Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Äriühingute kooskõlastatud hinnapoliitika toob hiigeltrahvid

    Suurim võib olla äriühingute kiusatus sõlmida konkurentidega kokkuleppeid hindade või muude kauplemistingimuste osas. Ehk siis konkurendid lepivad kokku samade hindade rakendamises klientidele. Sellega kahjustatakse konkurentsi kaubaturul ühest küljest tarbijate suhtes, sest hinnad ei kujune vastavalt turumajandusele ning on reeglina kõrgemad, kui need oleksid tavapärases turusituatsioonis, ja teisest küljest nende kaubaturu osaliste suhtes, kes ei osale kokkuleppes ja seetõttu sellises konkurentsituatsioonis konkureerida ei suuda.
    Teine levinuim keelatud kokkulepe on turu või varustusallika jagamise kokkulepe. Näiteks võib üks ettevõtja lubada teisele ettevõtjale teatud piirkonnas, näiteks Pärnus, mitte oma kaupa pakkuda, kui teine ettevõtja ei paku vastutasuks oma konkureerivaid kaupu teises piirkonnas, näiteks Tartus. Seetõttu tekib olukord, kus konkureeriva kauba pakkujaid teatud piirkonnas on vähem ning seetõttu võimaldab piiratud konkurents rakendada tarbijate suhtes kõrgemaid hindu, kui see tavapärases konkurentsituatsioonis võimalik oleks.
    Kolmandaks võib keelatud kokkulepetest esile tuua kokkuleppe kaubaturu piiramise kohta. Eelkõige tuleb selline kokkulepe kõne alla siis, kui pooled n-ö kunstlikult tekitavad defitsiiti ehk konkurendid lepivad kokku näiteks tootmise mahtudes või teenindatavate klientide hulgas teatud ajaperioodiks. Selline kokkulepe võimaldab kunstlikult defitsiitsete toodete eest küsida klientidelt kõrgemat hinda kui tavapärases konkurentsiolukorras. Teenindamise piiramise näitena võib tuua olukorra, kus tootja ja edasimüüja lepivad kokku, et tootja teeb investeeringuid edasimüüja ruumide sisustusse mõne riiuli või muu taolise sisseaseade näol, müüja aga vastutasuks lubab sellistel riiulitel mitte eksponeerida konkurentide tooteid. Konkurents väheneb, sest tarbijale on konkureerivate toodete valik piiratud.
    Siiski ei ole eelloetletud kokkulepped keelatud juhul, kui nad on vähese tähtsusega kaubaturul või kui on tegemist põllumajandustootjate omavahelise kokkuleppega, mis käsitleb põllumajandussaaduste tootmist ja müüki, kui sellise kokkuleppega ei kahjustata konkurentsi oluliselt.
    Keelatud kokkuleppe kahtluse korral saab sellele konkurentsiameti tähelepanu juhtida, kes põhjendatud kahtluse korral algatab kriminaalmenetluse. Juhul, kui kokkulepe on küll sõlmitud Eestis, kuid omab mõju ka Euroopa Liidu teistes liikmesriikides, kohalduvad keelatud kokkulepete menetlemisele lisaks Eesti konkurentsiseadusele ka Euroopa Liidu konkurentsireeglid. Kui kokkulepe mõjutab kaupade vahetamist ja konkurentsi kahe Euroopa Liidu liikmesriigi vahel, kohalduvad Euroopa Liidu konkurentsireeglid.
    Konkurentsi kahjustava eesmärgi või tagajärjega ettevõtjatevahelise kokkuleppe, kooskõlastatud tegevuse ja ettevõtjate ühenduse otsuse tegemise eest saab karistusseadustiku kohaselt kokkuleppe sõlminud äriühinguid karistada kuni 250 miljoni krooni suuruse rahatrahviga ja äriühingu juhtorganite liikmeid kuni kolmeaastase vangistusega.
    Euroopa Komisjon võib rikkumiste eest määrata rahalisi karistusi, mis on üsna suured, näiteks nn vitamiinikartelli kaasuses määrati kartelli osalistele rahatrahve kogusummas 855 miljonit eurot. 2001. ja 2002. aastal trahviti ettevõtteid keelatud kokkulepete eest kokku üle 3 miljardi euroga.
    Autor: Kaja Leiger
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Hoolimata Boeingu äparduste jadast jäävad investorid lennukitootjale truuks
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.