Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Müüjate diktaat tootjate üle on turumajanduse paratamatus

    Tänane Äripäev kirjutab, kuidas tootjad peavad võitlema oma koha eest poelettidel. Et müüki pääseda, peab maksma turundustoetust, lepingutasu, külmikumaksu jne.
    Saades aru väiketootjate murest, ei mõista Äripäev siiski poekettide diktaati hukka, sest see on loomulik äriprotsess.
    Kaubandusketid käituvad nagu turumajanduses kohane: püüavad oma kasumit suurendada ja asjaajamisvaeva vähendada. Väiketootjatega on ebamugavam suhelda, sest nende sortiment on tilluke ja kaubakogused väiksed, aga paberimajandus sama suur. Arusaadav, et sellisel puhul eelistatakse suuremaid tootjaid. Nii on OÜ Otepää Lihatööstusele öeldud, et on vaev neile mitu korda päevas kaubaveokile sissepääsu avama minna, kui üks suur tööstus toob kõik vajaliku ühe reidiga.
    Mida väiksem tootja, seda suhteliselt kulukam on tal ennast suurde poodi sisse süüa. Ja isegi letile pääsedes valitseb oht, et ostja võtab kõrvalletilt tuntud kaubamärgi. Tuntud firmadel on eelturundus tehtud, mida jaekaupmehed just ootavadki.
    Kõlab irooniliselt, aga ainus võimalus väiksel tootjal mõistliku hinnaga suure kaupluse lettidele pääseda on ise suureks saada. Selleks tuleb ka väiketootjatel rohkem koonduda. See lahedaks kaks põhilist probleemi.
    Esiteks tuleb väikestel tootjatel oma tootevalik üle vaadata. Igamees ei pea valmistama kõiki piimatooteid, mõistlik on spetsialiseeruda kindlale tootele, n-ö ni?ikaubandusele. Seejuures pole küsimus niivõrd ni?ikaubas - seda võtavad poed lettidele küll, sest see tõstab nende endi mainet. Küsimus on just kümnetes eri sorti kohupiimades või leibades, mida tootjad jaemüüjatele pakuvad.
    Teiseks on väiketootjatele ülioluline küsimus, kas nad suudavad pakkuda vajalikku mahtu. Kui nad ei suuda pakkuda ühte toodet piisavalt palju - ja enamasti see nii on -, jäävad nad ukse taha, kui palju nad ka ei räägiks kodumaisest mahetootmisest.
    Näiteks Säästumarket nõuab kõikidelt kauplustelt sama kaubavalikut. Kui tootja soovib Säästumarketile oma kaupa müüa, peab ta suutma varustada kõiki 45 kauplust üle Eesti. Osa väiketootjaid ongi tootmist laiendanud, et Säästu-marketi kliendiks pääseda.
    Võiks öelda, et meie tootjatel on veel hästi läinud. Leedus võimutseb toidukaupade jaeturul 35protsendise turuosaga kohalik VP Market, meie suurimad ketid jäävad siin kaugele maha. VP Marketil, mis on juba turuliider ka Lätis, on ambitsioon avada supermarket igas Leedu linnas.
    Hea positsioon on andnud Leedu kaubandushiiglasele võimaluse ka tootjatele tingimusi dikteerida: tema poes vastutab läbimüügi eest tootja ise. Kui tootja piisavalt oma kaupa maha ei müü, tekivad tal lisakulud. Ehk sisuliselt maksab tootja oma kaupade kehva müügi eest trahvi. VP Mar-ketsi karmide tingimuste tõttu ei õnnestunud ka Öselil oma mahladega Leedu turul läbi lüüa.
    Ka Põhjamaadega võrreldes on Eesti jaekaubanduses rohkem konkurentsi. Nt Soomes ja Norras on kolme suurema jaekaubandusettevõtte käes üle 75% turust. Suurem konkurents aga tähendab, et hindu ei dikteeri niivõrd liigkasuvõtjast jaekaupmees, kuivõrd tarbija. Seega on Eestis tarbijal veel päris lahe elada.
    Autor: ÄP
  • Hetkel kuum
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Harju Elektri müügitulu kasvas, kuid kasum vähenes
Harju Elekter alustas aastat tagasihoidlikumate tulemustega võrreldes eelmise aastaga, kuid juhatuse sõnul oli esimene kvartal pikemas võrdluses siiski tugev.
Harju Elekter alustas aastat tagasihoidlikumate tulemustega võrreldes eelmise aastaga, kuid juhatuse sõnul oli esimene kvartal pikemas võrdluses siiski tugev.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Eesti üks paremaid juhte: uhke tunnistada, et olen palju vigu teinud “Juhi juttude” värskes saates Annika Arras
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Fazer tahab kogu Balti pagariäri Lätti kolida
Soome toidutootja Fazer kaalub oma Baltikumi pagaritööstuste liitmist üheks tootmisüksuseks Lätis.
Soome toidutootja Fazer kaalub oma Baltikumi pagaritööstuste liitmist üheks tootmisüksuseks Lätis.