Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Lennufirmad ägavad nafta hinna surve all
Vaevalt olid lennufirmad New Yorgi terrorirünnaku järel suutnud kriisist toibuda ja selle aasta algupoolel üsna häid tulemusi saavutada, kui ülikõrgele kerkinud nafta hind on asunud taas kiiresti nende kasumit sööma.
Et odavlennufirmad on madalate piletihindadega konkurentsi väga teravaks ajanud, siis on traditsioonilised lennufirmad seatud valiku ette, kas ja millal tõsta piletihinda ehk panna osa kasvanud kütusekulusid reisijate õlule.
Euroopa suurtest lennufirmadest teatas esimesena British Airways (BA), et kavatseb alates eilsest suurendada pikematel lendudel kütusekulu piletihinnas 2,50 naelalt kuuele, mis tähendab seega piletihinna kallinemist keskmiselt 82 krooni võrra. Firma loodab sel moel tagasi saada 1,6 miljardit krooni.
Kohe BA järel teatas veel teinegi Briti kauglennufirma Virgin Atlantic, et tõstab samuti kütuse tõttu piletihinda.
Seevastu Euroopa juhtivad Briti odavlennufirmad Ryanair ja EasyJet välistasid kindlalt piletihinna tõstmise ja koguni prognoosisid, et Euroopa lennundusturul käiv hinnasõda sunnib lähikuudel piletihinda hoopis langetama.
Teine Euroopa suurim lennufirma, Saksa Lufthansa, samuti ka Austrian Airlines, Iberia, Alitalia jt teatasid, et nemadki ei näe hetkel piletihinna tõstmiseks põhjust. Enamik neist on sõlminud pikaajalised kütusetarnelepingud.
Põhjala lennufirmadest teatas Soome Finnairi pressiesindaja Taneli Hassinen pärast BA otsust, et nafta kallinemine ei ole tekitanud neile piletihinna tõstmise survet. Tema sõnul moodustab kütus umbes 10 protsenti firma kogukuludest.
Finnair ei taha ilmselt oma head arengutrendi rikkuda. Tänu eelmisest suvest soodsamatele hindadele kasvas juulis Finnairi reisijate arv mullu sama ajaga võrreldes 16,8%. Gruppi kuuluva Aero Airlinesi reisijate arv Tallinna?Helsingi liinil kasvas 24% ja oli 8800.
Eile oma teise kvartali aruande esitanud Põhjala SAS Group on palju surutumas seisus. Firma maksude-eelne kasum oli nullis, kusjuures reisiliiklus kasvas 14,3%. Osa analüütikute sõnul näitab SASi aruanne rentaabluse vähenemist ning kõrge kütusekulu kahjustavat mõju.
Eri analüütikute hinnangul võib kõrge nafta hind suurendada SASi aastakulu enam kui miljardi krooni võrra.
Tõsi, SAS tõstis grupi sees piletihindu juba mõni aeg tagasi. SAS Rootsi on alates juulist kergitanud edasi-tagasipileti hinda 425 Eesti krooni võrra ja SAS Taani 6