Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Wal-Mart tahab jõuda igasse Euroopa riiki
Tsiteerides kontserni juhti Lee Scotti, kes on oma esimesel visiidil Brüsselis, kirjutas Briti majandusleht Financial Times eile, et USA kaubandushiid ?ei suuda ette kujutada ühtegi riiki Euroopas, kus firma pikemas perspektiivis olla ei tahaks?.
Üks stsenaarium oleks 1999. aastal Suurbritannias 156 miljardi krooni eest ostetud kaubandusketi Asda laienemine, ent Lee Scott ei välista ka muid teid. ?Meie rahvusvahelise tegevuse kasv saab olema kombinatsioon nullist üles ehitatud kauplustest ja strateegilistest ostudest. Asda kauplusi võiks olla mitmes riigis.?
Scott ei täpsustanud, kas juba on konkreetseid plaane. Brüsselisse tulekut nimetas ta viisakusvisiidiks, kus ta kohtub muu hulgas Euroopa Komisjoni konkurentsivoliniku Mario Monti ning tarbijakaitsevoliniku David Byrne?iga.
Analüütikud tõlgendasid Scotti sõnu kui märki suhtumise muutusest ? seni on Wal-Marti tegevus väljaspool USAd olnud tagasihoidlik. Euroopas on Wal-Mart kanda kinnitanud vaid Briti ja Saksa turul. Kokku annavad välisriigid kontserni käibest 18%.
Suurbritannias on Wal-Mart Asda keti ja 16,6% turuosaga Tesco järel teisel kohal, äsja teatati täiendava 9,2 miljardi krooni investeerimisest tegevuse laiendamisse.
Lisaks käivitas Wal-Mart Briti turul hinnasõja, millist teised kaupmehed ei mäleta viimased 30 aastat. Kokku tahab Wal-Mart tänavu hindu kärpida 5,65 miljardi krooni väärtuses pärast 4,68 mld kroonist hinnalangetust läinud aastal.
Wal-Marti edumudel on peensusteni lihvitud logistika pluss IT viimane sõna koos ülijäiga sisseostupoliitikaga, mis tagab ülimadalad hinnad. Mudel on toiminud peaaegu kõikjal, välja arvatud Saksamaa, kus Wal-Mart alustas 1997. aastal kahe jaeketi Wertkauf ja Interspar ülesostmisega. Esimeste avaldatud andmete põhjal hinnatakse Wal-Marti kahjumid Saksa turul sadadesse miljonitesse eurodesse, firma ise keeldus pikka aega oma tulemusi avalikustamast. Ebaedu põhjuseks on kohalike odavmüügikettide turujõu alahindamine ning vähesed teadmised Saksa turust.
FT prognoosib, et ilmselt tuleb Wal-Martil Euroopa turul laienemiseks jätkata pigem ülesostmiste teed, sest Euroopa kultuurilised erinevused ja keerulised ehitusseadused teevad nullist alustamise raskeks. Juba praegu on Wal-Martil raskusi olnud oma hiidkauplustele kruntide leidmiseks.
2004. aastal plaanib Wal-Mart laienemiseks investeerida 156 miljardit krooni. Plaanis on avada umbes uut 220?230 super-müügikeskust, neist välismaal 130?140.
Viimasel majandusaastal oli Wal-Marti käive 256,3 miljardit dollarit (3331,9 mld kr) ning kasum 9,05 miljardit dollarit (115,65 mld kr). Firma palgal oli 1,5 miljonit töötajat.
Euroopa suurimate kaubanduskontsernide võrdluses kuulub esikümnes neli kohta Prantsusmaa ning teist sama palju Saksamaa ettevõtteid.
M+M Planet Retaili andmeil on Euroopa tipus Prantsusmaalt pärit kokku enam kui 9000 kauplust omav Carrefour, mille netokäive oli 2002. aastal ligi 920 miljardit krooni. Järgnes Saksa päritolu Metro, mille käive ulatus 780 miljardi kroonini. Kolmanda koha on hõivanud brittide Tesco, käibeks 610 miljardit krooni.
Esikümnes on 2002. aasta käibenäitaja põhjal veel Rewe (Saksa), Intermarché (Prantsuse), Aldi (Saksa), Edeka (Saksa), Auchan (Prantsuse), Leclerc (Prantsuse) ja Sainsbury (Briti) ? viimase netokäive oli 363 miljardit krooni. Sellele numbrile jäi napilt alla ka Eesti turule laieneda ihkava Saksa Lidli tulemus.
Võrdluseks ? Balti suurima kaubanduskontserni VP Marketi 2003. aasta käive oli ligi 16 miljardit krooni. Kesko kontserni netokäibeks Soomes, Rootsis, Eestis ja Lätis kujunes mullu kokku 111 miljardit krooni.