Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
T?ehhi Budweiser laieneb vaatamata kaubamärgivaidlusele
Budweis tähendab saksa keeles Budejovicet, mis asub T?ehhis Böömimaal. Sealsed kaks peamist õlletootjat, mille järglane Budweiser Budvar on, hakkasid seda nime paikkondliku tähistusena oma toodetes kasutama XIX sajandi lõpus, kui see saksakeelne kant kuulus Austria-Ungari keisririigi koosseisu.
Umbes samal ajal asusid kaks saksa emigranti, Eberhard Anheuser ja Adolphus Busch USAs St Louisis ilma litsentsita valmistama Euroopas tuntud õllesorte, nagu Budweiser ja Pilsen, mis meeldisid Euroopast sisserännanutele. Kui T?ehhi tootjad sellest teada said, sõlmisid pooled 1911. aastal kokkuleppe, mille kohaselt Anheuser-Busch maksis kompensatsiooni Budweiseri nime kasutamise eest oma toodetes. Kokkulepe ei piiranud samanimelise T?ehhi õlle eksporti USAsse, ütles Budweiser Budvari peaõllemeister Josef Tolar.
Pärast T?ehhi taasiseseisvumist 90. aastate algul muutus olukord taas, kui kõik turud avanesid, Anheuser-Busch oli tõusnud maailma üheks suuremaks õlletootjaks ning pooled tõlgendasid vanu leppeid erinevalt. Tervelt seitse aastat pidas Anheuser-Busch T?ehhi valitsusega läbirääkimisi Budweiser Budvari osanikuks tuleku üle, kuid 1996. aastal otsustasid t?ehhid kõnelused katkestada ning Budweiser Budvari mitte erastada.
Ameeriklased vastasid sellele kõigil uutel turgudel patendi- ja kohtuvaidluste algatamisega. Praegu on neid eri riikides käsil umbes 40.
Juunis küsis Soome ülemkohus selles asjas nõu Euroopa Liidu kohtult. Selle esindaja Antonio Tizzano esitas vastuolulise tõlgenduse. Ühelt poolt ütles ta, et t?ehhi tootja kasutatav Budweiser võib rikkuda Anheuser-Buschi Budweiseri tootenime kaitset ja eksitada tarbijaid. Teisalt möönis ta aga, et kuna Budweiser viitab T?ehhi õlletehase geograafilisele asukohale, siis on sellel esmakasutusõigus.
Soome kohus siiski T?ehhi õlletootjatel Soome turul Budweiseri nime kasutada ei lubanud, küll aga tunnistas selle t?ehhipärast varianti Budejovicky.
Euroopa riikidest on veel t?ehhidel Budweiseri nime kasutamise keelustanud Taani, Itaalia ja Hispaania. See-eest tähtsal Briti õlleturul said t?ehhid mullu kohtus võidu. Ka Eesti patendiametis on Budweiseri kaubamärk registreeritud T?ehhi tootjale, ütles patendiameti kaubamärgiosakonna peaspetsialist Kadri Toomsalu.
?Eesti, kus me eelmisel aastal müüsime Budweiserit 500 hektoliitrit, ei ole koos Läti ja Leeduga meie jaoks suur turg, kuid see näitab meie turu laienemist. Oleme nüüd esindatud 60 riigis, kusjuures Austrias ja Slovakkias oleme eksportõlle seas esikohal ning tähtsal Saksa turul tõusnud teiseks,? ütles Josef Tolar.
Enne sametrevolutsiooni oli õllemaal T?ehhis sadakond õlletootjat, kelle turud olid plaanimajanduslikult ära jaotatud ning ainult kahel ? Budweiser Budvaril ja Plzensky Prazdrojl ? oli ekspordiõigus. Kui turg 90. aastate algul avanes, puhkes meeletu hinna- ja ellujäämissõda, mille tagajärjel on pooled tootjad kadunud. T?ehhi tarbijad, kes päevas tarbivad iga elaniku kohta pool liitrit õlut. Näiteks Praha tänavarestoranis võib õlle saada kümne krooniga.
Õlleturul on tekkinud kolm liidrit. Vaieldamatult suurim on SAB Milleri valdusse läinud Prazdroj grupp, kuhu on ühendatud Radegast ja veel kaks tootjat. Selle grupi käes on üle poole kodumaisest turust ja see on ka ekspordiliider. Grupi tähtsaim kaubamärk on Pilsner Urquell, millest SAB Miller üritab teha ülemaailmset brändi.
Teine suur tegija on Staropramen, mis on läinud Belgia Interbrew valdusse. Selle grupi tähtsaim õlu kannab samuti Staroprameni nime.
Ja kolmandaks Budweiser (Budejovicky) Budvar, mille valitsus otsustas pärast Anheuser-Buschiga luhtunud läbirääkimisi jätta erastamata.
?Nüüd võib öelda, et see oli õige otsus,? ütles peaõllemeister Josef Tolar. ?Oleme möödunud 12 aasta jooksul tänu sellele, et riik pole kasumit välja võtnud, investeerinud tootmise moderniseerimisse kolm miljardit T?ehhi krooni (1,5 mld EEK) ja suurendanud firma väärtust viis korda. Võlad on täielikult kustutatud. Ja ehkki me koduturul pole nii suured, on Budweiseri kaubamärk rahvusvahelisel turul sama hinnas kui Pilsner Urquell. Toodame aastas 1,3 miljonit hektoliitrit õlut, millest 40% läheb 60 riiki,? lisas ta.