Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Alkoholi, tubaka ja kütuste aktsiis tõuseb

    Täna arutab valitsus alkoholi-, tubaka- ja kütuseaktsiisi seaduse muudatusi. Need on vastukaja leidnud eelkõige maksumäärade tõusu osas. Valitsuse lähiaastate maksupoliitika eesmärk on vähendada otseste maksude ja tõsta kaudsete maksude koormust eesmärgiga mõjutada tarbimist. Tulumaksu määra vähendamine ja maksuvaba tulu tõus on juba seadusena heaks kiidetud, loogilise jätkuna tõstetakse tarbimismakse.
    Alkoholiaktsiis. Tihti on kuulda küsimust, miks valitsus plaanib tõsta aktsiisi, ehkki oleme saavutanud juba ELi alammäärad? Kohustuslik on üksnes alammäär, ülemmäära valib iga riik ise. Õlle, piirituseveini ja kange alkoholi aktsiis on Eestis püsinud üle viie aasta muutumatuna, mis on teinud need kergesti kättesaadavaks. Eelnõu järgi tõstetakse kange õlle, piirituseveini ja kange alkoholi aktsiisi 15%, seda vajadusest võidelda alkoholi liigtarbimise vastu.
    Sigarettide ja suitsetamistubaka aktsiisi tõstetatakse vastavalt ELi alammäärade saavutamisele: ligikaudu 10% järgmise aasta 1. juulil. Kiiremat aktsiisitõusu takistab sigarettide hinnatase Lätis ja Venemaal, kust Eestisse toimetatav legaalne tubakatoodete kogus moodustab olulise osa siinsest turust. Eelnõu järgi fikseeritakse sigarettide ja suitsetamistubaka aktsiisi tõus neljal järgneval aastal (1. juulil) aastani 2008.
    Enim mõju Eesti ettevõtluskeskkonnale avaldab energiatoodete aktsiisimäärade tõstmine ning seni aktsiisiga maksustamata energiatoodete (kivisüsi, pruunsüsi, koks ja põlevkivikütteõli) maksustamine, aga samuti biokütuse aktsiisivabastus. Naftamasuudi aktsiis tõuseb 200 kroonilt 235 kroonile 1000 kg kohta. Põlevkivikütteõli vabastatakse aktsiisist, kui seda kasutatakse kaugküttevõrgu kaudu edastatava soojuse tootmiseks või kodumajapidamistes. Eestil on üleminekuperiood mitteärilisel otstarbel kasutatava põlevkivikütteõli maksustamiseks kuni aastani 2010, seetõttu valdavat osa Eestis toodetavast põlevkivikütteõlist aktsiisiga maksustama ei hakata.
    Biokütus (taimsed ja loomsed õlid ning rasvad, nt rapsiõli, päevalilleõli; denaturee-ritud piiritus ja biomassist saadud tooted) muutub aktsiisivabaks. Biokütuste kasutamise suurendamine transpordis on üks viis vähendada sõltuvust imporditud energiast ja mõjutada kütuseturgu. Praeguse tehnoloogilise taseme juures on võimalik kasutada osa automootorites kütusesegu, mis sisaldavad 5?10% biokütust. Kui kütusesegu sisaldab 10% biokütust, siis see 10% kütusesegust on aktsiisist vabastatud.
    Alternatiivsed kütused löövad turul läbi vaid siis, kui nad on kõikjal kättesaadavad ja konkurentsivõimelise hinnaga, võrreldes naftast valmistatud kütustega.
    Põllumajanduses, kaevanduses, laevanduses, raudteeveol ja metsatöödel võib kasutada erimärgistatud kütust, mille aktsiis on oluliselt madalam diislikütuse aktsiisist. Teedel liikuvad sõidukid maksavad aktsiisi täismääras, millest 75% suunatakse teehoiu rahastamiseks. Rahandusministeeriumi hinnangul tuleks ülejäänud osa lugeda kompensatsiooniks looduse saastamise eest, mida peavad tasuma kõik kütusepõletajad. Kuna erimärgistatud vedelkütust avalikel teedel ei kasutata, siis peakski kerge kütteõli ja eriotstarbelise diislikütuse aktsiisimäär moodustama vähemalt 25% diislikütuse aktsiisimäärast, mis tuleks lugeda kompensatsiooniks looduse saastamise eest.
    Korraga mõistagi nii suurt aktsiisitõusu ei tule, lõplik number selgub valitsuse istungil. Valitsus esialgne variant on aktsiisi tõus 420 kroonilt 690 kroonini 1000 liitri kohta. Erimärgistatud vedelkütuse aktsiisimäära vahe tavalise diislikütuse aktsiisimääraga suurenes oluliselt 1. mail 2004 toimunud diislikütuse aktsiisitõusuga. Praegu on erimärgistatud kütuste ja tavalise diislikütuse aktsiisimäärade vahe rohkem kui üheksakordne.
    Aktsiisieelnõu menetlus jätkub lähinädalatel Riigikogus.
    Allikas: Urmas Koidu
    Autor: Urmas Koidu
  • Hetkel kuum
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Nordecon ehitab lennujaama militaarlennukite platsi
Nordecon AS ja AS Tallinna Lennujaam sõlmisid lepingu Tallinna Lennujaama E-klassi seisuplatside ehitustöödeks, selgub börsiteatest.
Nordecon AS ja AS Tallinna Lennujaam sõlmisid lepingu Tallinna Lennujaama E-klassi seisuplatside ehitustöödeks, selgub börsiteatest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Kriis pani juhid liikuma. „Rahapakiga enam kedagi üle ei osta“
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Kohus jättis Merko vaidluses riigiga tühjade pihkudega
Tallinna halduskohus, mis korra juba pikale veninud vaidluses riigilt Merkole pea miljoni kahjuhüvitist välja mõistis, jättis värske otsusega ehitusfirma kaebuse rahuldamata.
Tallinna halduskohus, mis korra juba pikale veninud vaidluses riigilt Merkole pea miljoni kahjuhüvitist välja mõistis, jättis värske otsusega ehitusfirma kaebuse rahuldamata.
Leedu firma plaanib Eestisse investeerida 18 miljonit
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.