Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Ettevõtjad disaini juurde
Eestis loomisel olev Jäälõhkuja programm motiveerib ettevõtteid ära tundma professionaalse disaini eeliseid. Programm annab väiksematele ja keskmise suurusega ettevõtetele võimaluse professionaalse disaini esmakordsel kasutamisel pool disaineritöö maksumusest tagasi saada.
Hüpoteesi kohaselt on disain üks häid majandustulemusi tagavaid tegureid. Me ostame üha enam esmajoones ettevõtet ja alles seejärel toodet. Kuigi me näeme Bang & Olufseni toodet esimest korda, oleme sellest ettevõttest juba kuulnud ja ostnud ära nende pühendumuse disainile ja kvaliteedile.
Aga ettevõtjad ei tegele disainiküsimustega, kui nad ei ole kindlad, et see ennast ära tasub. Jäälõhkuja programmi rolliks on motiveerida ettevõtjaid kasutama professionaalset disaini majanduslikku ebakindlust suurendamata. Kas Jäälõhkuja programm suudab jääd lõhkuda? Hiljutine uuring näitab, et Taani Jäälõhkuja programm on olnud edukas. Osalenud ettevõtted jätkavad professionaalse disaini kasutamist ning maksavad disaineritele pärast programmi lõppu täispalka.
Taanis rakendati Jäälõhkuja programmi aktiivselt aastail 1998-2001. Plaan oli lihtne. Jäälõhkujas osalejad pidid olema väikesed ja keskmise suurusega ettevõtted (vähem kui 250 töötajaga ning mitte rohkem kui 590 miljoni Eesti krooni suuruse käibega firmad), kes disaini vallas on debütandid ja kellel puudub professionaalse disaini kasutamise kogemus eelnenud viie aasta jooksul. Disainerite akrediteerimisega tegelev organisatsioon aitas ettevõtteid disaini vajavate projektide määratlemisel ja sobiva disaineri leidmisel. Ettevõte valis kolme pakutud disaineri või disainifirma vahel. Jäälõhkuja programm kompenseeris ettevõtetele poole disainerite töö maksumusest maksimaalselt 115 000 Eesti krooni ulatuses.
Jäälõhkuja programmi nelja tegevusaasta jooksul sai toetust üle 400 ettevõtte, kes kasutasid umbes 120 disainifirma teenuseid. Pärast plaanipärase Jäälõhkuja programmi lõppu tellis Taani majandusministeerium selle järelmõjude hindamiseks uuringu, mille tulemusel selgus, et 60% toetust saanud ettevõtteist jätkasid või plaanisid jätkata professionaalse disainiteenuse kasutamist. 93% neist, kes jätkasid disainiteenuste sisseostmist, leidsid, et disain kasvatab ettevõtte konkurentsivõimet. 80% leidis, et disain on investeering. Et Eesti Jäälõhkuja programm õnnestuks, tuleb sellesse suhtuda täie tõsidusega.
Esmalt peab infokampaania teadvustama ettevõtjaile professionaalse disaini eeliseid - näiteks seda, kuidas disaini abil saab tooteid funktsionaalsemaks muuta ja anda neile lisaväärtust, eristades neid konkureerivatest toodetest. Teiseks tuleb määratleda kvalifitseeritud professionaalsed disainerid. Kolmandaks tuleb aidata programmiga liituda soovivail ettevõtteil defineerida disainiprojekte ning leida sobivaid disainereid. Nende küsimuste lahendamisel hakkab olulist rolli mängima Disainiinfo Keskus.
Autor töötab ka majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi konsultandina
Autor: Per Mollerup