Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kogu kütuseaktsiis teedeehitusele ja remondile

    Kehvade teede ja tänavate pärast virisemine on ära tüüdanud. Veel piinlikum on aga, et valitsus hädaldab niisamuti. Teate küll: et raha napib ja seepärast saab vaid jupikaupa teid lappida, Tallinna tänavavõrgu-Kolgata on pealinna võimu arutu eelarvepoliitika tagajärg, kohalikele teedele ei saa rohkem raha eraldada, - muidu jääme euroabist ilma.
    Samas on lahendus just valitsuse käes. Kõigepealt peab valitsus lõpetama hämamise, mida see teederaha nappuse jutt on. Tegelikult jõuab kütuseaktsiisist teedele vaid 30-40% (sellele on tähelepanu juhtinud ka Ülle Karjane, vt ?Teehoiukava koostamise tagamaadest?, Teeleht, dets 2003).
    Kütuseaktsiisi sisseseadmist põhjendati vajadusega leida rahaallikas teedeehituseks ja korrashoiuks. Tegelikult on aktsiisist laekuva rahaga lapitud rohkem riigieelarve-, kui teeauke. Teeseadus näeb ette, et 2001. aastast pidi minema aktsiisist teedehoiule 55%. 2002. aastal 65% ning alates 2003. aastast pidi osakaal tõusma 75%-ni.
    Kuidas tegelikult asi on, näeme kõrvalolevast graafikust. Seejuures tuleb arvestada, et kuni 2002. aastani on summa hulgas ka tolle aasta lõpuni kehtinud mootorsõidukiaktsiisist laekunud raha. Ehk siis nii 2001 kui 2002 läks kütuseaktsiisist teehoiuks veidi üle 30%. Mullu arvestati aga kütuseaktsiisi 75% määra sisse välisabi ja laenud, nii et teedehoiule läks umbes 40%. Samamoodi talitatakse sel ja järgnevail aastail. Samas kinnitab valitsus, et tegemist on 75%-ga kütuseaktsiisist. Seega rikub valitsus külmavereliselt teeseadust, mis ütleb: vähemalt 75% peab minema teedehoiule.
    Kütuseaktsiis on üks paremini laekuvaid makse, mitu aastat on seda laekunud (vähemalt 4%) rohkem, kui valitsus riigieelarvet koostades on prognoosinud. Aga vaid mullu sai teedehoid lisaeelarvest juurde 20 miljonit krooni. Seega pole valitsuse suurejooneline säästukava midagi muud kui kokkuhoid teedehoiu arvelt. Ehk siis eelmisel aastal kokkuhoitud 1,8 miljardist kroonist ? mis nüüd kenasti riigireservis ?puhkab? ? on tegelikult umbes kolmandik see raha, mis teeseaduse järgi tulnuks kulutada teedele.
    Kohalikele teedele pole aga kütuseaktsiisist suurt midagi jõudnud ega jõua ka edaspidi. Valitsus käitub nii, justkui ammutaksid kohalikel teedel vuravad hobujõud võhma teepervel kasvavast heinast, mitte mootorikütusest, nagu riigimaanteedel liikuvad sõiduvahendid. Mullu said ?kohalikud? siiski midagi ka ühisest katlast - 70 miljonit, sama palju tuleb tänavu ning 2005. ja 2006. aastal 100-120 miljonit.
    Eriti absurdne on Tallinna olukord ? kümne aasta jooksul on pealinn saanud riigile laekuvast kütuseaktsiisist 9,9 miljonit krooni. Tänavu lisandub sellele veel 4,9 miljonit krooni. Samal ajal on pealinnas registreeritud suur osa sõiduvahendeist, siin ostetakse kõige enam kütust. Pealinna ja rahandusministeeriumi kemplemine annab mõista, et linnakassasse jõuaks ehk mõni miljon rohkem, kui Edgar Savisaar Tallinna linnapea poleks ? ehk asi on kohalikus poliitikas.
    Teede kehv seis on varasemate aastate tegematajätmiste tulemus ja mida kaugemale tulevikku me hädavajalikke remondi- ja ehitustöid lükkame, seda kallimaks need lõppkokkuvõttes kujunevad.
    Riik peab osutama teenust kogu raha eest ? kogu kütuseaktsiisist laekuv raha peab minema teede ehitamiseks ja remondiks. Seejuures kindel osa aktsiisist ? vähemalt 10% - tuleb eraldada kohalikele teedele. ISPA ja Ühtekuuluvusfondi abi ei kao kusagile ? need tahavad kaasfinantseerimist 25% ja seda suudame ka anda. Raha taha ei tohiks asi jääda: riigile jääb kütusemüügilt laekuv käibemaks ikka alles.
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Tehnoloogiasektor sügavas languses: Nvidia kaotas oma väärtusest kümnendiku
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Usaldamatus valitsuse majanduspoliitika suhtes on järsult kasvanud
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.