Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
?koda Auto ? T?ehhi edukaim eksportöör
Umbes 50 kilomeetrit Prahast kirdesse jääv Mlada Boleslav on tõeline ?koda linn. Hiigelsuur autotehas torkab silma juba kaugelt. Linnakese 45 000 elanikust on autotootmisega seotud pooled. Koos Vrchlabis ja Kvasinys asuvate tehastega ning rohkete allatöövõtjatega annab ?koda Auto tööd 3% t?ehhidest.
1895. a asutatud firma, mis algul tootis jalg- ja mootorrattaid ning 1905. a alustas autotootmist, on näinud nii häid kui halbu aegu. Kui tehas suutis tootmise üleval hoida kogu Teise maailmasõja, siis suur allakäik tuli kommunismi ajal, mil tehas läks riigi kätte. Selle tagajärjel toodeti 90. aastate algul ainult üht mudelit, mida eksporditi 30 idabloki ja Lähis-Ida riiki ning mis Lääne-Euroopas oli samasugune anekdootide lemmikkangelane nagu meil Trabant.
Suur pööre ?koda arengus toimus 1991. aastal, kui valitsus otsustas ?koda erastada ning eelistas kahe kosilase ? Renault? ja Volkswageni ? vahel valides viimast, kes lubas säilitada ?koda terviklikkuse ja iseseisvuse. Volkswagen, mis on suurendanud oma 30protsendilise osaluse nüüdseks sajaprotsendiliseks, on oma sõna pidanud ja ?koda Autol on riigis jätkuvalt tugev rahvusliku firma maine.
?Eks firma imagot hoia kõrgel seegi, et oleme T?ehhi jalgpalli- ja jäähokimeeskonna ning olümpiavõistkonna peasponsor,? ütles ?koda Auto avalike suhete juht Karel Pokorny. Ja kindlasti lisas firmale prestii?i asjaolu, et president Vaclav Klaus valis ?koda Superbi oma tööautoks.
Möödunud tosina aasta jooksul on firma areng olnud tähelepanuväärne. Põhimudeleid on juba kolm ? Fabia, Octavia ja Superb ? ning müük on 1991. a võrreldes kasvanud ligi kolm korda.
T?ehhis läheneb ?kodade turuosa 50 protsendile. Seda on aidanud saavutada liisingufirmaga tehtav koostöö, mille tulemusena võib klient näiteks taotleda viieaastase liisingulepingu sõlmimisel esimesel aastal maksuvabastust.
Et ?koda Auto toodangust läheb üle 80% eksporti, siis on firma jaoks väga oluline läbimurre Lääne-Euroopa riikide turul, kus mullune turuosa oli 1,65% ning müük ligi kaks korda suurem kui Ida- ja Kesk-Euroopa turul. Kaalukal Saksa autoturul müüs ?koda mullu üle 70 000 auto. ?koda on vabanenud oma kunagisest halvast mainest Suurbritannias, kus seda eelmisel aastal müüdi üle 37 000. Kesk-Euroopa riikidest oli ?koda turuosa Poolas 12, Slovakkias 11,9 ning Ungaris 7,3%. Müük on hästi kasvanud ka Ukrainas ja Indias, kus ?kodal on koostetehas.
Eesti Helkama Auto AS müüs mullu Eestis 294 ?kodat, mis teeb nende turuosaks 1,9%. Kõige edukamalt on läinud ?koda Fabia, mis oli Peugeot? ja Citroeni järel väikeautode klassis 11 protsendiga kolmandal kohal, ütles firma turundusjuht Lauri Sepp.
Ta põhjendas üldist väikest turuosa sellega, et ?koda ei ole paljudes populaarsetes segmentides esindatud, samuti Octavia suhteliselt vana mudeliga. Turundusjuht avaldas lootust, et oktoobri teisel poolel Eestis turule jõudev uus Octavia, mille hind jääb sõltuvalt varustusest 200 000-325 000 krooni vahele, kujuneb keskklassi autode klassis edukaks ning aitab tõsta ?koda turuosa Eestis üle kahe protsendi.