temal aga mitte.
Helsingi börsi põhinimekirjas oleval Viking Line ABP-l on kolm tütarettevõtet. Viking Rederi Ab, Viking Line Marketing AB OY ja noorim tütar Viking Line Eesti OÜ. Kontsernis töötas jaanuari lõpu seisuga 2700 töötajat.
Firmal on Soome, Rootsi ja Balti riikide reisijate veoks seitse laeva.
Kõige viimasena alustas liiniliiklust Tallinna ja Helsingi vahel eelmise aasta 17. augustil mootorlaev Rosella. Rajala sõnul on viimasel ajal palju räägitud ka uue laeva ehitamise vajadustest, aga paberile pole ses osas veel midagi konkreetset saanud.
Viking Line teenib stabiilselt kasumit, kuid firma aktsia on investoritele vähe rõõmustavat pakkunud. 1995. aastal börsile tulnud aktsia käsi käis hästi kuni 1998. aastani, pärast seda pole aktsial hästi läinud.
Umbes 2800 töötajaga ja seitsme laevaga transpordikompanii aktsia hinnaliikumine on viimasel kaheksal aastal olnud positiivne vaid neljal aastal. Vähesel määral kompenseerivad aktsia hinnalangust korralikud dividendid.
Viking Line maksab 2003. majandusaasta eest aktsia kohta kaheeurose dividendi ehk 48% rohkem aasta varasemast. Aktsia 18,50eurost hinda arvestades on aktsia dividenditootluseks 10,8%.
Ahvenamaal registreeritud laevandusettevõtte hiilgeajaks võib investorite poolt vaadatuna pidada aastat 1998, kui ettevõtte turuväärtus oli Bloombergi andmetel 445 miljonit eurot (ligi 7 miljardit krooni). Eilseks oli see kahanenud 199,8 miljoni euroni (3,1 miljardit krooni).
Kui firma aktsia oleks kaubeldav Tallinna börsil, oleks see turuväärtuselt Hansapanga ja Eesti Telekomi järel kolmandal kohal.
Firma pole viimase 11 aasta jooksul kordagi kahjumis olnud. Küll aga on kasumimuutuses raske mingit trendi näha, mis võib olla põhjuseks, miks investorid pole aktsia suhtes erilist kannatlikust üles näidanud. Aastased käibemuutused on muutnud väga väikesteks. Kui veel kuni 1998. aastani muutus aastakäive 10?17%, siis pärast seda on aastane muutus olnud vaid viis protsenti.