Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Vorstisõja võidud ja kaotused

    2002. aasta kevadel lahvatas meedias nn ?vorstisõda?. Ühtäkki jõudis avalikkuse ette teave, et paljud meie toidulettidel olevad vorstid polegi valmistatud lihast, vaid hoopiski lihatööstuse jääkproduktist kondilihamassist (MDM). Firmad, kes ei kasuta lihatoodete valmistamiseks mehhaaniliselt konditustatud liha massi, liitusid toona Eesti Lihatöötlejate Assotsiatsiooni (ELA).
    Tänaseks on meie vorstilettidel toimunud väliseid muutusi ? näiteks peavad tootjad pakendile märkima kondilihamassi sisalduse vorsti-ja lihatoodetes - kuid sisuliselt on olukord ikkagi endine. Ajal, mil on kehtestatud ranged nõuded tootmiseks, puuduvad peaaegu täielikult nõuded valmistoodete kohta. Eesti pole täna olemas lihade, vorstide ja muude toodete klassifikatsioone ega kvaliteedinõudeid. Töö, mida Toiduseaduse järgi peaks tegema valitsus, on suuresti veel tegemata.
    Mis on aga muutunud kahe aastaga? Esimeseks oluliseks sammuks sai termini mehhaaniliselt konditustatud liha mass seadustamine. Senini võis iga firma deklareerida nimetatud tooraine liiki suvaliselt. Esines kanalihamassi, kanahakkliha, lihamassi ja nii edasi. Ometigi on kõik need terminid ekslikud ja hämavad. ELA survel võttis ka Põllumajandusministeerium lõpuks kasutusele analoogse termini. Esialgne vastuseis paljudelt firmadelt on hääbunud ning kõik suuremad tootjad on oma etiketid korralikult tähistanud.
    Teiseks oleme mehhaaniliselt konditustatud liha massist rääkides probleemi avalikkusele laiemalt teadvustanud. Definitsiooni järgi on see värske liha mass, mis saadakse luudele kinnitunud lihas- ja teiste pehmete kudede mehhaanilisel eemaldamisel vastava seadme abil. Kui kontideta liha aluseks on lihaskude, siis mehhaaniliselt konditustatud lihamassi ?emaks? on luud. Leiame, et tarbijad peavad sellist olulist erinevust teadma.
    Kõige suurem erinevus on aga hinnas. Kui sealiha keskmine hind on ligi 20 krooni kilo kohta, siis kondlihamassi ostuhind Euroopast on 5 krooni ringis. Eestis toodetult võib see ka kallim olla. Kuid Eestis puudub piisaval kogusel töötlemiseks lubatud luid. Ning importivatel riikidel on suhteliselt ükskõik, millise hinnaga oma jäätmetest lahti saada - oluline on neist lahti saada! Kas aga sellest toorainest tehtud lihatoode on ka ¾ odavam? Vastus on: ei. Mehhaaniliselt konditustatud liha massi sisaldavate lihatoodete hinnad on vaid paar krooni odavamad kui lihast tehtud toodetel. Muide, tulenevalt Euroopa Liidu direktiividest ei arvata mehhaaniliselt konditustatud liha massi enam liha hulka. Seetõttu pole seda toorainet sisaldavad tooted justkui nagu lihatootedki.
    Jätkuvalt kestab aga segadus mehhaaniliselt konditustatud liha massi importimisega. Siin püüab ELA jätkata dialoogi riigiametitega, sest see on riiklik küsimus. Tavaliselt üritab iga riik ikka maksimaalselt ära kasutada kõigepealt kodumaise tootja toodetud kauba ja alles seejärel soodustab importi. Eestis on kondilihamassiga kahjuks lugu täpselt vastupidi. Kodumaine seakasvataja on jäetud üksi ja selle asemel imporditakse väljast odavat toorainet, millest iga endast lugupidav riik üritab lahti saada. Peaksime aga hoopiski võtma eeskuju Soomest, kuhu mehhaaniliselt konditustatud liha massi ei impordita, vaid üritatakse kodumaist tootmist toetada ja jäägid mujale müüa.
    Seega ? nn vorstisõja tulemusel oleme suuremad siseriiklikud ?lahingud? ära pidanud. Nüüd tuleb jätkata oma turu ja tootjate eest võitlust Euroopa Liidu keerulistes koridorides.
    Kommentaari on vahendanud Äripäevale suhtekorraldusfirma Rull & Rumm
    Autor: Meelis Trumberg
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Hoolimata Boeingu äparduste jadast jäävad investorid lennikutootjale truuks
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.