Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Ärge rüselge poes, maikuus on kaup odavam

    Ostuhullus hakkab meenutama juba 1992. aasta kevadsuve, mil osteti valimatult kokku toiduaineid ja tarbekaupu. On teada perekond, kel alles nüüd lõppes nõukogude ajast pärit suhkruvaru. Inimesi on vallanud paanika ja kohati tekib tunne, et liitumine Euroopa Liiduga sarnaneb sõjaks valmistumisega.
    Äripäev prognoosib, et pärast 1. maid mõne kaubaartikli hind hoopiski langeb, sest nõudlus väheneb. Ostuhullusega kaasaminek pole arukas tegu, sest näiteks osa tehnikakaupa võib hiljem odavamalt kätte saada.
    Suurema jao kaupade hind sõltub nõudmise ja pakkumise vahekorrast. Kui mingil perioodil ostetakse palju arvutitehnikat või uusi sõiduautosid, siis on üsna pikaks ajaks vajadused kaetud ja nõudlus pärast 1. mai verstaposti sama kauba järele väheneb.
    Arvuteid pannakse küll kokku paljudest osadest, mida toodetakse väljaspool Euroopa Liitu ja millele rakenduvad tollid, kuid koostedetailide kuhi pole veel müügisalongis välja pandud arvuti. Vahepeal on veel tööjõu-, turundus- ja laokulud, mis tollidest ei sõltu. Seega jääb hinnakorrektsiooni ruumi alati ka nõudmise-pakkumise vahekorrale. Ehk on targem teistest erinevalt jalutada pärast 1. maid külastajatest tühjas müügisalongis ja pöörata enda kasuks tulekul allahindlused? Sama on uute autodega. Kui ikka ostjaid ei leidu, avastab kaupmees tingimisruumi ja sooduspakkumised ei jää tulemata.
    Praegusest situatsioonist lõikavad kasu need kaupmehed, kes annavad tarbija hirmudele hoogu juurde, saades niiviisi oma käibele lisa. Ei saa mööda suhkrust, mille jaehind on juba praegu läinud tõusule ja mis võimaldab kaupmehele ekstrakasumit.
    Tõsi, suhkrut kokku ostes võidab tõenäoliselt ka tarbija, kui tal selleks hoiutingimused on, sest suhkru hinna kujunemine Euroopa Liidus on kaugel vaba turu põhimõtetest.
    Tundub, et paljud tootjad ja kaupmehed ei malda kuidagi maikuud ära oodata, mil toimub tõepoolest mõne kauba hinna regulatiivne muutus, vaid soovivad hinnatõusu enda huvides ettepoole tuua. Iseloomulik on kütuse hind, mis on vaikselt roninud umbes krooni võrra liitrilt ülespoole, ammendades juba praegu praktiliselt kogu ühekroonise aktsiisitõusu. Tanklaketid põhjendavad hinnatõusu dollari kallinemise ning hulgihinna tõusuga.
    Väikse ninanipsu sai kommivabrik Kalev, kes aasta algul Euroopa Liiduga liitumisele viidates magusa hinda tõstis. Et aga konkurendid Eesti turul oma hindu hoopis alandasid, siis oli ka Kalev sunnitud aprillis oma toodangu hinda alandama.
    Ehkki väliste sümptomite poolest meenutab 2004. aasta kevad suure kokkuostmise aega 12 aastat tagasi, on tänane sisu täiesti erinev. Tollal oli ostupaanika ajendiks kiiresti väärtust kaotavatest rubladest lahtisaamise soov, täna on meil käibel kõva kroon, millega ei juhtu midagi. Tosin aastat tagasi valitses Eestis totaalne kaubanappus ja kehtis talongisüsteem, täna maksab raha. Tollal inflatsioon galopeeris, ent tänavu märtsis oli ajaloo madalaim inflatsioonimäär.
    Kõige selle tõttu on tarbijatel mõttetu oma raha tarbetute kaubakoguste alla kinni panna, iseäranis, kui mais võib sedasama kaupa juba odavamalt saada.
    Autor: ÄP
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Kui Mars kutsub: Musk soovib 55,8 miljardit Tesla varadest
Tesla autod kutsutakse jälle tagasi uue ohtliku defekti tõttu. Elon on aga hõivatud mujal rindel ning tegeleb oma mitmekümnemiljardilise kompensatsioonipaketi väljanõudmisega.
Tesla autod kutsutakse jälle tagasi uue ohtliku defekti tõttu. Elon on aga hõivatud mujal rindel ning tegeleb oma mitmekümnemiljardilise kompensatsioonipaketi väljanõudmisega.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Usaldamatus valitsuse majanduspoliitika suhtes on järsult kasvanud
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.