Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Odavad laenud on soosinud ehitusmaterjalide ostmist
Suurematest ehitusmaterjalide müüjatest kasvatas eelmisel aastal käivet AS Espak, suurima sammu kasumi poole tegi AS Rautakesko. Eesti suurim ehitusmaterjalide müüja Ehituse ABC (AS Famar-Desi) pole oma tulemusi veel avalikustanud, kuid Espaki juhi Arvi Liiviku sõnul oli Famar-Desi eelmise aasta käive kindlalt üle miljardi.
Famar-Desi arendusdirektor Anton Kutseri kinnitas vaid, et Ehituse ABC käive ja kasum eelmisel aastal kasvasid. ?Nii, nagu me planeerisime,? ütles Kutser.
Ehituskaupade turu kasvu põhjustes näevad ettevõtjad eelkõige odavaid laene, mis andsid inimestele suuremat kindlust oma kodusse investeerimisel. ?Inimestel jäi raha palju kätte ja selle eest osteti ehitusmaterjale,? sõnas Liivik.
?Kui sa võtad laenu, siis kõike ei viida toidupoodi, ega ka mitte reisidele,? nõustus temaga Rautakesko juhatuse esimees Raul Kadaru, kelle sõnul oli eelmine aasta üks paremaid aastaid.
Agressiivselt on jaemüügiturule sisenenud OÜ Ehitus Service, kes oma eelmise aasta majandustulemusi veel avalikustanud ei ole. Ehitusmaterjalide müüjate hinnangul on just Ehitus Service jõudnud tänaseks Ehituse ABC ja Rautakesko järel turul kolmandale kohale.
2002. aastal teenis firma 335 miljonilise käibe juures 7 miljonit kahjumit, eelmisel aastal kujunes kahjum väiksemaks, kuid päris plussi ettevõtte veel ei jõutud. ?Kahjum on seotud uute kaupluste avamisega Tartus ja Viljandis,? sõnas Ehitus Service?i juht Maldar Mäesalu, kelle sõnul on viimased kaks aastat firma arengus olnud pöördelised. ?Kaks aastat tagasi olime suunatud äriklientidele, praegu on lisaks tulnud jaekliendid.?
Tänavune aasta kujuneb ehitusmaterjalide müüjatele ilmselt üsna sarnaseks eelmise aastaga. Erinevalt soola ja suhkru paanilisest kokkuostmisest Euroopa Liiduga liitumine ehituspoodides ostubuumi põhjustanud ei ole. ?Sa ei osta endale teist mullivanni ju nurka seisma, sest sa kardad, et vann läheb poes kallimaks,? sõnas Kadaru.
Nn rauakaupluste osakaal Eesti turul on vähenemas, sest paljud tööriistad saab tavakodanik praegu kätte ehitusmaterjale müüvatest poekettidest.
?Eks marketid tõmbavad palju kliente ära,? sõnas eile uue Stokkeri tööriistakeskuse avamisel Stokkeri kaubamärgi omaniku ASi Mecro müügidirektor Renee Preiman.
Mecro tegevdirektori Priit Printsi sõnul on turul praegu valitsemas kaks tendentsi ? ühelt poolt on kadumas väiksed rauapoed, mille kaup liigub just nimelt ehitusmarketitesse, teisalt on juurde tekkimas spetsiaaltehnikaga kauplevaid ettevõtteid. ?Tavainimene ostab oma tööriista pigem suurest marketist,? sõnas Prints. ?Meie juurest ostab tööriista ehitusfanaatik.?
Stokkeri kett kuulub Eesti kapitalil põhinevale ASile Mecro, mis teenis eelmisel aastal kolmes Balti riigis 537,5miljonilise käibe juures 20 miljonit krooni kasumit. Eile Tallinnas Peterburi teel avatud keskusesse investeeris Mecro 20 miljonit krooni. Kolmes Balti riigis on Mecrol kokku töötajad 240, 13 aastat tagasi alustas firma vaid tööriistade müümisega, tänaseks on lisandunud ka suuremad masinad. Stokkeri ketti kuulub 14 kauplust, neist 11 asub Eestis.