Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Pakendiaktsiisid ja tegelikkus

    Jaanuarist kehtima hakkava pakendiaktsiisi seaduse muudatus on oma ideelt igati õige ? vähendada administratiivsete meetmetega loodussaastet. Ent nagu Eestis kombeks, keeratakse administratiivsete meetmetega vint üle.
    Keskkonnaministeeriumi ametnikud väidavad, et pakenditele kehtestatavad aktsiisimäärad on arvutatud Eesti turul praegu kehtivatele taaskasutuskulude põhjal. Kuid mitmetel turul ringlevatel pakenditel puudub täna taaskasutuse turuhind, kuna keegi neid kokku ei kogu.
    Tagastusrahata toidu- ja müügipakendi kokku kogumine ja ümbertöötlemine ei ole võrreldav tagastusrahaga joogipakendi taaskasutusse andmisega. Viimasel juhul on tegu jäätmeandmebüroos arvele võetud suhteliselt puhta klaas- või PET-taaraga, mille kogused on suured, taaskäitlus on selgepiiriline ja turg suur.
    Toidupakend võib olla paberist, plastidest või koosneb kombineeritud materjalidest ja on toiduainetega määritud. Nende materjalide taaskäitlemiseks vajalikud eeltööd peaks olema järgmised: võtta pakendid jäätmeandmebüroos arvele, teha kindlaks erinevatest materjalidest pakendite kogused ja töötada välja toimiv pakendijääkide kogumise süsteem ja Eesti olude jaoks optimaalne taaskasutuse tehnoloogia. Selline praktika on ELi riikides üldlevinud.
    Kummastav on eelnõu kirjutajate suhtumine kohalikesse tootjatesse. Siin valmistatud kile- ja plastpakendile on kavandatud ülikõrged aktsiisimäärad, sisseveetav kihiline kartongpakend on aga samastatud tavalise kartongiga ja madalamalt maksustatud.
    Kihilisest kartongist pakenditele selgelt soodsam aktsiisimäär muudab täielikult konkurentsisituatsiooni Eesti toidupakenditurul. Seni hinnas omavahel võistelnud riiki imporditav mitmekihilisest kartongist pakend (Tetra-Pak, Elo-Pak, Combiblock jt) sööb pakendiaktsiisi määrade tõttu turult kohalike tootjate plastikust jogurti-, hapukoore-, piima- jt -topsid ja -kotid. Seetõttu kaovad sajad töökohad (Estiko Plastar, Greiner Packaging, Polyform, Tehnoplast), riigil jääb saamata miljoneid kroone laekumata maksude arvel.
    Seadusekirjutajad pole arvestanud, et plastiku taaskasutamine on tehnoloogiliselt oluliselt lihtsam kui kartongi, eriti aga kihilise kartongi taaskäitlemine. Samas on käsitlusest sootuks välja jäänud spetsiaalsed biolagunevad pakendimaterjalid. Neil ei tohiks selle loogika järgi üldse aktsiisi olla.
    ?Riigi tegelik ootus on, et pakendiaktsiisi ei laekukski,? väidab Peeter Eek. Igati õilis ootus! Arusaamatuks jääb vaid, kust on eelnõusse võetud erinevate pakendite aktsiisimäärad? Miks on need märksa kõrgemad kui paljudes teistes Euroopa Liidu riikides.
    Täna rehkendab taaskäitleja oma kulud kehtestatavaid aktsiise arvestades, pakenditootjal aga puudub huvi taaskäitlusest tulevat tooret kasutada, sest selle hind on kordades kõrgem esmasest toormest.
    Praegused aktsiisid tõstaksid tuleval aastal paljude toidukaupade hindu märgatavalt. Sestap panevad plastmassitootjad keskkonnaministeeriumile ette istuda ühise laua taha, et koos läbi arutada kavandatavad aktsiisimäärad ja koostada asjaosalisi rahuldavad maksumäärad.
    Allikas: pakendiaktsiisi seadus seisuga 1.05.2004
    Autor: Raivo Raaga
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Balti turul kaubeldi enim tugevast kvartalist teatanud LHV aktsiatega
Kuna LHV teatas täna, et panga esimese kvartali tulude taga olid laenuportfelli ja intressitulude kasv, siis pakkus aktsia investoritele huvi ning vahetas omanikku 442 468 euro eest ning kallines +0,73%.
Kuna LHV teatas täna, et panga esimese kvartali tulude taga olid laenuportfelli ja intressitulude kasv, siis pakkus aktsia investoritele huvi ning vahetas omanikku 442 468 euro eest ning kallines +0,73%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.