Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Ehituskaupade turul läheb trügimiseks
Saksamaa suuruselt kolmas ehitus- ja kodukaubamüüja Bauhaus kavatseb Eestisse poe rajada. Saksa kaubandushiiglase plaan paneb Eesti müüjad kukalt kratsima: konkurent on kõva rahvusvaheline tegija.
Bauhausi tulek tähendab tihenevat konkurentsi Eesti ehituskaupade turul. Äripäev ennustab, et Bauhaus võtab Eestis sisse olulise positsiooni ning vähendab teiste tegijate kasumlikkust.
Oleme pea iga nädal kirjutanud kaubanduskeskuste turuheitlusest ning võimalikest ülesostmistest. Kui seni on oma koha eest turul sõdinud peamiselt toidu- ja riidekaupade müüjad, siis nüüd on turujagamise aeg ehituskaupade müüjate kätte jõudnud.
Et Eesti ehitusmaterjalide turul on uutele tulijatele ruumi, seda näitavad eelmise aasta kasuminumbrid. 2003. aasta oli ehituskaupade müüjatele väga hea aasta, kuna nende kasumid ja käibed kasvasid ning kasumisse jõudsid ka varem kahjumit teeninud ettevõtted. Ka tänavusest oodatakse sama tulusat aastat.
Hästi läheb ka ehitusettevõtetel. 2003. aastal ehitusmahud tõusid. Statistikaamet teatas eelmisel nädalal, et ehitushinnad on tõusnud aastaga ligi 4 protsenti, tunduvalt kiiremini keskmisest hinnatõusust. Ehitusettevõtted ootavad, et mahud tõusevad ka sellel aastal, sest Euroopa Liidu eufooria ju kestab.
Bauhaus on tulnud seega õigel ajal õigesse kohta, kasvavale turule. Ning firma tausta teades on tõenäoline, et teda saadab siin ka edu. 40 aastat tegutsenud Bauhaus on hästi juhitud üle-euroopalik kontsern, mis kasvatas eelmisel aastal oma käivet tugeva 11 protsendi võrra. Kolm aastat tagasi tungis ettevõte Soome turule, kus ehitus- ja kodukaubaturg oli tunduvalt paremini jagatud kui Eestis ja seadis seal ennast kindlalt sisse.
Eesti tegijatega võrreldes on Bauhaus suurettevõte, millel on lihtne hinna ja sortimendiga mängida, et konkurente turult välja süüa. Kui Eestis ka müügimahud ühel hetkel langevad, ei tee see Bauhausile rohkem muret kui sääsehammustus elevandile. Kohalikud väiksemad tegijad on muutuste suhtes aga väga tundlikud.
Bauhausi tugevus on ka võimalus pakkuda kaupa nii jaekliendile kui ehitusfirmadele. Nädal tagasi kinnitas tööriistu müüva Mecro tegevdirektor Priit Prints Äripäevas, et meie ehituskaupade turul valitseb praegu kaks tendentsi ? ühelt poolt on kadumas väiksed rauapoed, mille kaup liigub ehitus-marketitesse, teisalt on juurde tekkimas spetsiaaltehnikaga kauplevaid ettevõtteid. Seega on marketid tavainimestele ja ehituspoed fanaatikutele.
Bauhaus ühendab endas mõlemad, pakkudes kaupu nii jae- kui hulgiostjatele. Rohkem kardavad konkurendid just jaeklientide kaotuse pärast, sest ilmselt panustab Saksa kontsern suuresti kodu- ja aiakaupadele. Hinnad on Bauhausi kontsernil seejuures suhteliselt madavad ? isegi firma loosung on ?kus paremad tooted maksavad vähem?.
Äripäev arvab, et Bauhausi tulek Eestisse lööb ehitus- ja kodukaubaturu korralikult segamini. Kuigi Bauhausi juhid on kommentaaridega kitsid, näib firma laienemisotsus kindel olevat. Nüüd sõltub asi sellest, kui kiiresti ettevõte suudab linnavalitsusega ehitusloa suhtes kokku leppida.
Autor: ÄP