Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi hinnangul ei ole praegu Eesti laevafirmadele riigiabi taotlemise menetluse algatamine põhjendatud.
Reederite huvide kaitseks luuakse spetsiaalne töögrupp, mille ülesandeks on valmistada ette lahendused juhuks, kui rahvusvaheline konkurentsisituatsioon peaks tulevikus Eesti laevnike jaoks märgatavalt halvenema.
Ministeeriumi teatel on valitsus suhtunud ja suhtub jätkuvalt suure ettevaatlikkusega ettevõtete toetamisse läbi riigiabi andmise. Majandus- ja kommunikatsiooniminister Meelis Atoneni sõnul on Eesti loonud oma ettevõtetele võrreldes teiste riikidega soodsa majanduskeskkonna. 'Kuna Eesti riik kogub oma eelarvesse mõningate naaberriikidega võrreldes oluliselt väiksema osa sisemajanduse koguproduktist, saab ka võimalike toetusmeetmete maht olla väiksem ning igasugune abi peab olema äärmiselt põhjendatud,' lausus Atonen.
Käesoleva aasta alguses analüüsis ministeeriumitevaheline töögrupp Tallinn-Helsingi rahvusvahelisel laevaliinil reisijateveo teenust osutavate reederite konkurentsitingimusi. Analüüsis leiti, et maksuvaba kaubanduse kadumine Tallinn - Helsingi liinil toob tõenäoliselt kaasa reederite kasumlikkuse languse. Kuid kuna maksuvaba kaubanduse kadumine puudutab kõiki sellel liinil tegutsevaid laevafirmasid, ei moonuta taoline muudatus ettevõtete konkurentsipositsiooni. Eestis on reinvesteeritud kasum vabastatud tulumaksust ning meremeeste palgad koos maksudega ligi kolm korda madalamad kui konkurentidel. Arvestades Soome ja Rootsi riigiabiskeeme, on kulud palkadele praegu ligikaudu kaks korda madalamad kui riigiabi saavatel konkurentidel.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Eeltoodust tulenevalt ei alusta majandus- ja kommunikatsiooniministeerium hetkel Eesti laevafirmade toetamiseks riigiabi loa taotlemise protseduuri ega planeeri selleks vahendeid 2005. aasta riigieelarvesse. Arvestades laevandussektori olulisust Eesti majandusele ja nähes ette palgaerinevuste kiirest kahanemisest tingitud konkurentsisituatsiooni võimalikke muutusi tulevikus, kavatseb ministeerium Euroopa Liidu vastavates töögruppides tõstatada küsimuse riigiabi andmise järk-järguliseks lõpetamiseks Euroopa Liidu siseliinidel, kus konkureerivad omavahel üksnes Euroopa Liidu ja Euroopa Majandusühenduse liikmesriikide laevafirmad. Minister Meelis Atoneni sõnul moonutavad Soome ja Rootsi riigi poolt nende lipu all sõitvatele laevafirmadele võimaldatav riigiabi oluliselt kogu laevandusturgu. 'Minu hinnangul ei ole ühegi Läänemere riigi jaoks kasulik olukord, kus toimub Euroopa Liidu liikmesriikide vaheline maksukonkurents laevafirmade toetamiseks. Näiteks hiljuti teatas Soome valitsus, et kavatseb laevafirmadele eraldatava abi mahtu veelgi suurendada,' lausus Atonen.
Kuivõrd lahenduste leidmine rahvusvahelisel tasandil on pikaajaline protsess, astub ministeerium kohe samme Eesti laevanduse konkurentsivõime kindlustamiseks. Luuakse töögrupp, mille ülesandeks saab jälgida laevafirmade majandusnäitajate muutumist 2004. aasta teisel poolel peale Eesti astumist Euroopa Liitu ja maksuvaba kaubanduse kadumist Tallinn-Helsingi liinil. Juhul, kui sellel perioodil toimub Eesti reederite konkurentsipositsiooni märgatav halvenemine, saab töögrupp valmistada ette põhjendatud ja läbimõeldud riigiabi loa taotlus. Riigiabi andmise loa olemasolu annab riigile õiguse, kuid mitte kohustuse riigiabi andmiseks. Ministeerium peab oluliseks, et ajaks, mil kaovad palgaerinevused Eesti ning konkureerivate riikide vahel arvestades viimaste poolt võimaldatavat abi, oleks Eestil olemas valmisolek oma ettevõtjaid toetada.