Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Ülemiste keskus alustas oodatust kehvemalt
?Kui rääkida külastajatest, siis on see algusperioodil olnud natuke alla ootuste, kuid selle on paljuski kompenseerinud ostude arv ja ka keskmise ostu suurus, mis on ca 185 krooni ostu kohta,? lausus Ülemiste keskuse juht Guido Pärnits.
?Keskuses tehakse keskeltläbi 12 000 ostu päevas, mis on kahtlemata objektiivsem number kui külastajate arv,? ütles Ülemiste keskuse juht Guido Pärnits ja lisas, et seega ei ole õige võrrelda mõne kesklinna keskuse ja jalakäijate alast väljas oleva keskuse külastajate arvu.
Paar aastat tagasi oli aga Ülemiste keskust arendava Linstow Varner SIA tegevjuht Petter Salomonsen vastupidisel seisukohal. Tookord pakuti Linstowile osalust Viru Keskuses, aga Linstow loobus. ?Minu arust on seal väga keeruline arendada, meil on praegu parem koht,? põhjendas Äripäevale antud intervjuus toonast otsust Salomonsen.
Salomonsen oli kaks aastat tagasi arvamusel, et Eestis on ainult üks väga hea kaubanduskeskus ja see on Kristiine Keskus. ?Nad on ainsad, kel on heale kaubanduskeskusele vastavad omadused. Teisi pole nii hästi arendatud,? märkis ta.
Käesoleva aasta kaks esimest kuud on näidanud, et 700 miljonit krooni maksma läinud Viru keskuse külastajate arv on olnud oodatust suurem ning Viru keskusele on jäänud alla ka senine liider Kristiine keskus.
Kui 600 miljonit krooni maksma läinud Ülemiste keskusel ei õnnestu järgnevate kuude jooksul külastajate ja ostude arvu märkimisväärselt kasvatada, siis ei täitu Ülemiste keskuse arendaja prognoosid 10 miljonit ostu ja 7 miljonit klienti aastas ning aastakäibeks 1,4 miljardit krooni.
Kahe esimese kuu tulemused lubavad prognoosida, et Ülemiste jääb ligi kaks korda all arendaja poolt kaubanduskese rajamise eel püstitatud ootustele. Esimesed kuud näitavad, et Ülemiste keskuses tehakse aastas 4,4 miljonit ostu ja aastakäibeks kujuneb 810 miljonit krooni.
Guido Pärnits ütles, et suve jooksul toimub mitu arengut, mis tõenäoliselt mõjutavad nii külastatavust kui ka keskmist ostu. Nimelt parandatakse märgatavalt Ülemiste ristmiku läbilaskevõimet, samuti avab juulis uksed kohe keskuse kõrval asuv Ülemiste hotell. Samuti jätkab keskus tööd Eesti jaoks uute kaubamärkide siia meelitamiseks.
Oma keskuse plussidena nimetas Pärnits suurimat erinevaid kaubagruppe hõlmavat valikut. Samuti osutas ta keskuse arhitektuurilisele ja funktsionaalsele lahendusele ning parkimistingimustele, mis pikemas perspektiivis oluliseks osutub: ?Ülemistet on algusest peale kavandatud, arendatud ja ehitatud kaubanduskeskuseks.? Nõrga kohana mainis Pärnits ühistranspordi ühendust.
15. aprillil avatud Viru keskuse 30 000 külastajat päevas on püsinud terve esimese avamiskuu jooksul. ?Esimese kuu jooksul oli külastajaid ligi miljon,? lausus Viru keskuse juhataja Ants Vasara. Ta lisas, et tulemus on parem, kui oodati, sest keskmine külastajate arv on püsinud stabiilne. Keskus prognoosib kokku sel aastal ligi 8 miljonit külastajat ning käibeks 800 miljonit krooni.
?Raske öelda, kelle arvel külastajad tulid,? tõdes Vasar, viidates muu hulgas Tallinna kaubanduskeskuste eri kontseptsioonidele, ka Viru keskuse avamisperioodi mõjule, mis ei võimalda otseselt mõne muu keskuse klientide äratõmbamisest rääkida. ?Meie oleme rohkem ajaveetmise koht, söögikohad on tipptundidel täis,? lausus ta.
Vasara sõnul pole Viru keskuse puhul praegu eriti mõtet rääkida keskmisest ostu suurusest.
Viru keskuse plussina nimetas Vasar head asukohta linnasüdames ja seda, et õnnestus rentnikuks meelitada Zara moekett. Viimasest loodab keskus suurt magnetit, kui augustis kauplus avatakse.
