Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Estoveri juht värbab ise töötajaid

    Müügiga tegelevas Estover OÜs ning pakendusfirmas Packetline OÜ on kummaski ametis 40 inimest, Põltsamaa Meierei Juustutööstuses 45 töötajat.
    Kui tekib vajadus uute töökäte järele, asub Estover OÜ juht Ago Teder koos oma alluvatega värbaja rolli. Tõsi, kuna firma on suureks kasvanud, siis AgoTeder enam lihttööliste värbamise juures ei viibi, vaid usaldab selle töö keskastmejuhtidele. ?Et värbamine oleks ladusam, võiks ettevõttes olla eraldi inimene, kes sellega tegeleb. Me olemegi juba üsna lähedal olukorrale, kus personalijuhti oleks vaja,? möönab Teder ja lisab, et väiksemad firmad peaksid personalispetsialisti kulude kokkuhoiu eesmärgil ise koolitama.
    Uute inimeste leidmiseks kuulatakse maad töötajate tuttavate seas, sest firmasisene soovitus loob kandideerijale usaldusfooni. ?Juhtivamatel positsioonidel käib värbamine soovituste kaudu, lihttööliste palkamiseks oleme ka ajalehes kuulutanud, kuid kindlasti tuleb ka siin kasuks soovituste olemasolu, sest näiteks autojuhtide seas esineb ebaaususe probleeme,? toob Teder näite.
    Ta meenutab, et algusaegadel kaasati rohkem tuttavaid, kuid teatud arengutasemel võib see ettevõttele ka komistuskiviks osutuda. ?Kui firmas on juba paarkümmend töötajat, võib tekkida hõõrumist, kui teatakse, et keegi on väljaspool tööaega kellegi sõber. Samuti võivad tekkida alluvusprobleemid, kui peab kedagi käsutama hakkama, kellega üldjuhul sõber ollakse,? räägib Teder.
    Uute töötajate värbamisel on põhiroll tavaliselt uue inimese otsesel juhil, kes viib esialgu läbi telefonivestlused ja intervjuud ning kui sealt on mõned inimesed sõelale jäänud, astuvad nad ka juhtkonna ette. ?Tootmises näiteks viivad intervjuud läbi tehnoloogid, sest nemad teavad, kuidas sealne töö käib. Autojuhtide värbamisel on põhirõhk aga logistikaspetsialistil,? toob Teder näiteid.
    Teder leiab, et kandidaatide juures on olulised eelkõige eelnev ametikäik, vajadusel tehakse inimese kohta ka taustauuring. ?Näiteks seda, kas inimesel on alkoholiprobleeme, vestlusel ju selgeks ei tee ? siin aitabki taustauuring,? räägib Teder ja lisab, et usaldada tuleb ka sisetunnet ? kas inimene sobib või mitte.
    Teder möönab, et vestlusel võiks rohkem tähelepanu pöörata inimese maailmavaatele ning tööga otseselt mitte seotud väärtushinnangutele. ?Paar juhust on olnud, kus mulje inimesest ei vastanud tegelikkusele ning siin olekski just vaja läinud professionaalsemat lähenemist värbamisele ja inimese väärtushinnangute vastu huvi tundmist,? lisab Teder.
    Kaadrivoolavus on ettevõttes väike ? viimase kolme aastaga pole juhtivtasemelt kedagi lahkunud, müügisekretäre lisandub üks igal aastal ning tootmispoolele lisandub aastas umbes 3 töötajat. Lihttööliste hulgas on kaadrivoolavus küll pisut suurem.
    Teder paneb rõhku firmasisese karjääri võimaldamisele. ?Eelistame alumisi kive ülespoole tõsta,? toob ta võrdluse püramiidiga. q
    Meediaagentuuris Carat BMS löövad uute inimeste värbamisel kaasa mitte ainult ettevõtte juht ning personalispetsialist, vaid praktiliselt kogu töötajaskond, sest uue võimaliku kolleegi kohta tahetakse koguda võimalikult palju infot.
    Carat BMS on läbi proovinud kõik värbamismeetodid ajalehekuulutusest sihtotsinguni ning kindlaks on jäädud tuttavate soovituste kaudu uute töötajate leidmisele. ?See on ainus, mis on sobinud,? nendib Carat BMSi juht Margus Sameli.
    1997. aastal alustanud ettevõte on nn pan-Balti firma, mille Eesti, Läti ja Leedu osakondades töötab igaühes kümmekond inimest ja juhtkond on viidud miinimumini. Ka personalipoliitika on ühtne ? näiteks teiste meediaagentuuride töötajate üleostmine on välistatud, sest eelmise tööandja väärtused on inimesele omased ja kedagi ümber kasvatada on keeruline.
