Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Teravnenud konkurents hoiab Euroopas lennupiletid odavad
Nii hoiatas Euroopa ühe suurema odavlennukompanii EasyJeti tegevjuht Ray Webster, kelle sõnul on praegune lennufirmade hinnapoliitika Euroopas ebarealistlik. Ryanairi ja EasyJeti ärimudeli edu ahvatleb aga järele tegema ning Euroopa Liidu laienemisega kasvab konkurents veelgi.
?Euroopas on täna juba 50 odavlennukompaniid, mõnel vaid 6?8 lennukit. Kõik tahavad olla nagu EasyJet ja Ryanair, aga neil pole mingit lootust. On juba hilja,? ütles Webster sel nädalal EasyJeti poolaastatulemusi avalikustades.
Need olid aga oodatust kehvemad. Kahjum oli küll väiksem kui mullu ja reisijate arv kasvas 14%, kuid täituvus vähenes ja piletihinnad alanesid 5%. EasyJeti aktsia kukkus börsil seepeale viiendiku.
Sarnase vabalanguse tegi aasta alguses EasyJeti põhikonkurendi Ryanairi aktsia, kui firma andis esimese kasumihoiatuse. Klientide hoidmiseks lubas Ryanair siis hindu veel kolmandiku võrra alandada. Survet hindadele ja teravat konkurentsi kordas Ryanair ka eilses pressiteates.
Hindu on tugevalt kärpinud ka ELi uute liikmesriikide lennufirmad, sealhulgas Estonian Air, kellele 25 ELi liikme lennundusturu avanemine loob uue konkurentsiolukorra.
Läti lennufirma Air Baltic näiteks on alandanud odavaimate ühe otsa piletite hinnad Euroopa sihtkohtadesse 780?1000 kroonini. Madalate hindadega püüab atraktiivsust välisinvestori kaasamiseks lisada ka Leedu Lietuvos Avialinijos, kes alandas ühe otsa pileti hinda Euroopa lendudel 700 kroonile. Sarnase hinnaga pakub Bloombergi teatel suvest Vilniusest lende Euroopasse Air Baltic.
Ryanairi kõrval hakkas Belgia Charleroi lennuväljale lendama ka Poola esimene odavlennufirma Air Polonia ning sama plaanib Ungari Wizz Air. EasyJet omakorda on alustanud lende Ungarisse ja Sloveeniasse ning uusliikmete turust on huvitatud vähemalt tosinkond odavaid lende pakkuvat firmat, kirjutas WSJ.
Tihenev konkurents ja ülepakkumine ? Londoni suunal näiteks on 38 miljonit odavat piletit ? tõrjub osa firmasid turult välja. Viimati lõpetas läinud nädalal lennud Duo Airways, pankrotti on läinud Soome Flying Finn, SAS Braathensi jõuline pealetung Norras viis kriisi firma Norske Norwegian, ajalehe Börsen teateil on raskusi ka Taani firmal Sterling. SASi enda odavate lendude firmale Snowflake on antud aastane katseaeg end õigustada.
Samal ajal otsivad EasyJet ja Ryanair edumaa hoidmiseks uusi võimalusi. Potentsiaalne kokkuhoiu koht on lennujaamatasud, samuti pole välistatud, et reisijatel tuleb edaspidi oma kotid ise lennukisse viia.