Uued kaubanduskeskused võtsid Kristiine keskuselt küll kliente, kuid tõid samas Eestisse uusi brände, kes soovivad omakorda Kristiines poe avada.
Kristiine keskuse juhi Allan Remmelkoore sõnul mõjutas Ülemiste keskus Kristiinet oma esimesel avamisnädalal, kui külastajate arv langes 8?9%, tõustes samas hiljem endisele tasemele tagasi. ?Viru keskuse avamine on meid pisut enam mõjutanud ? külastatavus on praegu 5% väiksem,? tõdes ta, viidates ka seetõttu käivitatud reklaamikampaaniale.
Remmelkoor ütles, et Kristiine keskuse külastajate arv viimastel aastatel on päevas keskmiselt 19 000 inimest, nädalavahetusel on see näitaja suurem ja nädala sees väiksem.
Keskuse juht lausus, et Kristiine keskust ootab ees suuremaks ehitamine: ?Kas see juhtub sel või järgmisel aastal, see veel lahtine, kuid kindel otsus laienemiseks on vastu võetud.?
Laienemisest rääkides osutas Remmelkoor paradoksile ? kuigi tihenenud konkurentsis läheb mõnel kauplusel halvasti, on samas suur nõudlus kaubanduspindade järele. ?Praegu on meil soovijate hulk suurem kui pakutav pind,? ütles ta, põhjendades seda esiteks uute tulijatega siinsele turule, kes avasid kaupluse Virus või Ülemiste keskuses ning otsivad edasist laienemisvõimalust.
Teiseks ? Euroopa Liit. ?Palju uusi brände läänest tahab siia tulla, tollid ja muud takistused on kadunud,? ütles Remmelkoor.
Pealinna kaubanduskeskustes tegutsevate rentnike küsitlusest parima asukoha ehk siis suurimat läbimüüki tagava kauplemiskoha väljaselgitamiseks ilmnes moekaupadele suunatud Viru keskuse esiletõus teiste keskuste ees. Kuid muude kaubagruppide ja teenuste müüjad nimetasid oma eelistusena ka Rocca al Mare, Kristiine ja Sikupilli keskust. Ülemiste keskuse puhul mainiti asukohast tingitud pikemat käivitusperioodi.
Klementi jaekaubandusdirektor Anu Kudeviita ütles, et senine populaarseim ostukoht Kristiine keskus jääb vähemalt mais tulemuste poolest Viru Keskuse järel teisele kohale. ?Ülemiste kauplus ei ole meie klientidele veel koduseks saanud ning jääb esialgu nii külastatavuse kui ka käibe poolest Viru ja Kristiine tulemustele alla,? lisas ta.
Sama suundumust kinnitas ka Suurtüki NK juhataja Viido Einer: ?Kui enne aprillikuiseid keskuste avamisi oli Kristiine kindlalt teistest ees ja Rocca müük tõusvalt kannul, siis praegu on Viru ja Ülemiste kindlalt idapoolse Tallina elanikud endale saanud. Viru on oma külastatavuse ja müügi poolest juhtpositsioonile tõusnud.? Einer viitas seniste liiderkeskuste peaaegu olematule turundustööle, seda lootuses, et pärast esimese uudishimu rahuldamist tuleb suur osa kliente ise tagasi. See ei pruugigi olla põhjendamatu, arvestades NS Kinga esindaja teavet sellest, et nende poe läbimüük Viru keskuses pole enam nii suur kui alguses.
Baltika Grupi Eesti turu direktori Jaan Järve sõnul on Tallinnas välja kujunenud olukord, kus ühed keskused sobivad paremini ühele brändile ja teised mõnele teisele. Samuti võib eristada tervet linna teenindavaid ja piirkondlikke keskuseid. Ta lisas, et Montoni jaoks on hetkel parimad Viru ja Kristiine, samas CHR/Evermen näitab paremaid müügitulemusi piirkondlikes keskustes, nagu Rocca al Mare, Sikupilli ja Lasnamäe.
Rademari juhatuse liige Margus Juksar ütles, et spordi- ja vaba aja kaupade müügiks on head Rocca, Viru ja Sikupilli: ?Müük läheb tõusujoones ka Järve keskuses, kõige raskemini on käivitunud Mustamäe keskus.? Koduelektroonika kauplusi omava Sandman Grupi juhi Jaan Koppeli sõnul puudub keskuste osas liider, täna läheb kõige paremini PlussMiinusel Rocca al Mare keskuses.