Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Nokia turuosa langenud viie aasta madalaimale tasemele
Nokia turuosa langes selle aasta esimeses kvartalis koguni 5,7 protsendipunkti võrra, 28,9 protsendile, vahendas Bloomberg turu-uuringuagentuuri Gartner analüüsi. Mullu samal ajal oli Nokia turuosa veel 34,6 protsenti.
Investeerimispanga Evli analüütik Michael Andersson usub, et Noka turuosa langeb veidi ka veel selle aasta teises kvartalis ning jätkuvalt tuleb leppida sellega, et kahaneb Nokia mobiiltelefonide keskmine müügihind (ASP).
Ekspertide sõnul on Nokial kavas alandada mobiiltelefonide hinda 20 protsendi võrra.
?Kuuleme Nokiast veel halbu uudiseid, enne kui hakkavad saabuma head,? ütles ta. Nokia edasise tuleviku suhtes on Andersson veidi optimistlikum. ?Nokia tuleb rongi alt välja, aga mitte veel sel aastal, see aasta saab neil olema tõeliselt raske,? ütles Andersson. Ekspert lisas, et neil tuleb võidelda turuosa säilitamise pärast ning juurutada uusi klapiga ja sisse ehitatud kaameratega mudeleid, mis avaldab survet kasumlikkusele.
Kui Evli analüütikud kohtusid Nokia juhtidega, siis räägiti neile, et praegu nähakse väga palju vaeva uue, konkurentsivõimelise tooteportfelli kallal. Nokia lubas esimesi positiivseid tulemusi sellest 2005. aastaks. ?Kahtlane on aga, kas nad suudavad tagasi võita 35% turuosa,? ütles Andersson. Evli soovitus Nokia aktsiale on ?vähenda? ja hinnasiht 13 eurot.
Ka Stockholmi investeerimisfirma Fischer Partners analüütik Hakan Wranne ütles, et Nokiat ei tohi veel maha kanda. ?Teises kvartalis läheb Nokial juba palju paremini, seda võib uskuda ka Motorola näite varal, kes tuli kiiresti esirinnas mängijate hulka tagasi,? ütles Wranne.
Londoni eksperdid on hoopis teist meelt. ?Nokia hiigelajad on möödas,? ütles Londoni investeerimisfirma Natexis Bleichroeder analüütik Philip Townsend. ?Nokia on pikka aega nautinud õnneaega, aga nüüd ei saa ta enam midagi teha, et langust peatada.?
Turuosa languse põhjuseks tõi ka Nokia juhatuse esimees Jorma Ollila augud tooteportfellis. Soomlased magasid maha klapiga ning sisseehitatud kaameraga mobiiltelefonide trendi. Hetkel on 40 protsenti kõikidest müüdud telefonidest klapiga mudelid. Nokial on seni vaid üks klapiga mobiiltelefon turul.
Nokia nõrka olukorda kasutavad ära USA mobiiltelefonide tootja Motorola ja Lõuna-Korea kontsern Samsung. Motorola ja Samsungi turuosa tõusis 1,7 protsendipunkti võrra. Siemensi turuosa kasvas 0,4, Sony Ericssoni oma 0,9 ja LG 0,4 protsendipunkti.
Samsungile on kasuks tulnud lihtsamate ja seega ka odavamate mudelite tootmine, ütles Gartneri Londoni üksuse analüütik Ben Wood. Motorolal on seevastu välja pakkuda palju uusi mudeleid. ?Motorola on USAs tagasi võitnud usalduse,? ütles Wood. Eelmisel aastal kaotas enim turuosa just Motorola.
Nokia mobiiltelefonide müük kasvas tänavu esimeses kvartalis 12%, 44,2 miljoni telefonini. Kogu turg kasvas aga samal ajal 34%, 153 miljoni telefonini. Nokia ise numbreid kommenteerida ei tahtnud.
Nõudlus mobiiltelefonide järele esimeses kvartalis sundis uuringufirmat tõstma tänavu müüdavate mobiiltelefonide prognoosi 600 miljoni telefonini senise 580 miljoni asemel. 2003. aastal müüdi kogu maailmas 520 miljonit mobiiltelefoni.
Aktsiate hindu Gartneri uuring eile eriti ei mõjutanud. Alates 6. aprillist, mil Nokia teatas oma esimese kvartali tulemused, on Nokia aktsia hind langenud juba kolmandiku võrra. Nokia teatas müügi kahanemisest 2 protsendi võrra. Varem ennustas firma müügi kasvu.