Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kellele peavad kuuluma Tallinna sadamad

    Tallinna piires asuvate sadamate kuuluvuse küsimus on ülal seisnud aastaid. Siiani on seda püütud lahendada, lähtudes vaid poliitilistest seisukohtadest, mitte majanduslikust otstarbekusest. Omandiküsimuste lahendamiseks on kolm baasvarianti.
    - Esimene variant. Linn saab osa sadamaid enda valdusse. Linnale laekuvad tulud sadamate tegevusest, kuid ta kannab ka kõik sadamate arendamise ja ekspluatatsiooniga seotud kulud. Linnal tekib vajadus väikese, kuid kvalifitseeritud juhtimisstruktuuri järele. Eelis on linna võimalus juhtida sadamate kommerts- ja finantstegevust. Paremini saaks teostada sotsiaalseid ja keskkonnakaitselisi programme, lihtsam on seostada sadamate tegevust linna kui terviku arenguga. Puudus - linna täiendavad kulud. Investeeringud sadamate arenguks on küllalt suured, nende tasuvusaeg pikk. Investeeringute puudumisel võib sadamate areng peatuda.
    - Teisel juhul kuuluks linnale sadamate ala, muud sadamaobjektid jäävad senistele omanikele. Eelis on maamaksu laekumine, kandmata otseseid kulusid, loomata täiendavaid juhtstruktuure ja tegemata investeeringuid sadamate arenguks. Puudus on sadamate üldise maksukoormuse tõus. Kuna sadamate tegevusega seotud kulud kannavad kokkuvõttes kaubasaatjad ja -saajad, võib väheneda Tallinna sadamate atraktiivsus, eelkõige transiitkaupade teenindamisel.
    - Kolmanda variandi puhul toimub riiklike maksude ja sadamate tegevusest tuleneva kasumi ümberjaotamine riigi ja linna vahel kindla süsteemi alusel. Linn saab lisatulu ettevõtete üldist maksukoormust tõstmata. Samuti säilib transiitkaubanduse stabiilne ja ladus tegevus. Raskem on aga linna sotsiaal- ja keskkonnaprogrammide läbiviimine, võimalus tihedalt siduda sadamate jm infrastruktuuri arengut.
    Sadamate omandivormide muutmise eeldus on linna valmisolek sadamamajanduse juhtimiseks paremini, kui on seda teinud riik. Kriteeriumiks oleks eelkõige linnale kuuluvate sadamate varasem haldamine ja arendamine. Kahjuks pole Tallinn end ses küsimuses näidanud kõige paremast küljest.
    Patarei sadama arenguks pole linn selle olemasolu rohkem kui 20 aasta jooksul teinud mingeid arvestatavaid investeeringuid ja on avaldanud soovi see koos Linnahalliga ära müüa. Kalasadam on juba müüdud. Anda linnale üle täiendavat vara, teadmata, mida linn sellega peale hakata kavatseb - arendada sihtotstarbeliseks kasutamiseks või müüa hetkevajaduste rahuldamiseks - on täna ilmselt enneaegne.
    Kuigi ka riigile kuuluvate merendusettevõtete juhtimises võib näha olulisi puudusi - juhatustest ja nõukogudest on välja tõrjutud spetsialistid ja asendatud truude parteisõdurite-sponsoritega - töötab riiklik juhtimise süsteem küllalt stabiilselt. Juhtsüsteemi uue ja tundmatu vastu väljavahetamise otstarbekus on enam kui kaheldav. Arusaamatuks jääb ka, miks taotleb linn just Paljassaare sadama üleandmist. On ju linnamajandusega tunduvalt tihedamalt seotud põhiliselt reisijaid teenindav Vanasadam, mille üleandmist linn on varem soovinud. Kaubavoogude korraldamine skeemi "meri-meri" järgi, kuna need linna ei läbi, häirib linna huve minimaalselt. Ka elanike tööhõive seisukohast ei muutuks midagi - töötavad ju riigile kuuluvais sadamais põhiliselt tallinlased.
    Linnal puudub paraku majandustegevuse stabiilseks toimimiseks ja arenguks pikaajaline terviklik kontseptsioon, mis määraks, millised valdkonnad peaks kuuluma riigile (nt suursadamad), linnale (transport, teedemajandus) ja millised eraettevõtlusele (kaubandus, teenindus). Probleemi üks lahendus on korraldada ettevõtluse omandivormide laiem arutelu erinevate ringkondade - erakonnad, riigiametid, Tallinna linnavalitsus, sadamad, merendusteadlased ja -praktikud - osavõtul. Arutelu tulemused võiks saada aluseks kontseptsiooni koostamisel.
    Autor: Ain Eidast
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Netflix sai miljoneid kliente juurde, kuid aktsia langes ikka
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Usaldamatus valitsuse majanduspoliitika suhtes on järsult kasvanud
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.