Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Euroopasse sõitja olgu tähelepanelik
?Ka autoabi hinnad on erinevad, näiteks käivitusabi maksab Eestis 320?520 krooni, Norras aga oli Eesti autojuhil juhtum, kus maksta tuli umbes 4500 krooni, õnneks oli autol rahvusvaheline autokasutaja garantii, seega pääses maksmisest,? ütles Eesti Autoklubi juht Allan Amelju?enko.
Võõrasse riiki sisenemisel peaks kindlasti piiripunktis kinni pidama ning seal oleva infotahvli ?läbi töötama?. Mõnes riigis tehakse juba natukenegi kiirust ületavale juhile rahakotti purustav trahv.
Müüdi, et välismaal tehtud trahvid võib tasumata jätta, kummutab Amelju?enko, öeldes, et kui trahvinõue ka kohe ei tule, võib ikkagi selguda, et patustanud autojuhti sinna riiki enam ei oodata. ?Ning ei maksa imestada, kui trahvinõue siiski jõuab teieni,? lisas Amelju?enko.
Samuti kummutab Amelju?enko kuulujutu, et välismaalastelt ei tohi lube ära võtta. ?Tohib küll ja raskemate rikkumiste korral seda ka tehakse. Ning kohtuistungiks-menetlemiseks tuleb kohale sõita ja palgatakohalik jurist.?
Kuigi kiirteedel võib jääda mulje, et kiirusepiiranguid ei ole, siis nad ikka eksisteerivad ning kihutajaid ka trahvitakse. Ja kõvasti.
Kindlasti peavad kaasas olema apteek, ohukolmnurk, tulekustuti, mõnes riigis peab kaasas olema ka veoköis, mõnes varupirn.
Päevasõidutuled on kohustuslikud Soomes, Taanis, Ungari, Itaalias, Islandil, Lätis, Norras, Rootsis, Sloveenias ja talveperioodil ka T?ehhis.
Kiirteemakse on kahte sorti, piiripunktist või bensiinijaamast ostetavad kleebised, mis tuleb kleepida esiklaasile ning millel on märgitud kehtivusaeg ning nn tollidega teed, kus pärast mingi teelõigu läbimist tuleb maksta. Viimaseid on mitut sorti ? ühes tuleb euromünte kaussi loopida, teises saab maksta pangakaarti masinasse pistes ning kolmandas on ka inimene, kellele tuleb maksta kas sularahas või kaardiga.
Kleebised kehtivad Austrias, ?veitsis, Slovakkias, T?ehhis ja Ungaris.
Keskmiselt kulub tollitavatel teedel maksu ühe kilomeetri läbimiseks üks Eesti kroon.
Kindlasti tuleb hankida värske teedeatlas, uurida, millise operaatori võrgus on odavam helistada, millises riigis tuleks tankida, kindlasti võtke kaasa sularaha ? neid kohti, kus kaardiga maksta ei saa, on Euroopas palju! Kamba peale võiks olla ka vähemalt üks krediitkaart, paljudes kohtades ei tunnistata deebetkaarte.
Lõpetuseks lihtne, kuid oluline nipp: kohalikus keeles tuleks ära õppida mõned lihtsamad sõnad ja väljendid ? seda mitte umbkeelsete teenindajate pärast, vaid selleks, et teenindaja emakeeles rääkida püüdmine peletab petmiskavatsusi ning loob sobiliku õhkkonna edasiseks jutuajamiseks.
Kiirteede hinnakirja leiab Eesti Autoklubi kodulehel:
www.autoclub.ee/tasulisedteed.php