• OMX Baltic0,14%300,36
  • OMX Riga0,97%888,53
  • OMX Tallinn0,1%2 058,29
  • OMX Vilnius0,34%1 198,02
  • S&P 500−0,22%5 967,84
  • DOW 300,08%42 206,82
  • Nasdaq −0,51%19 447,41
  • FTSE 100−0,2%8 774,65
  • Nikkei 225−0,73%38 122,68
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,87
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%90,3
  • OMX Baltic0,14%300,36
  • OMX Riga0,97%888,53
  • OMX Tallinn0,1%2 058,29
  • OMX Vilnius0,34%1 198,02
  • S&P 500−0,22%5 967,84
  • DOW 300,08%42 206,82
  • Nasdaq −0,51%19 447,41
  • FTSE 100−0,2%8 774,65
  • Nikkei 225−0,73%38 122,68
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,87
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%90,3
  • 30.04.04, 16:33
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Ministeerium ei toeta reederite riigiabi taotlust

Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi hinnangul ei ole praegu Eesti laevafirmadele riigiabi taotlemise menetluse algatamine põhjendatud.
Reederite huvide kaitseks luuakse spetsiaalne töögrupp, mille ülesandeks on valmistada ette lahendused juhuks, kui rahvusvaheline konkurentsisituatsioon peaks tulevikus Eesti laevnike jaoks märgatavalt halvenema.
Ministeeriumi teatel on valitsus suhtunud ja suhtub jätkuvalt suure ettevaatlikkusega ettevõtete toetamisse läbi riigiabi andmise. Majandus- ja kommunikatsiooniminister Meelis Atoneni sõnul on Eesti loonud oma ettevõtetele võrreldes teiste riikidega soodsa majanduskeskkonna. 'Kuna Eesti riik kogub oma eelarvesse mõningate naaberriikidega võrreldes oluliselt väiksema osa sisemajanduse koguproduktist, saab ka võimalike toetusmeetmete maht olla väiksem ning igasugune abi peab olema äärmiselt põhjendatud,' lausus Atonen.
Käesoleva aasta alguses analüüsis ministeeriumitevaheline töögrupp Tallinn-Helsingi rahvusvahelisel laevaliinil reisijateveo teenust osutavate reederite konkurentsitingimusi. Analüüsis leiti, et maksuvaba kaubanduse kadumine Tallinn - Helsingi liinil toob tõenäoliselt kaasa reederite kasumlikkuse languse. Kuid kuna maksuvaba kaubanduse kadumine puudutab kõiki sellel liinil tegutsevaid laevafirmasid, ei moonuta taoline muudatus ettevõtete konkurentsipositsiooni. Eestis on reinvesteeritud kasum vabastatud tulumaksust ning meremeeste palgad koos maksudega ligi kolm korda madalamad kui konkurentidel. Arvestades Soome ja Rootsi riigiabiskeeme, on kulud palkadele praegu ligikaudu kaks korda madalamad kui riigiabi saavatel konkurentidel.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Eeltoodust tulenevalt ei alusta majandus- ja kommunikatsiooniministeerium hetkel Eesti laevafirmade toetamiseks riigiabi loa taotlemise protseduuri ega planeeri selleks vahendeid 2005. aasta riigieelarvesse. Arvestades laevandussektori olulisust Eesti majandusele ja nähes ette palgaerinevuste kiirest kahanemisest tingitud konkurentsisituatsiooni võimalikke muutusi tulevikus, kavatseb ministeerium Euroopa Liidu vastavates töögruppides tõstatada küsimuse riigiabi andmise järk-järguliseks lõpetamiseks Euroopa Liidu siseliinidel, kus konkureerivad omavahel üksnes Euroopa Liidu ja Euroopa Majandusühenduse liikmesriikide laevafirmad. Minister Meelis Atoneni sõnul moonutavad Soome ja Rootsi riigi poolt nende lipu all sõitvatele laevafirmadele võimaldatav riigiabi oluliselt kogu laevandusturgu. 'Minu hinnangul ei ole ühegi Läänemere riigi jaoks kasulik olukord, kus toimub Euroopa Liidu liikmesriikide vaheline maksukonkurents laevafirmade toetamiseks. Näiteks hiljuti teatas Soome valitsus, et kavatseb laevafirmadele eraldatava abi mahtu veelgi suurendada,' lausus Atonen.
Kuivõrd lahenduste leidmine rahvusvahelisel tasandil on pikaajaline protsess, astub ministeerium kohe samme Eesti laevanduse konkurentsivõime kindlustamiseks. Luuakse töögrupp, mille ülesandeks saab jälgida laevafirmade majandusnäitajate muutumist 2004. aasta teisel poolel peale Eesti astumist Euroopa Liitu ja maksuvaba kaubanduse kadumist Tallinn-Helsingi liinil. Juhul, kui sellel perioodil toimub Eesti reederite konkurentsipositsiooni märgatav halvenemine, saab töögrupp valmistada ette põhjendatud ja läbimõeldud riigiabi loa taotlus. Riigiabi andmise loa olemasolu annab riigile õiguse, kuid mitte kohustuse riigiabi andmiseks. Ministeerium peab oluliseks, et ajaks, mil kaovad palgaerinevused Eesti ning konkureerivate riikide vahel arvestades viimaste poolt võimaldatavat abi, oleks Eestil olemas valmisolek oma ettevõtjaid toetada.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 25 p 6 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele