Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Tax free kadumine võib tuua kallimad laevapiletid
?Tulud maksuvabast kaubandusest laevadel aitasid hoida laevapiletite hindu madalal,? ütles Tallinki investorsuhete juht Marek Mägi. Uues olukorras, konkureerivad laevafirmad kaubanduse osas kaldal asuvate kauplustega, mille käituskulud on aga laevadega võrreldes märkimisväärselt väiksemad, lisas ta.
Tulenevalt üha suurenevast konkurentsist Tallinna?Helsingi liinil ei ole Mägi sõnul võimalik tõsta ka laevapiletite hindu. Nimelt on Tallinki peamised konkurendid subsideeritud kodulipuriikide valitsuste poolt ning lisaks on neile jäetud alles võimalus jätkata maksuvaba kaubandust Soome ja Rootsi vahelisel liinil. ?See on ebaaus konkurents laevafirmade vahel,? leidis Mägi.
Osaliselt loodab Tallink lisandunud maksudest tekkiva üle 300 miljoni kroonini ulatuva aastakaotuse tasa teha suurema müügiga Rootsi liinil, mis kulgeb läbi Ahvenamaa. Valitsus loobus aprillis esialgu lubatud 118 miljoni krooni eraldamisest Tallinki toetuseks, lubades küsimuse juurde sügisel tagasi tulla.
?See oli väga ebameeldiv üllatus, mis asetas meid raskesse olukorda,? lausus Mägi. ?Ei tahaks lihtsalt reisijate lõbuks ka sõita, eks peame kasumi teenimiseks midagi välja nuputama.? Esialgu pole laevafirma juhid veel piletihinna tõusu kaalunud, kuid see võib mõne aja pärast siiski kõne alla tulla.
Mai tulemused näitavad, et müük Eesti ja Soome vahel sõitvatel laevadel on Tallinki kiirlaevadel ja liinilaevadel suurenenud, kruiisilaeval samaks jäänud. Suure osa suurenemisse andis võimalus osta kaasa senisest palju enam alkoholi.
Silja Line Eesti juhatuse esimehe Meelis Laido sõnul jäi müük laevadel mais samale tasemele. Pileti hind on nüüd 50 euro senti kõrgem.
Kaubamüügi poolelt on lisandunud ettetellimise võimalus. ?Tulles laevaga Helsingist Tallinna, saavad kliendid teha ettetellimuse kaubale, mille eest nad maksavad Tallinnas ja mille saavad kätte tagasireisil Helsingisse meie sadamas asuvast poest,? selgitas Laido. Selleks avas firma D-terminalis kaupluse nimega Seaport Shop Silja.
Nordic Jetline?i peadirektor Mikael Granrot teatas samuti, et laevamüük mais ei vähenenud. Ka piletihind ei ole tõusnud, pigem vastupidi. Näiteks on võrreldes eelmise aastaga odavnenud Tallinnast hommikused ja Helsingist õhtused väljumised.
Uue Nordic Jet Line?i online-broneerimissüsteemi kasutusele võtmisega kaasnesid Economy Classi piletid, mis tähendab, et ainult internetist ostes on kõikidel väljumistel ühe suuna hinnaks 295 krooni reisija kohta. Kavandamisel on võimalus laevapoest kaupa interneti teel ette tellida ning siis reisil see kätte saada.
Reisijate arvu vähenemine ja tulude vähenemine reisija kohta vähendasid ka Viking Line?i käivet ja tulusust majandusaasta esimesel poolel ? novembrist aprillini.
Käive oli 170 miljonit eurot ehk 4,6% vähem kui eelnenud majandusaasta samal perioodil, maksude-eelne kahjum oli toonase 1,2 miljoni euro asemel 3,1 miljonit eurot, vahendab Startel. Viking Line usub, et kogu majandusaasta tuleb eelnenuga võrreldes nõrgem.