Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kaupluste kulud kasvavad kiiremini kui tulud
Statistikaameti teatel oli tänavu I kvartalis kaubandusettevõtete netokäive eelmise aasta sama kvartaliga võrreldes 15% suurem. Enim mõjutas jaemüügi kasvu spetsialiseerimata toidukaupade kaupluste müügi kasv. Jaekaubandusettevõtted müüsid esimese kolme kuuga kaupa 8,19 miljardi krooni eest ja nende kulud olid 8,23 miljardit krooni.
Mullu oli käibe ja kulude vahekord jaekaubanduses juba peaaegu võrdne, 2002. aastal olid kulud veel väiksemad kui teenitud käive.
?Kaubandusstatistika viitab sellele, et konkurents on väga tugev ja hindu tõsta ei saa. Paljudes põhivaldkondades on hinnad isegi langenud,? ütles Hansabank Marketsi analüütik Maris Lauri. ?Sellistes oludes ei saagi oodata ettevõtetelt tugevat finantsseisu,? lisas ta.
Lauri hinnangul on küll positiivne, et kaupa liigub suuremates kogustes, kuid teisest küljest on ettevõtete puhul küsimuseks, kuidas nad oma tulu saavad. Samal ajal tuleb ettevõttel säärases olukorras mõelda ka töötajate palga tõstmisele.
ETK nõukogu esimehe Väino Sassi sõnul on ETK süsteemis ühistutel tulud suuremad kui kulud: ?Meile oli pigem eelmine aasta raskem kui see aasta.? Kuid samas on praegu kaubanduse konkurents suurim eelkõige linnades ning peamiselt maapiirkondades tegutsevatel ühistutel on praegu hingetõmbeaeg, märkis ta.
Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi kommentaari kohaselt oli I kvartalis tunda nõudluse suurenemist seoses hinnatõusu kartusega ELi astumise järel ? keskmisest kiiremini kasvas autode, kodumasinate, arvutite, ja apteegikaupade müük. Samuti tõi remondihooaja algus suuremad läbimüügid ehitusmaterjalide kauplustele.
ELi liitumise mõju toidukaubandusele mainis ka Väino Sassi. ?Käibenumbri tõstsid üles suured suhkrumadinad ja ka muude asjade kokkuost,? viitas ta aktiivsele müügile juba märtsikuus, mis mõjutas kogu kvartali näitajat.
Samas Maris Lauri hinnangul ELi efektil I kvartali näitajatele erilist mõju polnud, vaid see ilmes oluliselt tugevamana aprillis.
Garderoobikaupluste müük I kvartalis oli viimaste aastate tagasihoidlikem, kasvades ainult 4 %. Halvemini läks just väiksematel kauplustel.