Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Läti lennufirma juht: Baltimaades hinnalanguseks ruumi küllalt
Tallinn kurdab, et Ryanairi Riiga minek on suur kaotus.
Liialdus. Kõik kolm turgu ? Eesti, Läti, Leedu ? on kiire kasvuga. Minul ei ole mingit kahtlust, et odavlennufirmad hakkavad lendama iga Balti riigi pealinna see on aja küsimus. Miks Riia valiti, seda ei saa turust lähtuvalt põhjendada, sest konkurents on siin kõige teravam. Küllap vaadatakse Riia suurust ning küllap sai Ryanair Läti valitsusega hea kokkuleppe.
Kas see lepe annab Ryanairile teiste ees ebaausaid eeliseid?
Jah ja ei. Läti valitsus otsustas järsult alandada lennujaamatasusid ning 1. novembrist sisse viia ka hinnaalanduse reisijate arvu pealt, mis tagab Ryanairile 80% soodustuse. Samad tingimused saab AirBaltic, mis on Riiga toonud enim reisijaid. Ryanair saab selle soodustuse aga ainult lubaduste eest! Teised firmad seda soodustust ei saa. Süsteem on sama, tingimused erinevad.
Kaebama me ei hakka ? mis võib meil madalamate tasude vastu olla.
Lennujaamal läheb aga raskeks ? ma ei usu, et reisijate arv nii palju kasvaks, et tasude järsu languse korvaks.
Kas Ryanairi tulekust on oodata, et lennupileti hinnad Balti riikides veel langevad?
Jah, langeksid igal juhul. Oleme odavlennufirmade tulekuga ammu arvestanud, Ryanair on alles esimene. AirBaltic suurendab lähemal kahel aastal kõige madalama hinnaklassi piletite arvu. Näen tuleval aastal ruumi pileti hinna vähemalt 30% languseks, kõrgetest kütusehindadest hoolimata. Järsult oleme hindu alandanud ka sel aastal ? kui 2003. a alguses oli kõige odavam ühe otsa pilet 49 latti, siis täna on see 19 latti (448 krooni). See nõuab kulude kärpimist ? erinevalt Estonian Airist oleme näiteks lõpetanud pardal tasuta toitlustamise. Võileib ja kohv maksab 1,5 latti.
Kas Riiast saab Balti regiooni keskus?
Keskus! Frankfurt on keskus, Amsterdam ja ehk Kopenhaagen. Ühestki Balti riigi pealinnast ei saa kunagi keskust! Lennujaamad on nii väiksed ja vajaks suuri investeeringuid ? riik peaks palju rohkem aitama infrastruktuuri ehitada. Praegu on uued lennujaamad kinni maksnud lennufirmad ja reisijad. See teeb kõigi kolme Balti riigi lennujaamad kalliks.
Kasvupotentsiaal on aga suur. Otselende tuleb pidevalt juurde ? meie üksi avame tänavu 22 uut marsruuti. Sel nädalavahetusel lisandub kuus, novembris tuleb veel viis sihtkohta. Siis toome Vilniusse ka kaks uut lennukit. Läinud aasta juuliga võrreldes on reisijate arv regulaarliinidel 120% kasvanud. Usun, et ka mitmed t arterlennud muutuvad edaspidi regulaarliinideks.
Kes täidavad need 300 000 uut lennukikohta, mis Ryanair turule toob?
Eks osa on ka meie reisijad. Ryanairil on tohutu turundusjõud, nimi veenab, isegi kui piletite hinnad ei ole alati need kõige odavamad. Samas turistidele ma erilist kasvuruumi ei näe ? hotellid on Riias pilgeni täis ja pole kuulnud, et oleks suuremaid projekte hotellikohtade lisamiseks. Ärireisid aga tihenevad ning elatustaseme kasvades reisitakse rohkem.