    Kui Carat BMSis tekib vajadus uue töötaja järele, antakse ettevõttes teada, keda täpselt otsitakse ? nii saavad inimesed, kel oma tutvusringkonnast sobiv kandidaat silma jäänud, sellest teada anda. ?Me jälgime seda inimest päris pikalt ? loomulikult seadusega lubatud piirides. Näiteks püüame sattuda temaga ühisüritustele, võib-olla käib keegi temaga koos trennis ? kogu firma tegeleb sellega ja nii saame elulise pildi kandidaadi väärtushinnangutest ja käitumisest,? tutvustab Sameli.
    Järgnevalt kohtuvad sobiva kandidaadiga personaliga tegelev töötaja ning tulevane otsene juht. Kui on näha, et inimene sobib, antakse talle ettevõtte kohta võimalikult palju informatsiooni, et kandidaat saaks veenduda, et see töökoht talle tõesti passib. Edasi tuleb kandidaadil täita erinevaid teste, millest osa viib läbi firma pikaajaline personalialane nõustaja ning ühtlasi ka koolitaja. DISK-test annab täiendavat selgitust kandidaadi iseloomu tüübist ja võimaldab planeerida sobivust erinevate ettevõtte klientidega. Uue inimesega kohtub ka Margus Sameli. ?Pean personaalset kohtumist oluliseks ? see on ajamahukas, aga tasub ära,? nendib Sameli ja lisab, et raskeim on inimese personaalsete väärtuste tajumine ? kas ta ka päriselus nii käitub, nagu vestluses paista lasi.
    Kandidaadi juures arvestatakse nii formaalseid kriteeriume ? töökogemus, keelte- ja arvutioskus ? kui ka personaalseid ja situatsioonikriteeriume. Viimase puhul toob Sameli näiteks stressitaluvuse, koostööoskused ja kultuuriliste erinevustega hakkamasaamise ? on ju tegemist kolmes Balti riigis tegutseva ettevõttega. Kuna situatsioonikriteeriumid ? nt kuidas inimene stressiolukorras käitub ? ei tule tööintervjuul välja, siis ongi oluline kandidaadi kohta enne infot koguda.
    Kirsti Kaubi, M-Partneri värbamiskonsultant:
    Ma ei seaks kahtluse alla juhtide kompetentsi ise inimeste värbamisega tegeleda, kuid siin sõltub edu sellest, kas juhil on teema vastu huvi ? näiteks kas ta tahab end selles suunas arendada, kas või lugedagi värbamise kohta. Lisaks peab tal aega olema värbamisega tegeleda. Nii et kui juht otsustab, et ta tahab sellega tegeleda ja omab ka oskusi, siis miks mitte. Kui aga juht tunneb, et ta ei saa hakkama, siis kaotab ta aega ning samuti saab ebakindlast olukorrast stressi.
    Kas ettevõttel peaks olema personalispetsialist, kes värbamisega tegeleb, sõltub ettevõtte spetsiifikast ja kaadrivoolavusest. On ju vahe, kas värvatakse müüjat või tehnoloogiaspetsialisti.
    Värbamisel on oluline määrata, mida uuelt inimeselt oodatakse ning millised on baaskompetentsid, mis peavad inimesel olemas olema. Samuti on oluline määratleda inimtüpaa?, keda otsitakse.
    Kõige raskem on läbi viia fokuseeritud intervjuud, mis toob välja inimese kompetentsid, sest tavalise vestluse käigus saab kandidaat üsna palju hämada. Nii peabki intervjuu läbiviija mõtlema, kuidas saaks inimese kompetentsid teada, fokuseeritud intervjuu on konkreetne ning nõuab kandidaadilt vastuseid.
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Tehnoloogiasektor sügavas languses: Nvidia kaotas oma väärtusest kümnendiku
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Järjekordne Telia MeetUp toimub juba 30. mail
30. mail avab Telia taas oma uksed Eesti ettevõtete esindajatele, et koos tehnoloogia-, IT- ja küberturvalisuse ekspertidega arutada päevakajalisi teemasid ning tehnoloogiaajastuga seotud väljakutseid. Sel aastal on fookusteemadeks küberturvalisus, IT-efektiivistamine ning kestlikkuse uued normid ja väljakutsed ettevõtetele.
30. mail avab Telia taas oma uksed Eesti ettevõtete esindajatele, et koos tehnoloogia-, IT- ja küberturvalisuse ekspertidega arutada päevakajalisi teemasid ning tehnoloogiaajastuga seotud väljakutseid. Sel aastal on fookusteemadeks küberturvalisus, IT-efektiivistamine ning kestlikkuse uued normid ja väljakutsed ettevõtetele.