Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Bensiini hinna tõus mõjutab transporti
Järgmisel nädalal kallinevad ASi Sebe bussides piletid keskmiselt 5 krooni võrra ning Tulika Taksodes hakatakse sõidualustustasu praeguse 15 krooni asemel küsima 25 krooni. Harju maakonnas linnalähiliinidel sõitva ASi Samat juht Mart Prikk ei taha veel öelda, kas ja kui palju nende bussipiletite hind tõuseb. ?Ärge pressige seda hinnatõusu sõna minult täna välja,! ütles Prikk reedel. ?Mul puudub täpne info, ma ei taha enne järgmise nädala lõppu rääkida.?
Konjunktuuriinstituudi direktori Marje Josingu sõnul mõjutab kütuse hinna tõus peale transporditeenuste eelkõige suure mahuga kaupade hindu. Näiteks toob ta kivivilla, mis ei kaalub küll vähe, aga võtab palju ruumi ning seetõttu on tema transpordikulud suured.
Suprema analüütiku assistendi Anet Tombergi sõnul ei tohiks kütuse hinna tõus toiduainete maksumust suuresti mõjutada. ?Me tarbime suhteliselt palju kohapeal valmistatud toitu ja Eesti ei ole nii suur, et oleks väga kallis transportida toitu ühest kohast teise,? sõnas Tomberg, lisades, et lõplikult paneb asjad paika konkurents ja piiramatult ei saa hindu tõsta.
Rakvere Lihakombinaadile (RLK) läks transporditeenus maist 5% kallimaks ning siis tõusis osa toodete hind paari protsendi võrra, kuid rohkem ei ole plaanis hindu tõsta. ?Kasum peab tulema sisemise efektiivsuse kasvamise arvel,? ütles RLK juht Olle Horm. ?Euroopa Liit on muidugi hea ettekääne hinnatõusuks ? lihtsam on ju küsida turult kõrgemat hinda kui kasvatada sisemist efektiivsust.?
Kallimaks ei tohiks minna ka leib, sai, õlu ja maiustused. ASi Kalev rahanduse ja IT-juhi Tarmo Maasikmäe sõnul on Kalev oma maiustuste hindu juba korrigeerinud ning bensiini tõttu enam täiendavalt kommid poes kallimaks ei muutu. AS Saku Õlletehas lähema paari kuu jooksul hindu muuta ei plaani, sama öeldi ka ASist Coca-Cola HBC Eesti.
ASi Fazer Eesti tegevjuht Lauri Liipa märkis, et hinnatõusust saab rääkida vaid paari protsendi ulatuses. ?Kui praegu maksab keskmine sai poes 4.90, siis tuleb see hinnatõus võib-olla 10 senti saia kohta ja 20 senti leiva kohta, aga suuremast hinnatõusust ei tasu siin küll rääkida,? rahustas Liipa.
Marje Josing, Konjunktuuriinstituudi direktor:
Bensiini hinna tõus mõjutab proportsionaalselt omahinda paar protsenti, tuleb vaadata, kui suur protsent on transpordikulu. Meie riigi häda on see, et pärast referendumit lõpetati tarbijatele info jagamine ? kui jah-otsus tuli, siis leiti, et nüüd on kõik tehtud ja lõpetati selgitamine, mis see kõik endaga kaasa toob.
Kui on tõesti meedias selline hinnatõusu kampaania, nagu meil siin oli, siis peaks spetsialistid seletama, kuidas asjad tegelikult on. Hinnad on Eestis ju kogu aeg muutunud, aga tavaliselt nendest hinnamuutustest ei raporteerita ette.
Tarbijad on täna väga endast välja aetud. Kui oodatakse, et hind peab tõusma, siis on seda hinda ka kergem tõsta. Täna tarbijad ootavad, et lähiaastatel peaksid hinnad tõusma 17?18%, samas kui normaalne tõus oleks 3?4%.